Tuesday, December 6, 2011

Nebel na cestách po médiích i po světě

Poprvé se Alois Nebel představil čtenářům ve své komiksové podobě v roce 2003, kdy vyšel první díl s názvem Bílý Potok. Následovaly další dva díly nazvané Hlavní nádraží a Zlaté Hory. Autoři Jaroslav Rudiš a Jaromír 99 v této komiksové trilogii zachycují příběh nádražáka Aloise Nebela, který pracuje jako výpravčí na malém nádraží Bílém Potoku v Jeseníkách. Komiks vycházel kromě knižní podoby také v časopisech Reflex a Respekt a rychle si získal své příznivce.


Podle komiksové předlohy vzniklo divadelní představení v Činoherním klubu v Ústí nad Labem (hrálo se v letech 2006 až 2009) a nedávno také film Alois Nebel, který měl premiéru v září 2011. Je ojedinělý svým zpracováním – černobílou rotoskopickou animací, která vznikla překreslením původně hraných scén. Na diváka nepůsobí ani tak samotná zápletka, jako spíše atmosféra a zvukové efekty. Na podzim 2011 proběhla také výstava k filmu Alois Nebel, na které byly k vidění černobílé fotografie z natáčení. Chystá se i jejich knižní vydání.

Komiksový výpravčí Alois Nebel žije i na Facebooku. Kromě vlastního profilu Nebela zde najdeme také stránku Nebel na cestách. Tu spravují samotní fanoušci tohoto komiksového hrdiny. Obsah této stránky spočívá v popisu cest, na které se fanoušci vydávají s komiksovou trilogií. Z těchto cest sem pak přidávají zážitky a fotografie. Sami fanoušci popisují smysl této stránky takto: „Cílem je podělit se s ostatními o fotografické zachycení těchto jeho zážitků. Proto neváhejte a při Vaší další cestě s sebou zabalte i některé z knižních vydání Aloisových dobrodružství, ať už se jedná o trilogii Alois Nebel, nebo výbor stripů Na trati. Poté jen komponujte záběry, oslovujte místní obyvatele, zachycujte místní zajímavosti a při tom všem samozřejmě zapojujte Aloise. A to hlavní... Sdílejte.. Alois bude jistě rád.“

Alois Nebel takto za svůj krátký život stihl procestovat pořádný kus světa – kromě České republiky navštívil například Arménii, Finsko, Portugalsko, podíval se na Mont Blanc i na fotbalový zápas do Milána. Nebelovi fanoušci pořádají také večírky s Aloisem, na něž se zvou prostřednictvím Facebooku.

Z výše uvedeného je zřejmé, že Alois Nebel se stal předmětem transmediálního vyprávění. To znamená, že jeho komiksové příběhy se šíří dál pomocí nejrůznějších médií (film, divadlo, internet, fotografie). Fanoušci se stávají autory nových příběhů Aloise Nebela, který si žije dál nezávisle na svých původních autorech. Takovýto způsob vytváření mediálních obsahů se nazývá produsage. Pod tímto konceptem si lze obecně představit stav, kdy se z pasivních konzumentů stávají díky interaktivním médiím tvůrci obsahů, z diváka se tedy stává tzv. produser. Alois Nebel si takových „producerů“ získal především díky komiksu a filmu opravdu hodně.

No comments:

Post a Comment