Sunday, December 11, 2011

POCKET MONSTER – PŘÍŠERKY OPRAVDU DO KAPSY?



Pracuji v zahraničí a na myšlenku zabývat se tématem „Pokémon“ mě přivedl šestiletý syn mé šéfové, který se vždy po splnění nějakého více čí méně náročného úkolu dožadoval odměny v podobě balíčku nějakých, mně neznámých, barevných kartiček. Vzhledem k tomu, co je obsahem balíčku (10 karet), a k tomu, že chlapec po jeho otevření často končil v slzách s tvrzením, že všechny karty jsou k ničemu, jsem nechápala, proč jeho cena vystupuje do tak závratných výšin. V Čechách jsem přítomnost fenoménu Pokémon téměř nezaregistrovala, snad si jen matně vybavuji příhodu z novin, kdy v Japonsku několik stovek dětí dostalo u televize epileptický záchvat, kvůli rychlým zábleskům světla. Ale asi bych si ani nebyla jistá, že se tehdy jednalo o animovaného Pokémona[i].

Nicméně zde, právě z nutnosti jít čas od času zakoupit onen „tajemný“ balíček, který je k dostaní jen ve specializovaných obchodech s hračkami, jsem si o Pokémonech zjistila mnohé. Také to, proč stojí, kolik stojí - kartičky jsou mediální frančízou jedné obrovské multi-bilion dolarové společnosti.

Poketto Monsutá – Pocket monsters – Pokémoni. Tyto “kapesní příšerky”, což je doslovný překlad originálu, vymyslel v roce 1996 japonský herní designer společnosti Game Freak Satoshi Tajiri, který svou počítačovou hrou a nápadem propojit dvě herní konzole, resp. Game Boye tak, aby proti sobě mohli hrát dva hráči, zachránil v té době upadající firmu Nintendo. Dva roky na to, v roce 1998 spatřil světlo světa kreslený seriál o Pokémonech, který měl být původně pouhým doplňkem na podporu prodeje počítačových her. Sám seriál se však stal velmi úspěšným. Do dnešního dne, kdy postavička Pokémona slaví své 15. narozeniny, vstupuje do své 14. sezóny, s epizodami číslo 1401 - 1445 [i].

V průběhu patnácti let od svého stvoření, má Pokémon kromě zmíněného seriálu, na svém kontě již pátou generaci počítačové hry, momentálně dostupné pro herní konzole Nintendo DS, dále plánované pro Nintendo DS3 a Nintendo Wii. Společnost tedy kromě neustálého přidávání kolem stovky nových “příšerek k polapení” v každé verzi (jejich počet se nyní ustálil na čísle 649), zvyšuje také technickou kvalitu, nabízí možnosti hrát ve 3D atp., čímž své příznivce udržuje v neustálé aktivitě a pozornosti.


Pokémon, s podtitulem “Musíš všechny pochytat”

S rostoucím počtem Pokémonů vyvstávají pro Nintendo a jeho partnerské společnosti další možnosti vývoje nových mediálních frančíz a prodejních artiklů, jako je například Pokédex.


POKÉDEX - elektronická slovníko-encyklopedie, která obsahuje seznam a informace o Pokemonech, se kterýmipřišel hráč do styku, popřípadě chytil do Pokébalu, ve kterém Pokemoni posléze přebývají



Celá Pokémon mánie dala vzniknout i speciální slovní zásobě, kterou je možno sledovat na všech Poke-diskusních fórech, a Poke-fanouškovských stránkách, jako jsou v češtině psané například: http://www.pokemon.cz/, http://www.pjz.cz/, http://online-pokemon.webnode.cz/. Dále samozřejmě existuje velké množství cizojazyčných stránek. Tam se také mj. vyměňuji karty TCG (Trading Card Game) – ty které má tolik v oblibě syn mé šéfové.

Ke hře se musí nasbírat 60 různých karet, ovšem v balíčku se často objeví ta, kterou už máme, je tedy nutné směňovat. Zejména v Japonsku a USA kde se Pokémoni těší největší oblibě, ale už i v Evropě se za tímto účelem pořádají nejrůznější veletrhy, burzy a srazy příznivců Pokémonů, vše je většinou organizováno buď samotnou firmou Nintendo (často při příležitosti uvedení nějaké novinky na trh), nebo právě přes zmíněná diskusní fóra a fancluby. Existují také herní kluby, dokonce i v České republice, v Nymburce a v Kolíně[i].


Mezi další mediální frančízy značky Pokémon patří kreslený manga seriál, kde, jen pro zajímavost, Pokémoni při boji mohou zemřít. V počítačových hrách je nejzazší možnou variantou jak zneškodnit Pokémona tzv. knock-out. Designér Satoshi trval na této podmínce, vzhledem k jinak prudce vzrůstajícímu násilí v počítačových hrách.

Vlaky Šinkanzen[i], letadla japonské letecké společnosti All Nippon Airways Co. Ltd.[ii] nejrůznější dětská menu u Mc Donald’s[iii] a Burger King[iv], všude tam je možno spatřit vyobrazeného Pokémona. A asi bych ani nemusela mluvit o všech možných produktech od zubních kartáčků, po elektrické kytary a plyšové hračky, které se prodávají nejen v obrovských Pokémon centrech v Japonsku a USA[v],[vi]. Pokémon byl také první počítačovou videohrou, která měla vlastní tématický zábavní PokePark[vii].

Značku Pokémon považuji za výbornou ukázku transmediálního vyprávění. neboť, jak říká Henry Jenkins ve svém článku Transmedia Storytelling 101 se jí opravdu daří “…rozšiřovat své frančízy do co největšího množství mediálních platforem…”.[viii] Pokémon by se v tomto směru dal jistě srovnat s jinými videohrami a kreslenými seriály, či filmy. Má však jednu specialitu, kterou ostatní nemají.

První verze hry z roku 1996, s názvem Pocket Monsters: Red & Green dokázala využít kolektivní inteligence, pro zvednutí své prodejnosti. Těsně před uvedením na trh, jeden z designérů Game Freaku Shigeki Morimoto do hry vložil tajemnou postavičku Pokémona jménem Mew. O tomto Pokémonovi se začaly mezi hráči šířit pověsti a fámy, neboť nebylo možné ho získat při normální hře, objevoval se pouze ve hrách se softwarovou chybou. Zpočátku se fáma šířila jen ústně, později po internetu, na nejrůznějších fórech a díky této “neviditelné postavičce” a snaze všech hráčů jí získat, obrovsky stoupla prodejnost hry. Dodnes je možné Pokémona Mew získat jen při vyjímečných příležitostech, jako jsou premiéry filmů, nových verzí her, nebo jako výhru v soutěži. Tak jako v roce 1998 kdy 151 výherců mohlo poslat své cartrige přímo do Nintenda a Mew jim byl do hry nahrán.

Závěrem lze snad jenom říct, že značce Pokémon se opravdu podařilo proniknout téměř do všech sfér mediálního působení. A paradoxem tedy zůstává, že něco tak malého, čemu se říká “kapesní příšerka”, která často ani není vidět, na sebe dokáže strhnout tak obrovskou mediální pozornost.


[i] „Tv episodes guide“, článek dostupný z

[i]Pikachu a Epilepsie”, článek dostupný z http://kirkae.blog.cz/1003/pikachu-a-epilepsie, (ověřeno k 11.12.2011).

[i] Pokemon Shinkansen”, video dostupné z http://www.youtube.com/watch?v=OuTN4wvWo-g (ověřeno k 11.12.2011).

[ii] [POKEMON] NH744_JA8962_NRT050917”, video dostupné z http://www.youtube.com/watch?v=fK0V6qmAg-g&feature=related (ověřeno k 11.12.2011).

[iii] Pokemon - Japanese McDonalds Commercial”, video dostupné z http://www.youtube.com/watch?v=Ml0xaehn1ug&feature=related, (ověřeno k 11.12.2011).

[iv] Burger King Big Kids Meal/Pokémon Toys – Commercial”, video dostupné z http://www.youtube.com/watch?v=Xw5PqgPjIk4 (ověřeno k 11.12.2011).

[vi]Biggest Pokemon Store in Japan Opens Next Month”, článek dostupný z http://www.dualshockers.com/2010/10/25/biggest-pokemon-store-in-japan-opens-next-month/(ověřeno k 11.12.2011).

[vii] „15 More firsts in video game history/3 Game Theme Park”, článek dostupný z http://listverse.com/2010/06/30/15-more-firsts-in-video-game-history/, (ověřeno k 11.12.2011).

[viii] Transmedia Storytelling 101”, článek dostupný z http://www.henryjenkins.org/2007/03/transmedia_storytelling_101.html(ověřeno k 11.12.2011).

[i] „Pokémon/karetní hry“, článek dostupný z http://cs.wikipedia.org/wiki/Pokémon, (ověřeno k 11.12.2011).

[i] „Tv episodes guide“, článek dostupný z http://www.pokemon.com/us/tv-episodes/guide/, (ověřeno k 11.12.2011).


No comments:

Post a Comment