Na přelomu jara a léta řešíme téměř všichni zásadní otázku – kam letos na dovolenou? Abych nevyčlenil ty z nás, kteří se o své dovolené rozhodujeme na poslední chvíli (v terminologii cestovních kanceláří to řešíme na „last minute“), nutno dodat, že někteří se touto otázkou zaobíráme i v červenci… Ovšem dilema zůstává stejné – kam? Do jakého hotelu? Na výběr máme vždy z mnoha překrásných obrázků hotelů a pláží z katalogů touroperátorů, ale mnoho z nás se s takovými informacemi nespokojí. Pro co nejlepší výběr chceme znát názory jiných cestovatelů, kteří už námi preferovaný hotel navštívili, něco v něm zažili a (nelépe) se tam i s nějakým členem personálu pohádali… Co v takovém případě učiníme? Usedneme k počítači a počneme surfovat! Najdeme si po krátké chvíli web, kde ostatní lidé různé hotely a destinace hodnotí.
Naší první reakcí při naplňování pitného režimu na pláži tak bylo zevrubné zkoumání kelímků, do kterých nám obsluha nalila limonádu. Nutno dodat, že dotyčný recenzent měl pravdu, kelímky byly poškrábané a špinavé, na což si i na místě mnozí Rusové i Němci stěžovali. Recenze tedy i přes mé pochybnosti posloužila svému významu, upozornila na určitou zkušenost a byla pravdivá. Byly ale pravdivé i recenze u ostatních hotelů, na jejichž základě jsme je při výběru dovolené vyloučili? Přišli na základě nepřesných nebo dokonce zaujatých recenzí ostatní hoteliéři o část tržeb?
Používání webu Orbion.cz (a i celé řady dalších internetových stránek s recenzemi hotelů) není však založeno jen na kolektivní inteligenci, ale rovněž na principu produsage. S tímto termínem přišel australský profesor Axel Bruns, a jak v kapitole The Art of Produsage své knihy Blogs, Wikipedia, Second life and Beyond s podtitulem From Production to Produsage píše, termín produsage vlastně znamená proces, při kterém se z příjemců stávají aktivní producenti obsahů. Tvůrce se zároveň stává uživatelem (a naopak), což profesor Bruns označil slovem „produser“ (producer – user). Lidé, kteří zohledňují při výběru hotelu recenze na internetu, se po návratu z dovolené sami podílejí na vytváření obsahů na Orbion.cz (a jiných podobných stránkách) psaním vlastních recenzí a komentářů. Jedna dáma ve stejném výše zmiňovaném hotelu (shodou okolností krajanka) se při večeři během čekání ve frontě na jehněčí maso rozčilovala netuše, že se vlastně stává produserem. Jehněčí totiž kuchaři došlo, což mělo za následek prodloužení času stráveného ve frontě. Dáma začala před svou kamarádkou okamžitě lamentovat: „No to budou recenze, to budou recenze! Počkej, až přijedu do Prahy!“ Zařazen s prázdným talířem o několik hostů za ní jsem si představil, jak dotyčná dovolenkářka sedí opálená u svého počítače a usilovně recenzuje tento hotel, přičemž nejsilnější vzpomínkou na něj jí je právě fronta na večeři…I tak je třeba uznat, že web Orbion.cz je při výběru hotelu užitečný a může nám přinést mnoho zajímavých i netradičních informací, které bychom se jinak neměli šanci dozvědět. Jen je třeba porovnat několik recenzí k jednomu hotelu a učinit si názor po objektivním zhodnocení všech informací.
No comments:
Post a Comment