Monday, December 12, 2011

"No to budou recenze!"

Na přelomu jara a léta řešíme téměř všichni zásadní otázku – kam letos na dovolenou? Abych nevyčlenil ty z nás, kteří se o své dovolené rozhodujeme na poslední chvíli (v terminologii cestovních kanceláří to řešíme na „last minute“), nutno dodat, že někteří se touto otázkou zaobíráme i v červenci… Ovšem dilema zůstává stejné – kam? Do jakého hotelu? Na výběr máme vždy z mnoha překrásných obrázků hotelů a pláží z katalogů touroperátorů, ale mnoho z nás se s takovými informacemi nespokojí. Pro co nejlepší výběr chceme znát názory jiných cestovatelů, kteří už námi preferovaný hotel navštívili, něco v něm zažili a (nelépe) se tam i s nějakým členem personálu pohádali… Co v takovém případě učiníme? Usedneme k počítači a počneme surfovat! Najdeme si po krátké chvíli web, kde ostatní lidé různé hotely a destinace hodnotí.


Velmi praktickým a přehledným se v tomto ohledu jeví web Orbion.cz, provozovaný vydavatelstvím Mladá fronta a.s. Obsahuje nejen informace o cestovních kancelářích, počasí v nejžádanějších destinacích či možnost rezervace letenek, ale hlavně příspěvky jeho návštěvníků, registrovaných uživatelů. Ty tvoří hlavní část těchto internetových stránek zaměřených na cestovatele, zejména „dovolenkáře“. Společnost Mladá fronta na těchto stránkách samozřejmě umisťuje obsahově související reklamu, aby naplnila jejich komerční účely. To je zcela logické. Co je ovšem zajímavé, je otázka, na čem vlastně provozovatel vydělává? Odpověď je zajímavá – na kolektivní inteligenci, jak ji v roce 1997 popsal Pierre Lévy. Lidé společně vytvářejí a upravují určité mediální obsahy, které buď reagují na jiné, nebo jsou impulsem pro vytvoření obsahů dalších. Na tomto principu je (nejen) web Orbion.cz založen, se všemi jeho klady i zápory. Klady uživatelských recenzí netřeba příliš rozebírat, za pozornost však stojí zápory. Mám s reakcemi na recenze o kvalitě hotelů vlastní zkušenost – před třemi lety jsme se s rodinou chystali na dovolenou do egyptské Taby a měli jsme vyhlídnuto několik hotelů. Osobně nepřikládám názorům a komentářům na těchto webech přílišný význam, koneckonců kvalita hotelu aspoň na nějaké slušné úrovni být musí, jinak by ho cestovní kancelář ve svém katalogu nenabízela. Jsem asi nenáročný klient… Ovšem otec strávil nad internetovými recenzemi několik večerů a právě na základě těchto názorů, které blíže neznámí lidé zveřejnili, došlo k definitivnímu vybrání hotelu. I zde se ale vyskytly nepříjemné postřehy jistě zkušené dovolenkářky „Wendy“, a sice špinavé a poškrábané plastové pohárky na nápoje, které se u bazénu a na pláži podávaly.

Naší první reakcí při naplňování pitného režimu na pláži tak bylo zevrubné zkoumání kelímků, do kterých nám obsluha nalila limonádu. Nutno dodat, že dotyčný recenzent měl pravdu, kelímky byly poškrábané a špinavé, na což si i na místě mnozí Rusové i Němci stěžovali. Recenze tedy i přes mé pochybnosti posloužila svému významu, upozornila na určitou zkušenost a byla pravdivá. Byly ale pravdivé i recenze u ostatních hotelů, na jejichž základě jsme je při výběru dovolené vyloučili? Přišli na základě nepřesných nebo dokonce zaujatých recenzí ostatní hoteliéři o část tržeb?

Používání webu Orbion.cz (a i celé řady dalších internetových stránek s recenzemi hotelů) není však založeno jen na kolektivní inteligenci, ale rovněž na principu produsage. S tímto termínem přišel australský profesor Axel Bruns, a jak v kapitole The Art of Produsage své knihy Blogs, Wikipedia, Second life and Beyond s podtitulem From Production to Produsage píše, termín produsage vlastně znamená proces, při kterém se z příjemců stávají aktivní producenti obsahů. Tvůrce se zároveň stává uživatelem (a naopak), což profesor Bruns označil slovem „produser“ (producer – user). Lidé, kteří zohledňují při výběru hotelu recenze na internetu, se po návratu z dovolené sami podílejí na vytváření obsahů na Orbion.cz (a jiných podobných stránkách) psaním vlastních recenzí a komentářů. Jedna dáma ve stejném výše zmiňovaném hotelu (shodou okolností krajanka) se při večeři během čekání ve frontě na jehněčí maso rozčilovala netuše, že se vlastně stává produserem. Jehněčí totiž kuchaři došlo, což mělo za následek prodloužení času stráveného ve frontě. Dáma začala před svou kamarádkou okamžitě lamentovat: „No to budou recenze, to budou recenze! Počkej, až přijedu do Prahy!“ Zařazen s prázdným talířem o několik hostů za ní jsem si představil, jak dotyčná dovolenkářka sedí opálená u svého počítače a usilovně recenzuje tento hotel, přičemž nejsilnější vzpomínkou na něj jí je právě fronta na večeři…

I tak je třeba uznat, že web Orbion.cz je při výběru hotelu užitečný a může nám přinést mnoho zajímavých i netradičních informací, které bychom se jinak neměli šanci dozvědět. Jen je třeba porovnat několik recenzí k jednomu hotelu a učinit si názor po objektivním zhodnocení všech informací.

No comments:

Post a Comment