Wednesday, April 27, 2011

Získejte peníze na to, co potřebujete, ale musí to bavit ostatní

Kdo v dnešní době nemá projekt, jakoby nebyl. Jenže je spousta lidí s dobrými nápady, ale bez platformy a jsou rádi, pokud dostanou alespoň naději, že ho budou mít jak zaplatit.
Takovou naději nabízí portál conasbavi.cz, která nabízí několik soutěží o finanční příspěvky na vaše projekty. Není potřeba vyplňovat složité formuláře a shánět odborníky na sepisování žádosti o granty. Jedinou společnou podmínkou je, že se akce musí týkat komunitního života (veřejná, určena pro lidi z vašeho okolí a nějakým způsobem přispívat ke zlepšování života ve vašem prostředí). Další podmínky určují jednotlivý sponzoři. Vyhrávají projekty, které budou bavit nejvíce internetových uživatelů, tedy získají nejvíce hlasů.
Co Nás Baví funguje na českém internetu od listopadu 2008. Od března 2011 spustil novou verzi stránek a s nimi i více soutěží pro pořadatele. Za rok svého pilotního provozu se do soutěží přihlásilo 431 akcí. Z nich byla oceněna více jak polovina, tedy 252 akcí.


http://www.conasbavi.cz/vsechny-akce/?scope=votable



Jak to funguje – názorný příklad:

Podívejme se na postup z pohledu konkrétního účastníka soutěže Dreamboxu o.s. (pořadatel dětských táborů a akcí pro děti) Jsem jedním ze zakládajících členů. Před dvěma měsíci jsme zjistili, že byl obnoven portál conasbavi.cz , na kterém můžete získat příspěvek na svůj projekt, pokud získá dostatečnou podporu uživatelů internetu, respektive pokud budou dostatečně diggovat pro jeho uskutečnění. Bylo potřeba vytvořit popis akce. V našem případě jí byla hra pro děti ve Stromovce. Podmínkou budoucího sponzora Era bylo, aby obsahovala nějaký motiv jahody. Motivy červeného ovoce jsme zakomponovali i do samotné hry a k popisu akce jsme připojili jednu ze sluníčkových táborových fotek, které vévodil zvučný název vymyšlený speciálně pro tuto příležitost: „Strawberry Stromovka Forever.“ V soutěži s uzávěrkou do konce března nás bylo něco kolem třiceti. Nyní bylo potřeba získat dostatek hlasů, aby právě naše akce získala lákavou sumu (1. místo 25.000,-). K tomu jsme využili „návrhy a výhružky“ tváří v tvář, ale především po mailu a přes facebook. Po čtrnácti dnech hlasování jsme však jen nahlídli za pomyslnou hranici 100 hlasů. Nestačilo to. Dělali jsme malou reklamu, málo jsme se líbili. Málo jsme bavili. A v tom je právě ten trik.




Portál „Co nás baví“ funguje díky novým médiím, především pak virální komunikaci na sociálních sítí na několika úrovních.
Ve své počáteční fázi je důležité, aby se user č.1. stal především chytrým producerem a ukázal svůj kreativní potenciál. Nestačí mít pouze dobrý nápad na projekt, ale také by měl být schopen ho prodat Userovi č. 2 až nekonečno – těmi myslím potencionální diggery(hlasující), kteří ho svým klikáním prokopou až k samotné výhře. Jenže známou pravdou je, že zadarmo ani kuře nehrabe. Proto je dobré usera č.2 až nekonečno zaujmout, ať sami komunikují dál. Vyvolat řádný „snowball effect“. Už na stránkách http://www.conasbavi.cz/o-conasbavi/poradatele/ zkušeně radí, abyste připravili zajímavou upoutávku k akci – nejlépe ozvučené video a nekompromisně šířili pozvánky do soutěže pomocí facebooku, Twitteru, Nyx, Badoo, e-mail, skype, icq, sms. Výhodou je, že si User1 dělá rovnou reklamu.

Pokud vás to ještě baví – tak trocha teorie
Pohled na dav již ztratil své pejorativní zabarvení. Pierre Lévy mluví o kolektivu jako o jednotném lidském vědomí, které k životu probudila počítačová síť. Vše je podle něj založeno na flixibilitě a síle produkční, transakční a výměnných sítí. Ekonomický komentátor James Surowiecki, autor knihy Moudrost davů, dodává další pravidla ze shromážděných příkladů: Lidé v davu musí být na sobě nezávislí (v tom internet rozhodně pomáhá).
Tento marketingový tah je důkazem toho, jak obchodní strategie reagují na inovace v nových médií. Není přece nic jednoduššího než rovnou zjistit, co ostatní baví, když mají své „knowledge space“, v nichž jsou hlavním nástrojem sociální sítě a díky nim mohou dát hlavy dohromady a vytvořit pomyslný „hypercortex“. Projekt conasbavi je navíc výjimečný v tom, že má explicitně vyjádřené přání spojovat i dál. Tedy, aby všechny podpořené projekty byly v nějakém smyslu komunitní.
Prezentace projektů je artefaktem, který produkuje User1 a ostatní uživatelé, pak rozhodují o jeho dalším osudu.



V čem je ten zakopaný pes?



Peníze, které „sponzor“ nabízí vítězi, zastupují částku, kterou by vložil do klasické reklamy. Tu mu v tomto případě vytvoří nejprve user 1 a rozšíří ji mezi usery 2 až nekonečno (ti je posílají dál a dál a vytváří feedback na zadavatelovu produkci). Finance, které by tekly do reklamních agentur, tečou nyní přímým směrem k pořadatelům vítězných akcí. Ten je tak odměněn za práci na prezentaci svého projektu. Jinak řečeno, „sponzor“ poskytne maso, které soutěžící nakládají a nabízí ke konzumaci dalším uživatelům, kteří ho dále a dále rozžvýkají a stráví, případně vyplivnou. V této difuzní komunikaci pak vyhrávají ty nejlibovější a nejlépe naložené kusy. A na investora pak zbude dobře profiltrovaný vývar propagace. Tomuto pikniku na sociálních sítích se říká neomarketing. V zahraničí na podobném principu funguje: www.talenthouse.com či www.kickstarters.com.




A dvě pozvánky na závěr:
1. na lekci Nové komunikace. Tento patek od 16:30 na NGO marketu, který pořádá Forum 2000, vstup zdarma
2. Možnost soutěžit o volné vstupenky na kurrz Inovativní komunikace


Lucie Benešová

1 comment: