Tuesday, April 26, 2011

Why So Serious - Nahoď úsměv a hraj!

Nemám větší přehled o comicsech a nepatřím ani do žádného klubu fanoušků. Když jsem ale zjistila, co předcházelo Temnému rytíři, poslednímu dílu Batmana, trochu mě to zamrzelo. Propagační kampaň s názvem "Why So Serious" trvala více než rok a byla neskutečnou jízdou plnou fantazie a her. Nedalo mi to a pustila jsem se do dalšího pátrání.

Celá akce začala v květnu 2007 a jednalo se o ARG, tedy o „alternate reality game“. Použilo se téměř všech dostupných platforem, kampaň probíhala skrze webové stránky, mobilní telefony, tisk, poštu, email a byly samozřejmě zadávány úkoly, které musely být splněny v reálném světě. Jedním z hlavních témat, od kterého se odvíjela řada úkolů, byla fiktivní volební kampaň Harvyho Denta, který kandidoval na pozici státního zástupce Gothamu.

Založení fiktivních webových stránek Harvyho Denta bylo jednou z prvních akcí této kampaně. Na úvodní straně byl plakát s fotografií a nápisem „I believe in Harvey Dent“ a bylo možné zde nalézt vše, co souviselo s tímto kandidátem. Hned druhý den se objevila i druhá kampaň „I believe in Harvey Dent too.“ Na úvodní straně webových stránek této kampaně se objevil stejný plakát Harvyho Denta, ale na jeho obličeji byly červeně přimalované rty a černě zabarvené oči, což mělo připomínat Jokera. Když uživatel na tuto stránku vložil svůj email, byly mu zaslány instrukce, co a kam má poslat. Odeslání textu vedlo k tomu, že byl na tomto plakátu přidán jeden pixel navíc. A ve chvíli, kdy tento email poslalo dostatečné množství lidí, obraz se změnil a objevila se úplně první fotografie Heatha Ledgera v podobě Jokera.








Krátce poté, co byla fotografie odhalena, byly stránky zrušeny a místo nich se zde objevil nápis „Page not found“. Zdání ale klame, stránka je funkční a obsahuje vzkaz musíte ale přijít na to, jak se k němu dostat. (Nápověda je na konci textu).

Stejně jako věta „Why sou serious“ byla vyslovena ve filmu Jokerem, i celá kampaň s ním byla spojena. Joker lákal své příznivce a zároveň si prověřoval jejich věrnost zadáváním nejrůznějších úkolů. Účastníci Comic Conu v San Diegu například našli na různých místech jednodolarovky s pokresleným obličejem a odkazem na webové stránky „Why So Serious“. Na nich se dočetli, že Joker hledá npvé společníky a zároveň tam byl vzkaz, aby druhý den ráno v 10 hodin čekali na daném místě a byli v kontaktu s někým připojeným k internetu. Pokud účastníci dorazili na správné místo, přesně v 10 hodin tam prolétlo několik letadel, která na nebe napsala telefonní číslo. Když toto číslo přátelé na internetu vložili na požadované místo, dostalo se jim zadání úkolů. Po jejich splnění dostali ti v terénu jako odměnu masku, ti online krátkou ochutnávku traileru.

Spolu s pravidelnými outdoor akcemi bylo založeno množství webových stránek spojených s děním ve městě Gotham. Ať už to byly stránky deníku The Gotham Times, gothamské policie nebo taxislužby. Nesměly samozřejmě chybět ani Jokerovy odkazy jako například HAHA Times . Byla vytvořena dokonalá virtuální realita, posilovaná akcemi v realitě skutečné, a to do té míry, že člověku nebylo jasné, co je vlastně fikce a co realita. Když různými městy pochodovaly skupiny lidí s transparenty na podporu kandidatury Harvyho Denta, napadlo snad někoho, že se jedná o fikci?

Vyjmenovala jsem pouhé střípky z toho, co všechno se ve skutečnosti odehrálo. Rozsáhlost této virální kampaně byla neuvěřitelná. Autoři dokázali měsíce před uvedením filmu nalákat a spojit touto hrou na 10 milionů lidí ze 75 zemí světa. A při takovém množství lze pochybovat o tom, že šlo o pouhé skalní fanoušky. Pokud to předznamenává podobu marketingových kampaní budoucnosti, máme se na co těšit. A pokud vás zajímá, proč se Joker stále usmívá, tady je odpověď.

***

Nápověda:

1) Označte celé pole a HAHA-text zkopírujte do wordu.

2) Všechny HAHA nahraďte prázdnými místy a ukáže se vám text – "See you in December".


Klára Cigánková

No comments:

Post a Comment