V roce 2008 vznikl v prostředí českého internetu unikátní projekt Fler.cz, který je prvním a největším prodejním serverem uměleckých a rukodělných výrobků v České a Slovenské republice. Zaregistrovat se může každý, ať už jde o tvůrce originálních uměleckých předmětů nebo jenom nákupčí nabídek netradičních módních i bytových doplňků, tašek i kabelek, šperků, keramiky, skla a podobně. Server navazuje na úspěch fenoménu aukčních a bazarových serverů - v současnosti je zaregistrováno již 22 000 prodejců a téměř 100 000 nakupujících, avšak charakteru takovýchto serverů dodává nový rozměr – je zároveň i formou komunitního serveru, kde lidé sdílejí své názory, zkušenosti, rady i nové nápady. Toto společné shromažďování znalostí lze spojovat s představou o kolektivní inteligenci – tedy pojmem, který poprvé užil francouzský filosof Pierre Lévy. Označil jím schopnost skupiny najít společně více možností nebo kvalitnější řešení jistého problému, než individuální členové samostatně. A právě síťové technologie na tom mají velký podíl.
Na principu kolektivní inteligence funguje právě i server Fler.cz. Denně je zaregistrováno až 80 000 návštěv, v jejich rámci si každý den uživatelé vymění na 8 000 zpráv a vloží až 6 000 komentářů. Krom toho, že zde prodejci nabízí své výrobky, má každý z nich svůj profil, kam je možno zasílat komentáře, mohou si zakládat diskuzní kluby na určité téma, lze je ohodnotit či přidat si mezi oblíbené prodejce. Samostatnou sekci mají pak i samostatné diskuze. Prostor je věnován i osobním blogům, které jsou zpřístupněny všem registrovaným účastníkům. Vytvořil se tak prostor, kam mají všichni členové stejný přístup, mohou participovat na vytváření obsahů a vzájemně si vyměňovat myšlenky. Všichni mají stejný zájem a díky ostatním získávají nové podněty, nápady, rady...Společně tak mohou formovat si názory a možná i nacházet vzájemný konsenzus.
Rozměr serveru, který je založen na aukční bázi, však zašel ještě dále. Nejen, že poskytl prostor pro rozvoj vlastních názorů a myšlenek, ale začal využívat také více kanálů a možností, jak se prezentovat a rozšířit tak počet svých uživatelů. Do jisté míry lze mluvit o transmediálním využití, které pojmenoval ve své knize Convergence Culture Henry Jenkins. Jde o fenomén současnosti, ve kterém jedno dílo je k uživatelům distribuováno mnoha různými kanály, aby bylo zaručeno zvýšení povědomí a tak i prodejnosti tohoto díla v různých formách. Přestože Jenkins vztahuje tento fenomén na vyprávění příběhu, dovoluji si toto pojetí aplikovat i na tuto webovou stránku. Fler.cz provozuje také magazín, který se zaměřuje na tématiku designu, workshopů, zajímavých osobností a stylizuje se do takového lifestylu z prostředí handmade výrobků. Nad to server provozuje i internetovou televizi, která je zatím v počátcích a zabývá se zajímavými reportážemi, které se zaměřují na kreativitu, nápady, různé netradiční akce a podobně. Samozřejmě také Fler.cz velmi aktivně pracuje na svých profilech na sociálních sítích Facebook a Twitter. Mimo prostředí internetu se o těchto webovkách můžeme dozvědět v rámci mnoha kulturních akcích, jako například na nedávno proběhlém Code Mode. Navíc jsou organizovány srazy „Flerařů“ po celé České republice v podobě jarmarků a dalších nevšedních setkání.
Přestože není Fler.cz jediný svého druhu (v zahraničí existují ještě tři obdobné servery Pakamera, Etsy a Dawanda), zavedl u nás něco zajímavého, nového, co spojuje aktivní publikum, aukční a komunitní servery v jednom. Nápad, interakce a kreativita se spolu snoubí a v tomto případě vzniklo docela povedené manželství.
Autor: Daniela Ročková
No comments:
Post a Comment