Tuesday, April 26, 2011


Chmatákov online

Hra Chmatákov online je první českou nezávislou MMORPG hrou, která běží na skutečném server-klient systému. Historie této hry sahá do roku 2004, jejím autorem je Petr Roudenský, který vývoj hry a herního světa zadal dvěma kolegům - vývojáři a grafikovi, kteří vystupují pouze pod svými nickname.


Zpočátku byl Chmatákov pouze grafickým chatem. Právě za účelem komunikace na chatu vznikla myšlenka smajlíků, kteří budou vyjadřovat náladu. Postupem doby se však hra neustále rozrůstala a přibývaly stále nové věci - například peníze a později také první dovednosti. Z Chmatákova se tak stala regulérní MMORPG počítačová hra. Došlo tedy ke zvláštní transformaci, během níž se z chatu stala hra. I v nové podobě hry však zůstali zachováni původní smajlíci, kteří hře dodávají na originalitě a odlišují ji tak od běžných MMORPG her s typickými, převážně středověkými, charaktery hrdinů.

A co je to vlastně MMORPG?

Tato zkratka označuje Massive(ly)-Multiplayer Online Role-Playing Game, což je počítačová hra na hrdiny o více hráčích (Multiplayer). MMORPG hry vytváří fiktivní virtuální světy, které prostřednictvím Internetu propojují na jednom místě tisíce hráčů z celého světa.

V podstatě jde tedy o odnož online her. Zkratku MMORPG bychom mohli volně přeložit také jako Hromadnou Online hru na hrdiny.

MMORPG - Dungeons & Dragons plus něco navíc

Hry typu MMORPG lze přirovnat ke stolním hrám jako je například Dungeons & Dragons. Osobní interakci a pána jeskyně však nahrazuje prostředí hry, přičemž komunikace mezi hráči a další aspekty hry zůstávají zachovány. Navíc lze počítačové hry pravidelně updatovat, přidávat do nich nové předměty, lokace atd. Tímto mají hráči zajištěný neustálý přísun nové zábavy.

MMORPG hry aneb World of Warcraft a spol.

Nejhranější MMORPG hrou současnosti je fantasy World of Warcraft. Velice populární je také Ultima Online nebo Lineage II: The Chaotic Chronicle.

Začínáme ve Chmatákově

Abyste mohli začít hrát, musíte si stáhnout herního klienta, kterého spustíte a poté provedete jednoduchou registraci. Pak se již můžete pustit do hraní.

Na začátku máte rybářský prut, který představuje nejjednodušší způsob, jak vydělat peníze. Chytíte rybu a prodáte ji v rybářství. Za vydělané peníze si pak můžete koupit lepší předmět pro jiné (a výnosnější) dovednosti, ale také zbraně, léky, či magické předměty a další věci. Postupně se tak propracováváte k lepším schopnostem a dovednostem. Podle toho, jak se v herním světě chováte, získáváte či ztrácíte osobní karmu. Tato karma je důležitá pro uzavírání spojenectví s ostatními hráči. Pokud je vaše karma kladná, můžete se spolehnout na pomoc dalších hráčů při obraně. S podporou dalších klanů a organizací je pochopitelně vaše putování virtuální světem snazší.

Kolektivní inteligence ve Chmatákově

Obecně kolektivní inteligence znamená, že větší množství jedinců je schopné nalézt kvalitnější řešení nějakého problému, než jednotlivci.

V oblasti počítačových her se kolektivní inteligence projevuje aktivně právě v odnoži her typu MMORPG. Jednoduše jde o to, že spolu hráči vytvářejí různé skupiny či klany, v rámci kterých pak spolupracují na společných cílech. K tomu patří promýšlení herních strategií, rozdělování úkolů mezi členy skupiny apod. Klan, který má větší počet členů, bude pravděpodobně úspěšnější, jelikož „víc hlav, víc ví“.

Chmatákov a Produsage

Ve hře Chmatákov online lze dobře identifikovat také koncept Produsage, který znamená aktivní participaci publika na vytváření obsahu. Hráči Chmatákova se aktivně zapojují na vylepšování prostředí hry. Neustále se tedy objevují nové předměty, zbraně a další artefakty. Možnost aktivního zapojení hráčů do produkce hry zcela jistě přispívá k její popularitě a oblibě.

Na zlepšování designu a funkčnosti hry neustále pracují také její tvůrci. Již od podzimu roku 2008 připravují novou verzi Chmatákova s pořadovým číslem 2. Autoři slibují propracovanější a detailnější mapu, více herních možností a přepracovaný systém dovedností a povolání.

Hráči se tedy mají opět na co těšit a lze předpokládat, že popularita hry bude dále růst.

Autor: Miloš Paleček


1 comment:

  1. OK, ale ocenil bych trochu hlubší analýzu hry - jak je v ní důležitá socializace oproti výsledkům atd.

    ReplyDelete