Monday, April 25, 2011

Kam to bude letos táto? Aneb Gogobot je tu


Kdybyste před dvaceti lety lety plánovali dovolenou a neměli jste páru kam se vydat, pravděpodobně byste zahájili etapu výzkumu. Zasondovali byste mezi známými a rodinou, pečlivě byste nastražili uši v zaměstnání, kde se vaši kolegové, vrátivší se z vytoužených sedmi dnů volna, rozprávějí u oběda o svých zážitcích.
Doma byste s drahou polovičkou spřádali plány, vedli zapálené diskuze a v katalozích od Čedoku byste snili nad obrázky nekonečných písečných pláží, historických měst, a zasněžených vrcholů.
S blížícím se časem dovolené se přibližuje také chvíle rozhodnutí , a jelikož jste najednou nekonečným vybíráním unaveni, bouchnete do stolu a zvoláte něco jako: “ Mámo, v práci říkali že to Bibione, prej je to tam pěkný, tak pojď, vyber si ten hotel!“ . A tak si máma vybere hotel s pěti bazény a protiproudem a než se nadějete, už si to frčíte směr země špaget a slunce.
Marketing cestovního ruchu je ovšem obor kulišácký a romantický sen o příjemně stráveném volnu se může rozplynout lusknutím prstů, když pod vaší postelí bivakuje šváb a kvůli blízké dálnici nemůžete usnout.

S příchodem internetu se situace dramaticky změnila a než se nerozhodný, nerozodnutý, či jistoty rád mající člověk vydá dnes na dovolenou, má nespočet možností, které mu nervy beroucí proces mohou usnadnit. Stránek s cestovatelskou tématikou je mnoho, a tak se cestuchtivý uživatel může hodiny a hodiny probírat recenzemi hotelů a hostelů, restaurací, doporučených aktivit, půjčoven ploutví, klubů atd. Tisíce a tisíce rad kam a proč jet či nejet, stovky obrázků švábů a dálnic, které hovoří o silněji než slova, způsobují, že naše orientace v destinacích mnohem lepší a snadnější než tomu bylo před dvaceti lety.

Je zde ovšem takový malý háček, respektive dva. Obsahu je na internetu tolik, že pokud byste chtěli procházet poctivě všechno o místě zamýšlené dovolené a pročítat doporučení, zabere vám to ohromné množství času. Druhým háčkem je fakt, že recenze a rady zde uvedené jsou stále strašně moc anonymní. Nikdy nevíte, kdo skutečně je autorem článku, a jak moc jeho očekávání a požadavky korespondují s těmi vašemi. Nevíte, jestli je to naondulovaná „fiflenka“ s plastovými nehty, tatík mající rád klid a „pivsoně“, rozjuchaný techno páreček etc. Problémem jsou také placené recenze a konkurenční boje usilující o zákazníky.

Možnou alternativu, jak výše uvedeným problémům při vybírání dovolené předejít, nabízí ambiciózní projekt fungující na principu kolektivní inteligence a produsage, Gogobot.com.




Gogobot je pomocníkem pro cestovatele, který si klade za cíl co nejvíce zjednodušit a zkrátit rozhodování o cílové destinaci, to ovšem na jiném principu než to dělají ostatní ( http://www.tripadvisor.com/či http://www.lonelyplanet.com/etc.) Tvůrci Gogobotu postavili projekt na tom, že nabízí službu jakéhosi moderního bedekru dnešní doby, který je do cestování zapálený mnohem více než ty ostatní, neboť se jedná o cestovatelskou sociální síť .
Cestovatelské rady a informace vám tak na rozdíl od jiných travel webů přicházejí od lidí, které znáte, nikoliv od neznámých anonymů. Gogobot spojuje konkrétní lidi s konkrétními lidmi, tedy vás a vaše přátelé a výměna informací o cestování tak probíhá mnohem snáze a účelněji. Lidé, které znáte a důvěřujete jim, vám totiž nepochybně poskytnou daleko spolehlivější a užitečnější informace a navíc ušetří váš čas.


Jak to funguje?

Do cestovatelské sítě se přihlásíte přes váš účet na Facebooku či Twitteru a můžete začít gogobotit.
Každý člen sociální sítě gogobot má několik možností, co zde může dělat. Může hledat odpovědi na své otázky, sám je aktivně poskytovat formou rad a recenzí, jen tak brouzdat 1,5 milionem evidovaných destinací nebo pasivně pozorovat cestovatelské aktivity ostatních členů sítě.
Každý účastník má v síti Gogobot svůj osobní pas, ve kterém se zaznamenávají města, země, ubytovací zařízení která navštívil a samozřejmě tak také recenze těchto míst, vytvoří-li nějaké. Dále se v tomto passportu nachází jakýsi wishlist, neboli destinace, kam by účastník rád podíval a trip plan pro naplánování výletu.

Pokud se účastník např. rozhodne, že by chtěl jet do Francouzské Polynésie na ostrov Bora Bora, stačí místo najít v destinacích. Po vyhledání se mu naskytne obecný přehled o místě a především seznam jeho přátel, kteří na ostrově byli, případně tam plánují cestu. Ty pak může přímo oslovit, buď pomocí Gogobotu, nebo dotaz zveřejnit i přes Facebook či Twitter. U každé destinace se také může probírat recenzemi ostatních, klasicky prohlížet v záložkách, kde jsou info o aktivitách, restauracích, hotelech etc. Pokud někoho zajímá názor jiných lidí, samozřejmě nemusí oslovovat jen své kamarády, ale může svůj dotaz hodit do placu v diskuzi, která zde probíhá.

Chcete-li vytvořit recenzi o vašem oblíbeném klubu třeba v Budapešti, stačí ji zveřejnit a sdílet, Gogobot si díky aplikaci API od Flickru sám přiřadí fotky, mapu (pomocí Google maps) a případný link. Účastníci Gogobot sbírají za svou aktivitu body a jsou oceňovány odznaky za dosažený status, tak jako to dělá například Foursquare.
Gogobot byl spuštěn v listopadu minulého roku, jedná se tedy zatím o zkušební provoz v beta verzi. Osobně považuji projekt za skvělý nápad, ovšem jak se bude vyvíjet záleží na tom, kolik uživatelů se mu podaří získávat. Bez velkého množství navzájem propojených členů totiž ztrácí význam, jednoduše zde nebude potenciál pro vytváření dostatečného obsahu, který by přilákal další nové členy. Stávající uživatelé by tak měli posílat pozvánky co nejvíce přátelům z Twitteru a Facebooku, aby funkce Gogobotu byla pro ně co nejlépe naplněna.

No comments:

Post a Comment