Možná patříte mezi ty, kteří dychtivě hltali každou knihu o Harry Potterovi a kazili si jako malí oči při jejich četbě pod peřinou, sestrojovali si vlastní hůlku, poctivě kupovali lístky na všechny filmy a v současnosti si chystají třesoucíma rukama kapesníčky na Poslední film, s hrůzou přemítaje, jakou duševní újmu jim zanechá poslední produkce ústřední melodie a závěrečné titulky běžící na plátně. Anebo taky ne…
Harry Potter skutečně celosvětovým fenoménem, at už jste jeho příznivci, či odpůrci. Od roku 1997, kdy v britském nakladatelství Bloomsbury Publishing vyšel první díl Harry Potter a kámen mudrců se této fantasy heptalogie prodalo více než půl miliardy knih a byla přeložena do nejméně jazyků 70 jazyků. Následovaly 2 fiktivní učebnice bradavických kouzelníků a sbírka kouzelnických bajek. Vzniklo doposud sedm celovečerních filmů, které vidělo bezpočet diváků, a které vydělaly závratné množství peněz. Osmý střípek kouzelnické ságy vtrhne do našich kin co nevidět, a toto epické finále rozhodně nenechá jedno oko suché (a peněženku plnou). Kouzelničtí fanoušci mohou sledovat DVD, stavět lego, sbírat karty, hrát počítačové hry a svůj oblíbený příběh mohou mít doslova v obýváku. Je libo přesnou repliku Harryho koštěte? Sovu Hedviku? Kouzelnou hůlku a školní brašnu? Prsten s erbem koleje, aby se vědělo, jestli jste zmijozelský padouch nebo nebelvírský hrdina? Nálepky hlavních představitelů v nadživotní velikosti, aby nad vámi drželi ochranou hůlku, když spíte? Možností je spousta, stačí, když navštívíte například http://www.harrypottermerchandise.net/. Pokud jste hodně trpěliví (a patřičně šílení) fanoušci, můžete postupně postavit Bradavice vlastní, při pravidelném filmovém HP-maratonu sedět na gauči v hábitu a o přestávkách místo pizzy trénovat kouzelnické souboje s přáteli. Jak všichni vědí, Harry Potter je skvělý business a zlatý důl, ale stále ještě také velký příběh.
J. K. Rowlingová stojí za vznikem velkého transmediálního vyprávění, uceleného vesmíru fiktivního příběhu, který můžeme konzumovat několika různými způsoby k tomu, abychom jejich propojením dosáhli dle Henryho Jenkinse jednotného a koordinovaného zážitku. Se světem Harryho Pottera vznikla nová mytologie a knihy o něm se pro jejich čtenáře staly takzvanými story bibles, svatými knihami, které je nutno uctívat a příběhy, které obsahují hýčkat. Možností je mnoho, Chlapce, který přežil, je možno adorovat v chrámech konzumu způsoby popsaných výše, anebo se aktivně podílet na rozšiřování a obohacování jeho příběhu. Vytvářet extenze a modelovat odbočky, kterými se autorka nezabývala, opouštět tzv. kánon, tedy dané uspořádání díla, charakteristiky hrdinů, vzájemných vztahů mezi nimi a jeho směřování. Dle Jenkinse se charakteristickým rysem transmediálních vyprávění stává právě vytrácení autorství, u Harryho Pottera, stejně jako například u mnohem rozsáhlejšího Pána prstenů odkaz, je stále postava autora stále zřetelná a výrazná. Harry Potter je cenná obchodní značka a její tvůrkyně vlastní licenci na fantazijní představy, které se týkají jeho světa. A pečlivě je střeží.
Kánon díla je poměrně jasně daný, všichni vědí, kdo je hodný a kdo je zlý, navíc je poměrně složité bojovat s autorskými právy a stejně tak dovytvářet příběh, který sama autorka neustále rozšiřuje a zhušťuje sama, čímž ne/vědomě připravuje fanoušky o to hlavní. Slast z vlastního zapojování fantazie. Kromě toho si dává velký pozor na takzvaná místa nedourčenosti, které by mohli fanoušci sami vyplnit dle své libosti. Vzniknou-li takováto prázdná místa v příběhu, autorka se co nejdříve postará, aby co nejrychleji zmizela, pomocí přidání dalších informací. A to nejen prostřednictvím psaného textu, ale také jakousi odbornou supervizí při vzniku všech filmů. Přirozeně, že u díla takovýchto rozměrů a dopadu se nejvíce otázek dotýká uzavření samotného příběhu, resp. co se stane poté, až kniha skončí. Právě zde se většinou otvírá možnost pro fanoušky domyslet si nevyřčené a v duchu napsat neviditelné stránky díla, jakkoliv oficiálně dopadlo. A to u Harryho Pottera lze jen stěží. Rowlingová drží monopol i tady, a to díky krátkému epilogu, který vysvětluje události několik let poté. Těmito stránkami tak bortí představy mnoha čtenářů a zanechává pachuť nad koncem příběhu, který vlastně skončit neměl...
Ačkoliv tedy velká J. K. R. svůj svět buduje s velkou pečlivostí, a právě díky ní je stále celistvější, o to méně prostoru zbývá publiku. Jistě, díky její schopnosti žít uvnitř sebou vytvořeného světa je Harry Potter tolik poutavým a ve své neobvyklosti naprosto přesvědčivým universem. Vzhledem k budoucí životaschopnosti svého díla by však měla akceptovat fakt, že fiktivní svět, který vytvořila, už nepatří jenom jí, a že fanoušci nepotřebují vidět vše z její vize do posledního detailu. Naopak.
Adolescentní čaroděj s cool jizvou má samozřejmě silnou, a také aktivní, fanouškovskou základnu. Na internetu je možné najít bezpočet fan-fiction serverů, mezi nejznámější patří například celkem kánon ctící www.sugarquill.net či www.harrypotterfanfiction.net, v našich luzích a hájích pak třeba www.fanfiction.potterharry.net. Nejrozšířenějším typem fanouškovské tvorby je především tzv. slash (http://www.youtube.com/watch?v=K0koLgcKMcQ), tedy příběh zaměřený na romantické vztahy mezi hlavními hrdiny, nejčastěji v homoerotické rovině. Tyto povídky nejsou pro každého, ale pokud člověk dychtí po neautorizovaném a poněkud jemnějším nášupu Harryho Pottera, stačí zapnout YouTube.
S jeho masovou oblibou se tento videoportál stal doslova baštou videí s popkulturní tématikou a překypuje fan-made materiálem. Právě Harry Potter je spolu se Star Trekem, Star Wars, Pánem prstenů a také Stmíváním nejvíce vděčným terčem pozornosti. V době aktivních nezávislých uživatelů, kteří sami generují nepřeberné množství obsahů, posílají je do oběhu a sdílejí je tak s celou komunitou, není problém najít nepřeberné množství videí s vaší oblíbenou tématikou. YouTube je místem, kde se střetává fiktivní hrdina a ve většině případů i jeho filmová podoba s hravou fantazií svých fanoušků. Samozřejmě, že i zde najdeme slash, dále pak fan-made trailery vyráběné především v nedočkavé touze nadcházející premiéry dalšího z dílů a mnoho parodií na kouzelnického učně. Jedním z nesledovanějších videí (tedy před nástupem éry Lady Gaga) se pak stalo nevinné a vcelku jednoduché http://www.youtube.com/watch?v=Tx1XIm6q4r4. Video komediálního umělce Neila Cicieregy se stalo jedním z nejoblíbenějších na YouTube (dodnes ho vidělo více než 100 milionů uživatelů) a vyhrálo hlasování o nejlepší komediální video roku 2008. Nemusíte si ale dávat takovou práci, stačí vám trocha zručnosti a můžete třeba nechat rapovat profesora Snapea, a to jen pomocí sestříhání jeho několika filmových replik. odkaz. Rapová a hiphopová scéna je vůbec populárním pozadím parodií, využili jí například i tvůrci on-line komediálního kanálu www.omovies.com (mrkejte zde). Všeobecně známému příběhu čarodějnického učně neodolali ani scénáristi pořadu americké stanice NBC Saturday Night Live a vytvořili skeč plný nevybouřených hormonů a poprsí Lindsay Lohan. Pokud se ale vrátíme k neprofesionály generovaným obsahům, stojí za zmínku ještě alespoň dva. Pomocí příběhu Harryho Pottera se například pokusila skupina aktivistů/recesistů vtipně poukázat na na americký mamutí řetězec supermarketů Walmart http://www.youtube.com/watch?v=no0WqYWdH74 jeho zaměstnaneckou politiku či postoj vůči konkurenci. A nyní se dostáváme k poslednímu příkladu síly transmediálního vyprávění. Ačkoliv se to nezdá, je vcelku jednoduché postavit na fan-videu Harryho Pottera i vlastní kariéru. Zářným příkladem je Darren Criss, jeden z autorů parody muzikálu A Very Potter Musical (http://www.youtube.com/watch?v=pDgdXyrD46g&feature=related). Série videí obsahující záznam jeho fanouškovské muzikálové produkce se stala jakýmsi novým High School Musical mezi americkými náctiletými uživateli YouTube, a právě autor a představitel hlavní role Criss se stal idolem mnoha dívek a známou osobou, překračující hranice YouTube. O tom pak svědčí jeho hvězdné hostování v v středoškolském seriálovém kultu Glee.
Harry Potter má opravdu mnoho tváří a podob. Pokud nemusíte vidět ani jednu, brzy si oddechnete, oficiálně jim bude brzy konec. Jestli je ale rádi objevujete, je to teprve začátek. A teď mě omluvte, jdu si najít nějaký pěkný kapesník!
Petra Nováková
Na Pottermánii je skutečně zajímavá široká základna fanoušků. Přestože se tvrdí, že kniha je umírající médium, Rowlingová dokazuje opak. Nebo spíš: kvalitní kniha není umírající médium. Nebýt tohoto základního kánonu, ostatní by nemohlo existovat. Zajímavé, v době seriálů a filmů - na druhou stranu, také možná poslední velké transmediální vyprávění pomocí (důsledkem) knihy.
ReplyDelete