Možná patříte mezi ty, kteří dychtivě hltali každou knihu o Harry Potterovi a kazili si jako malí oči při jejich četbě pod peřinou, sestrojovali si vlastní hůlku, poctivě kupovali lístky na všechny filmy a v současnosti si chystají třesoucíma rukama kapesníčky na Poslední film, s hrůzou přemítaje, jakou duševní újmu jim zanechá poslední produkce ústřední melodie a závěrečné titulky běžící na plátně. Anebo taky ne…

J. K. Rowlingová stojí za vznikem velkého transmediálního vyprávění, uceleného vesmíru fiktivního příběhu, který můžeme konzumovat několika různými způsoby k tomu, abychom jejich propojením dosáhli dle Henryho Jenkinse jednotného a koordinovaného zážitku. Se světem Harryho Pottera vznikla nová mytologie a knihy o něm se pro jejich čtenáře staly takzvanými story bibles, svatými knihami, které je nutno uctívat a příběhy, které obsahují hýčkat. Možností je mnoho, Chlapce, který přežil, je možno adorovat v chrámech konzumu způsoby popsaných výše, anebo se aktivně podílet na rozšiřování a obohacování jeho příběhu. Vytvářet extenze a modelovat odbočky, kterými se autorka nezabývala, opouštět tzv. kánon, tedy dané uspořádání díla, charakteristiky hrdinů, vzájemných vztahů mezi nimi a jeho směřování. Dle Jenkinse se charakteristickým rysem transmediálních vyprávění stává právě vytrácení autorství, u Harryho Pottera, stejně jako například u mnohem rozsáhlejšího Pána prstenů odkaz, je stále postava autora stále zřetelná a výrazná. Harry Potter je cenná obchodní značka a její tvůrkyně vlastní licenci na fantazijní představy, které se týkají jeho světa. A pečlivě je střeží.

Ačkoliv tedy velká J. K. R. svůj svět buduje s velkou pečlivostí, a právě díky ní je stále celistvější, o to méně prostoru zbývá publiku. Jistě, díky její schopnosti žít uvnitř sebou vytvořeného světa je Harry Potter tolik poutavým a ve své neobvyklosti naprosto přesvědčivým universem. Vzhledem k budoucí životaschopnosti svého díla by však měla akceptovat fakt, že fiktivní svět, který vytvořila, už nepatří jenom jí, a že fanoušci nepotřebují vidět vše z její vize do posledního detailu. Naopak.
Adolescentní čaroděj s cool jizvou má samozřejmě silnou, a také aktivní, fanouškovskou základnu. Na internetu je možné najít bezpočet fan-fiction serverů, mezi nejznámější patří například celkem kánon ctící www.sugarquill.net či www.harrypotterfanfiction.net, v našich luzích a hájích pak třeba www.fanfiction.potterharry.net. Nejrozšířenějším typem fanouškovské tvorby je především tzv. slash (http://www.youtube.com/watch?v=K0koLgcKMcQ), tedy příběh zaměřený na romantické vztahy mezi hlavními hrdiny, nejčastěji v homoerotické rovině. Tyto povídky nejsou pro každého, ale pokud člověk dychtí po neautorizovaném a poněkud jemnějším nášupu Harryho Pottera, stačí zapnout YouTube.
S jeho masovou oblibou se tento videoportál stal doslova baštou videí s popkulturní tématikou a překypuje fan-made materiálem. Právě Harry Potter je spolu se Star Trekem, Star Wars, Pánem prstenů a také Stmíváním nejvíce vděčným terčem pozornosti. V době aktivních nezávislých uživatelů, kteří sami generují nepřeberné množství obsahů, posílají je do oběhu a sdílejí je tak s celou komunitou, není problém najít nepřeberné množství videí s vaší oblíbenou tématikou. YouTube je místem, kde se střetává fiktivní hrdina a ve většině případů i jeho filmová podoba s hravou fantazií svých fanoušků. Samozřejmě, že i zde najdeme slash, dále pak fan-made trailery vyráběné především v nedočkavé touze nadcházející premiéry dalšího z dílů a mnoho parodií na kouzelnického učně. Jedním z nesledovanějších videí (tedy před nástupem éry Lady Gaga) se pak stalo nevinné a vcelku jednoduché http://www.youtube.com/watch?v=Tx1XIm6q4r4. Video komediálního umělce Neila Cicieregy se stalo jedním z nejoblíbenějších na YouTube (dodnes ho vidělo více než 100 milionů uživatelů) a vyhrálo hlasování o nejlepší komediální video roku 2008. Nemusíte si ale dávat takovou práci, stačí vám trocha zručnosti a můžete třeba nechat rapovat profesora Snapea, a to jen pomocí sestříhání jeho několika filmových replik. odkaz. Rapová a hiphopová scéna je vůbec populárním pozadím parodií, využili jí například i tvůrci on-line komediálního kanálu www.omovies.com (mrkejte zde). Všeobecně známému příběhu čarodějnického učně neodolali ani scénáristi pořadu americké stanice NBC Saturday Night Live a vytvořili skeč plný nevybouřených hormonů a poprsí Lindsay Lohan. Pokud se ale vrátíme k neprofesionály generovaným obsahům, stojí za zmínku ještě alespoň dva. Pomocí příběhu Harryho Pottera se například pokusila skupina aktivistů/recesistů vtipně poukázat na na americký mamutí řetězec supermarketů Walmart http://www.youtube.com/watch?v=no0WqYWdH74 jeho zaměstnaneckou politiku či postoj vůči konkurenci. A nyní se dostáváme k poslednímu příkladu síly transmediálního vyprávění. Ačkoliv se to nezdá, je vcelku jednoduché postavit na fan-videu Harryho Pottera i vlastní kariéru. Zářným příkladem je Darren Criss, jeden z autorů parody muzikálu A Very Potter Musical (http://www.youtube.com/watch?v=pDgdXyrD46g&feature=related). Série videí obsahující záznam jeho fanouškovské muzikálové produkce se stala jakýmsi novým High School Musical mezi americkými náctiletými uživateli YouTube, a právě autor a představitel hlavní role Criss se stal idolem mnoha dívek a známou osobou, překračující hranice YouTube. O tom pak svědčí jeho hvězdné hostování v v středoškolském seriálovém kultu Glee.
Harry Potter má opravdu mnoho tváří a podob. Pokud nemusíte vidět ani jednu, brzy si oddechnete, oficiálně jim bude brzy konec. Jestli je ale rádi objevujete, je to teprve začátek. A teď mě omluvte, jdu si najít nějaký pěkný kapesník!
Petra Nováková
Na Pottermánii je skutečně zajímavá široká základna fanoušků. Přestože se tvrdí, že kniha je umírající médium, Rowlingová dokazuje opak. Nebo spíš: kvalitní kniha není umírající médium. Nebýt tohoto základního kánonu, ostatní by nemohlo existovat. Zajímavé, v době seriálů a filmů - na druhou stranu, také možná poslední velké transmediální vyprávění pomocí (důsledkem) knihy.
ReplyDelete