Monday, April 18, 2011

Parkovací místo, žena na sex, dětská postýlka? Řekněte si Craigovi!

Také jste si někdy říkali, proč vás nenapadlo něco podobného jako Jamese Walese či Marka Zuckerberga? Že myšlenka Wikipedie nebo Facebooku není sama o sobě (realizaci a technologie ponechme stranou) tak složitá jako některé „tradiční vynálezy“, u kterých vás ani nenapadne, že byste sami mohli na něco podobného přijít?

Rozlehlé vody Internetu skýtají mnoho možností. Jisté ale je, že se postupně zaplňují malými ostrůvky, a tak příležitostí přijít s vlastním pozvolna ubývá. Za další obsazený ostrov lze považovat veleúspěšný inzerční web Craigslist.org.

Programátor osamělý

Web ale nebyl úspěšný hned od začátku. A abychom potvrdili tvrzení, že nová média často původně vznikají za jiným účelem, než jakým jsou pak masově používaná – vůbec to nebyl web.

Když programátor Craig Newmark přišel do San Francisca, cítil se v novém městě trochu ztracený. Rozhodl se tedy zapojit do místních událostí a rovnou jako jejich „promotér“. V roce 1995 založil emailovou konferenci pro sebe, své přátele a kolegy z práce. Každý, kdo byl v kontakt listě a dozvěděl se o zajímavé akci, poslal hromadný email a udržoval ostatní „v obraze“.

Craig bral projekt zpočátku pouze jako svou vstupenku do společnosti a světa kultury. Po pár měsících byl ale zaskočen enormním zájmem. Na žádosti uživatelů přepracoval v roce 1996 emailovou konferenci do podoby WWW stránek. O tři roky později opustil zaměstnání a na oficiálně pojmenovaném „Craigslistě“ pracoval na plný úvazek. Do roku 2000 vstoupil Craig již jako ředitel firmy se zaměstnanci.

Web se stal natolik známým, že do něj lidé nepřispívali pouze pozvánkami na společenské akce. Začaly se objevovat nabídky a poptávky práce a Craigslist byl rozdělen do dvou kategorií -„Communites“ a „Jobs“. Ovšem postupem času uživatelé web doslova zaplavovali nejrůznějšími inzeráty, a tak počet kategorií úměrně narůstal a web se geograficky rozšiřoval. Přesáhl hranice San Francisca, Kalifornie a nakonec i Spojených států. Aby se zachoval princip lokální inzerce, byly stránky rozčleněny na sekce pro jednotlivé státy a města. Přestože se z původně „domáckého“ projektu stal miliardový podnik, Craig nezapomněl, v čem tkví jeho úspěch a CEO společnosti Jim Buckmaster se nechal slyšet:

„We have reversed the business model. The community of Craigslist is number one. Making money is number two.“1

Programátor úspěšný

Craigslist je nejúspěšnějším inzertním webem na světě a jedním z nejnavštěvovanějších vůbec. Každý měsíc jej využívá na 50 milionů lidí, kteří vloží 30 milionů inzerátů. K dispozici je ve více než 500 městech 50 zemí světa.

Přes všechna tato velká čísla zůstává orientován na uživatele a lokální komunity a má velice osobní charakter. Užitek nepřináší jen inzeráty, Craigslist pomáhá organizovat zájmové skupiny a dosáhnout jim jejich cílů. Stejně důležitá je i výměna znalostí a prostředků extrémně početné komunity, diskutující na tématických fórech. Zde si ženy sdělují tipy na hubnutí, milovníci historie sdílí různé „perličky“ a kreativní duše se zde obohacují o haiku.

Nabízet a poptávat zde můžete téměř cokoliv, vše je zařazeno do přehledných kategorií (např.“Personal“,“For Sale“ či “Resumes“, což jsou zejména životopisy, spojené s hledáním práce). Pro poslání vlastního příspěvku stačí email a heslo. Žádné další informace jako věk, pohlaví či jméno udávat nemusíte, pokud nechcete. Může tak být zachována absolutní anonymita.

Financování je zajištěno zpoplatněním některých kategorií. První takovou byla „Jobs“, o kterou je největší zájem ze strany firem. Vedení webu však nikdy nesvolilo k bannerům či jakékoliv jiné reklamě (samozřejmě kromě samotných uživatelských inzerátů). U většiny sekcí zůstává publikování příspěvků zdarma.

Zajímavé je, že stránky úspěšně vzdorují trendům web designu a téměř jako značku si drží svůj vzhled, který byl „out“ již před patnácti lety. Mluvíme zde paradoxně o jednom z nejúspěšnějších nových médií na straně jedné a nejneatraktivnějších a nejzastaralejších grafických designů na straně druhé.

Černá ovce webu

Vize a realita bývají často dvě odlišné věci. Internet a především Web 2.0 poskytují konceptu kolektivní inteligence ideální prostředí. Natolik ideální, že je až příliš snadné jej nejen využít, ale i zneužít, a tak si i Craigův web, nabízející prostor pro pomoc od běžných uživatelů běžným uživatelům, prošel svým „obdobím temna“. Namísto benefitu z kolektivních znalostí se dostala ke slovu kolektivní kriminalita. Nejprve otevřeně nazvaná kategorie „Erotic“ byla poté, co se objevily první problémy, přejmenována na mírnější „Adult“ (květen 2009) a posílání příspěvků v ní bylo zpoplatněno na 5 až 10 $. Tato regulace nepřekvapivě zneužívání nezabránila, a tak byla sekce v září 2010 definitivně zrušena. Stránka byla kritizována generálním prokurátorem za podporu prostituce a obchodování s dětmi a jejich zneužívání.

Webová etiketa

Při zakládání účtu souhlasíte s podmínkami používání. Mimo jiné se zavazujete, že nebudete posílat obsah, který je pornografický nebo zobrazuje lidi při sexuálním chování…," zakázáno je i „dráždivé vystavování přirození nebo ohanbí jakékoliv osoby“. Právě tato podmínka je nejčastěji porušovaná. Stačí nahlédnout do kategorie „Men seeking men“ a lze říci, že pravidlo je ve více než padesáti procentech nerespektováno. Craigslist se ve své otevřenosti, benevolenci a dobré víře (favikona Craigslistu - symbol míru) snaží dát uživatelům maximální možnou svobodu a redukovat restrikce na minimum. Podobnému porušování se snaží zabránit funkcionalitou, které se říká flagging (vlaječkování). Narozdíl od webů jako Facebook či Youtube, kde každý obrázek nebo video musí projít kontrolou, Craigslist funguje jinak. Počet příspěvků je tak vysoký, že i soud dal společnosti za pravdu, že o obsah musí pečovat sami uživatelé. Uživatelé mohou inzeráty, které odporují pravidlům stránek, označit vlaječkou. Pokud jich inzerát získá dostatečný počet, je automaticky odstraněn. V praxi to sice moc nefunguje, ale Craigslist je chráněn před lavinou žalob. Příležitosti vs. rizika produsage a kolektivní inteligence a hledání určité rovnováhy mezi nimi jsou nekonečným tématem k zamýšlení.

Ozve se někdo na můj malý inzerát?

Při surfování po internetu občas narazíme na pomyslné hranice oddělující „český“ a „světový“ Internet. Stránky populární v zahraničí již roky se zde jen pomalu dostávají do všeobecné známosti, natož užívání (např. Seznam.cz, který si dlouho držel dominanci nad Googlem jako výchozí vyhledávací portál). Navíc Craigslist zde má přímou konkurenci v Annonci.cz (ta však nemá diskusní fóra, což je z hlediska kolektivní inteligence velké mínus). Mají Češi specifické uživatelské zvyky? Jsou navyklí používat Internet zejména na české úrovni a ne světové? Jsme snad v tomto směru „větší nacionalisté“ než jiné národy? Co si o tom myslíte vy?

2 comments:

  1. Co se týče otázky, možná je na vině právě ona lokálnost a také jednorázovost interakcí...

    ReplyDelete