Původní Princ získal oblibu prvěpodobně pro svou výbornou hratelnost a na tehdejší poměry vyspělou animací. K tomu přidává klasický jednoduchý, ale přitažlivý příběh chlapce, který se snaží zachránit princeznu, do níž je zamilovaný. Pokud by neuspěl, byla by nucena se provdat za tyranského vezíra nebo zemřít. Není tedy divu, že Princ má rozsáhlou fanouškovskou základnu. Lze najít množství stránek a blogů vytvořených fanoušky této hry, které se věnují různým tématům týkajících se PoP, jednu ale rozhodně stojí za to vyzdvihnout.
PoP mody
Jako všechny populární hry, i Princ se dočkal mnoha modifikací. Pro zjednodušení práce na nich vznikl tzv. Princed Project, stránka, která sdružuje materiály potřebné pro tvorbu modů této hry jako například open source engine, level editory a v neposlední řadě také tutoriály. Logicky jde zejména o nástroje a rady ohledně vytváření modů prvních dvou dílů. Původní hra společně s druhým pokračováním jsou vytvořeny ve 2D grfice, všechny následující jsou už trojdimenzionální. To značně zvyšuje obtížnost provádění změn, větší modifikace ve 3D by pravděpodobně vyžadovaly práci několika osob nebo člověka hodně zkušeného a zdatného v této oblasti. Jedním z nejdůležitějších nástrojů, který lze na Princed Project objevit, je přehledné fórum, kde lze diskutovat o všem, co se Prince týká, především ale je opět zaměřené na rady vývojářům modů. Jeho přínos tkví hlavně v tom, že pomáhá řešit konkrétní potíže lidí, kteří vytvářejí novou verzi hry s ostatními, kdo se s podobným problémem mohli setkat. Na stránkách je možné stáhnout mody jako Total Pack, balíček obsahující „všechny“ pohromadě, navíc s možností si ve většině z nich přizpůsobit vizuální stránku vlastnímu vkusu. Balíček obsahuje i emulátor operačního systému MS DOS, DOSBox, pomocí kterého se Princ a jeho mody dají spustit v moderních operačních systémů. Princed Project je ukázkovým příkladem produsage. Koncoví uživatelé se zde stávají zároveň tvůrci obsahu, který konzumují.
Princ napříč médii
Ačkoliv Prince of Persia je primárně hrou, jeho příběh se rozšířil i do jiných médií. Nejkřiklavějším příkladem budiž film Prince of Persia: The Sands of Time natočený na motivy stejnojmenné hry pod záštitou Walt Disney Studios. PoP se také stal námětem (minimálně) dvou grafických novel. První se příběhem od her vzdaluje. Druhá, Prince of Persia: Before the Sandstorm, byla vydána před uvedením filmu a shodně s ním je zde hlavní postavou princ Dastan. Komiks slouží částečně jako seznámení s ním a tím pádem i jako úvod k filmovému příběhu. Zajímavostí je, že jak na tvorbě grafických novel, tak na výrobě filmu spolupracoval původní tvůrce této hry Jordan Mechner.
Vznik filmu na motivy PoP se značně vysokým rozpočtem zapříčinil, že se tato tématika a samotná postava prince začala objevovat v řekněme zajímavých oblastech. Princ se tak stal například i akční figurkou, vyrábí se dokonce i lego na motivy Písků času.
Z předchozího textu je zřejmé, že svět Prince z Persie není vytvářen jen sérií her, každé médium obsahuje jiné informace, jiný příběh. Například v původní hře není princ pojmenován, ve filmu ano. Stejně tak jsou odlišné překážky, se kterými se potýká. Neexistuje tedy jediný zdroj, ze kterého by se kdokoliv mohl dozvědět vše. Prince of Persia je tedy typickým příkladem transmediálního vyprávění.
Prince of Persia byla moje srdcovka. Ještě na 386ce jsme to pařili... Ale to Lego, že si nedá pokoj. Ať se najde jakékoli téma, dokáží ho naroubovat na škaredé, původně jen žlutohlavé postavičky :)
ReplyDelete