Aspoň v očiach niektorých z generácie Y sa
úspešná bloggerka Essena O’Neill stala hrdinkou a novým vzorom. 19-ročná
Austrálčanka mala viac ako pol milióna fanúšikov na Instagrame, okolo 60 tisíc.
priateľov na Snapchate a viac ako 200 tisíc. odberateľov na Youtube a bola
považovaná za tínedžersku hviezdu sociálnych médií. Celosvetový záujem médií a
ľudí na internete však získala svojou výpoveďou, ktorú zverejnila na Youtube. V
nej emocionálne vysvetľuje ako ju sociálne média spravili nešťastnou. Vyjadrila
sa: "som dievča, ktoré malo všetko a chcem Vám povedať, že mať
všetko na sociálnych médiach znamená nič v skutočnom živote...Všetko, čo som
robila, som robila pre "páči sa mi to"a sledovateľov. Fotila
som sa hodiny len aby som mala fotografie na Instagram."
Tento príspevok následne po krátkom čase zmazala a aj svoj Youtube kanál. Premenovala svoj Instragram účet na "Social media is not real life" (Život na sociálnych médiach nie je skutočný). Na svojom poslednom príspevku na Instagrame napísala: "Bez toho aby som si uvedomia, strávila som väčšinu môjho dospievajúceho života závislá na sociálnych médiach, sociálneho uznania, statusu a mojom fyzickom výzore. Sociálne média, hlavne tak ako som ich ja používala, nie sú reálne. Zistila som, že sa ľudia topia iba v ilúzií. Tieto neprirodzené obrázky a upravované videoklipy hodnotené proti sebe. Je to systém založený na spoločenskom uznaní, "páči sa mi to", validácií názorov a úspechu sledovateľov. Je to úplne zorganizovaný, egocentrický úsudok." Na tomto profile mala krátku dobu zverejnené aj popisy, kde komentovala ako fotografie vznikali, v ktorých opisovala ako skutočne prebiehala tvorba zdanlivo dokonalých fotografií. Momentálne je jej profil na Instagrame súkromný, avšak ak si vyžiadate o sledovanie budete schválený.
Sociálne média bez srdiečok
O’Neill sa rozhodla, že aj keď je výhradne proti sociálnym médiám nepôjde úplne offline. Vytvorila si vlastnú internetovú stránku s názvom "Lets begame changers", kde chce "organicky" šíriť svoj nový postoj voči sociálnym médiám. Naďalej si tak môže udržať status "influencera", či "miktorcelebrity". Na platforme Vimeo zverejňuje svoje komentáre k jej starým fotografiám a opisuje, aké je to žiť bez túžby získavať "páči sa mi to" a sledovateľov. Vzniká však určitý paradox, pretože Vimeo je sociálna sieť. Ten si všimli aj jej fanúšikovia: "Nemôžeš skončiť so sociálnymi médiami a stále na nich byť," napísal jeden kritik. O’Neill sa však vyjadrila, že Vimeo sa jej páči pre jej pozitívny a hodnotovo založený rebríček, nie je totiž založený na "páči sa mi to" alebo reklamách. Vyzýva aby sa vytvorila platforma pre sociálne zdieľanie bez hodnotenia na základe počtu videní/sledovateľov/"páči sa mi to" ale na základ zdieľania skutočnej hodnoty a lásky. Avšak ako O’Neill sama poznamenala: "sociálne média sú biznis." V tom má pravdu a a určite aj biznisom aj naďalej ostanú. Sociálnym sieťam nejde o obsah ale o dáta a metadata, ktoré môžu získať o konzumentoch a tie využiť pre lepšie cielenie reklamy. Najnovšie sociálna sieť Pinterest predstavila prepojenie s online nákupom. Každá sociálna sieť sa snaží vytvoriť si úspešný obchodný model, pri ktorom dokáže speňažiť všetky informácie, ktoré získava o používateľoch.
Predsa, sa možno nejedná len o utópiu. Existuje už aplikácia pod názvom "Like Blockr", Tá sa prezentuje ako svetovo prvá blokujúca aplikácia pre Instagram a sociálne siete. Táto aplikácia spochybňuje autoritu sociálnych médií a hodnotu, ktorú vyjadruje "páči sa mi to". S touto aplikáciou je možné prestať hodnotiť počet sledovateľov s ostatnými. Skončiť s určovaním hodnoty fotografie na základe poctu "páči sa mi to". LikeBlockr schová čísla "páči sa mi to" na Instagrame a počet sledovateľov, ktorá máte alebo majú iný. Píšu: "ak máš rád fotografiu, tak sa na ňu len pozeraj dlhšie." Aplikácia je dostupná na iTunes. Cez 6 5000 ľudí si stiahlo aplikáciu o uvedenia na trh v januári. Vyzerá to tak, že O’Neill nie je na internete jediná s rovnakou filozofiou.
Tento príspevok následne po krátkom čase zmazala a aj svoj Youtube kanál. Premenovala svoj Instragram účet na "Social media is not real life" (Život na sociálnych médiach nie je skutočný). Na svojom poslednom príspevku na Instagrame napísala: "Bez toho aby som si uvedomia, strávila som väčšinu môjho dospievajúceho života závislá na sociálnych médiach, sociálneho uznania, statusu a mojom fyzickom výzore. Sociálne média, hlavne tak ako som ich ja používala, nie sú reálne. Zistila som, že sa ľudia topia iba v ilúzií. Tieto neprirodzené obrázky a upravované videoklipy hodnotené proti sebe. Je to systém založený na spoločenskom uznaní, "páči sa mi to", validácií názorov a úspechu sledovateľov. Je to úplne zorganizovaný, egocentrický úsudok." Na tomto profile mala krátku dobu zverejnené aj popisy, kde komentovala ako fotografie vznikali, v ktorých opisovala ako skutočne prebiehala tvorba zdanlivo dokonalých fotografií. Momentálne je jej profil na Instagrame súkromný, avšak ak si vyžiadate o sledovanie budete schválený.
Sociálne média bez srdiečok
O’Neill sa rozhodla, že aj keď je výhradne proti sociálnym médiám nepôjde úplne offline. Vytvorila si vlastnú internetovú stránku s názvom "Lets begame changers", kde chce "organicky" šíriť svoj nový postoj voči sociálnym médiám. Naďalej si tak môže udržať status "influencera", či "miktorcelebrity". Na platforme Vimeo zverejňuje svoje komentáre k jej starým fotografiám a opisuje, aké je to žiť bez túžby získavať "páči sa mi to" a sledovateľov. Vzniká však určitý paradox, pretože Vimeo je sociálna sieť. Ten si všimli aj jej fanúšikovia: "Nemôžeš skončiť so sociálnymi médiami a stále na nich byť," napísal jeden kritik. O’Neill sa však vyjadrila, že Vimeo sa jej páči pre jej pozitívny a hodnotovo založený rebríček, nie je totiž založený na "páči sa mi to" alebo reklamách. Vyzýva aby sa vytvorila platforma pre sociálne zdieľanie bez hodnotenia na základe počtu videní/sledovateľov/"páči sa mi to" ale na základ zdieľania skutočnej hodnoty a lásky. Avšak ako O’Neill sama poznamenala: "sociálne média sú biznis." V tom má pravdu a a určite aj biznisom aj naďalej ostanú. Sociálnym sieťam nejde o obsah ale o dáta a metadata, ktoré môžu získať o konzumentoch a tie využiť pre lepšie cielenie reklamy. Najnovšie sociálna sieť Pinterest predstavila prepojenie s online nákupom. Každá sociálna sieť sa snaží vytvoriť si úspešný obchodný model, pri ktorom dokáže speňažiť všetky informácie, ktoré získava o používateľoch.
Predsa, sa možno nejedná len o utópiu. Existuje už aplikácia pod názvom "Like Blockr", Tá sa prezentuje ako svetovo prvá blokujúca aplikácia pre Instagram a sociálne siete. Táto aplikácia spochybňuje autoritu sociálnych médií a hodnotu, ktorú vyjadruje "páči sa mi to". S touto aplikáciou je možné prestať hodnotiť počet sledovateľov s ostatnými. Skončiť s určovaním hodnoty fotografie na základe poctu "páči sa mi to". LikeBlockr schová čísla "páči sa mi to" na Instagrame a počet sledovateľov, ktorá máte alebo majú iný. Píšu: "ak máš rád fotografiu, tak sa na ňu len pozeraj dlhšie." Aplikácia je dostupná na iTunes. Cez 6 5000 ľudí si stiahlo aplikáciu o uvedenia na trh v januári. Vyzerá to tak, že O’Neill nie je na internete jediná s rovnakou filozofiou.
Ďalším pokusom priviesť internetu jeho reálnosť sa stal hastag #nofilter. Kde hastag
mal označovať fotografiu bez akejkoľvek úpravy. Minulý rok však server Mashabel prišiel zo štúdiou, ktorá zistila,
že 11% fotografií s týmto hastagom sú predsa len upravované. Buď niektorí
používatelia sociálnych sietí nepochopili podstatu hastagu, alebo sa vehementne
snažia prezentovať svoj život ako dokonalý.
Menia nás sociálne média?
Môžeme si položiť otázku, či sociálne média naozaj menia naše správanie, alebo
len prostredníctvom nich naozaj prejavujeme svoje skutočné ja, narcizmus a tak
trochu voyerizmus. Potom ako Essena O'Neill vyjadrila svoj názor na sociálne
média a ako nepravdivé a zavádzajúce sú, zdvihlo to pozornosť experta na sociálne
média, RISE9 CEO Zacka Jamesa. Ten sa na sociálnej sieti Facebook vyjadril
ohľadom bloggerkinho vyjadrenia. "Obviňovať sociálne médiá, volať ich
lož, iba ukazuje tvoj nedostatok snahy pochopiť smú seba. Áno, zmazanie
sociálnych médií je krok správnym smerom. Popierať osobnú zodpovednosť za svoje
vlastné šťastie a zvaľovania viny, je krok späť. Ja, a mnoho ďalších, našli
lepšie pochopenie seba samého prostredníctvom našej kariéry v sociálnych
médiach. Schopnosť preskúmať neobmedzené možnosti, vytvoriť to, čo naše srdce
túži, hovoriť s našimi vlastnými skutočnými hlasmi. našli sme prostredníctvom
sociálnych médií samých seba, pretože sme sa tak rozhodli."
Je pravda, že sociálne média nás samé o sebe nenútia zverejňovať dokonalé
obrázky, úspešné statusy, atď. Je to vždy na jednotlivcovi, ktorí sa rozhodne,
čo je pre neho podstatné. Jednoducho sa podeliť o nejaký zážitok so svojimi
známymi, alebo sa len ukázať v lepšom svetle a s dokonalou fotografiou tak
bažiť po uznaní a popularite. Problém však nie je väčšinou v dospelých ľudí,
ale práve v tínedžeroch, ktorí sa dostávajú do kontaktu so sociálnymi médiami v
mladom veku.
Často zabúdame, že sociálne média sú stále len média. Je to možno kvôli
tomu, že samy dokážeme tvoriť obsah a preto si myslíme, že všetko je autentické.
Ale rovnako ako je to pri magazínoch mali by sme ľuďom pripomínať, že stále sa
nejedná o realitu. Ide stále len o médium, ktoré sprostredkúva časť nášho
života. A ako pri magazínoch existuje veľa nástrojov, ktoré dokážu vylepšiť
každú fotografiu, alebo uhol, ktorý dokáže zachytiť niečo krajšie ako to v
skutočnosti je. Už veľa ľudí upozornilo na to, že sociálne média nám deformujú
realitu a dokážu ľuďom bez populárnych sociálnych profilov spôsobiť pocit
nedostatočnosti a smútku. Veľmi známy je termín FOMO (Fear of Missing out
- pocit vynechania niečoho) u mladých ľudí.
Či už sa jedná o skutočný čin Esseny O’Neill ,ktorá naozaj chce zmeniť svet,
alebo len upútanie pozornosti na seba, jedno je isté. O’Neill upriamila
pozornosť na sociálne média a využívanie ich na predaj výrobkov a na
manipuláciu fotografií. Pre staršie generácie sa to môže javiť ako téma, ktorou
sa nie je potrebné zaoberať viac. Pre mladších používateľov je to lekcia, ako
sa využívajú sociálne siete. Mnohých to určite zavedie k uvažovaniu nad tým, čo
je reálne a čo nie. Odborníci by sa mali zamyslieť nad reguláciami nových médií
obzvlášť pri propagovaní výrobkov influencermi, keďže nič také doteraz
neexistuje. Tradičné média majú reguláciu, avšak sociálne média ešte nie.
Zdroje:
http://mashable.com/2014/06/30/instagram-no-filter-liars/#LwHcSxm77qq8
https://theconversation.com/when-authenticity-and-advertising-collide-on-social-media-50397
http://www.attn.com/stories/4084/essena-oneill-backlash-quitting-social-media
http://www.attn.com/stories/3966/why-essena-oneill-quit-social-media?utm_source=nevschulman&utm_medium=fbpost&utm_campaign=influencer
No comments:
Post a Comment