„V čem vás společnost tak
zklamala?“ „Já nevím.“ Možná proto, že
jsme kolektivně brali Steva Jobse za velikána, i když jsme věděli, že vydělal
miliardy na dětech. Nebo možná proto, že naši hrdinové jsou falešní. Svět sám o
sobě je jeden velký podfuk. Spamujeme internet svými blbostmi, maskujeme to
jako náhled a sociální média jako intimitu. Nebo fakt, že jsme si tohle
zvolili. Ne zmanipulovanými volbami, ale našimi věcmi, majetkem, penězi. Ale to
není nic nového. Víme, proč to děláme…Chceme být uklidňováni. Protože
nepředstírat bolí a protože jsme zbabělci. Do háje se společností!
Americká televizní série Mr.
Robot nastavuje realistické zrcadlo současné digitalizované společnosti, která
je zranitelnější, než by se na první pohled mohlo zdát. Společnosti, ve které
je každý detail lidských životů uvedený a sdílený online. Společnosti, kde se
data stávají nejžádanější komoditou. Společnosti,
kde v temných zónách internetu čekají anonymní hackeři, připraveni tato
data získat a vypustit jejich tajemství na světlo světa. Mr. Robot zobrazuje
hackerství jako součást této dystopie, která digitální zábavu teenagerů
proměnila v umění a svébytnou ideologii využívající kolektivní inteligenci
v boji proti nemocné společnosti.
„Hackuju každého, mé přátele, kolegy…“
Elliot Alderson, hlavní postava
tohoto televizního thrilleru, je nadaný hacker, který trpí silnou sociální
úzkostí a balancuje mezi dvojím životem. Pracuje jako technik ve společnosti
zaměřující se na počítačovou bezpečnost, mimo práci se ale stává jiným člověkem.
Sbírá usvědčující digitální informace o lidech, které vnímá jako nejhorší část
už tak prohnilé společnosti – např. o majiteli internetové kavárny, který prodává
dětskou pornografii. Elliot hackne ale úplně všechny, dokonce i svou vlastní
terapeutku Kristu (to ona se Elliota ptala na jeho zklamání společností). Snaží
se tak pochopit, kdo ti lidé vlastně jsou. Je to zvyk, tragický a děsivý. Hacknout
Kristu byla pro Elliota hračka, její heslo bylo Dylan_2791, oblíbený umělec a
datum jejího narození pozpátku. Nenapadlo vás teď něco? Elliot se naboural do
jejího e-mailu, facebookového účtu a podíval se do historie chatu na seznamce.
A nejen to. „Hackuju každého, mé přátele, kolegy…, ale také jsem hodně lidem
pomohl. Snažím se najít cestu z osamělosti stejně jako ty,“ říká Elliot Kristě
v sedmém díle zatím jediné série. Osamělost se tak v podání Mr. Robota
pojí s životem v současné společnosti a paranoiou ohledně moderní
technologie, která tuto osamělost ještě prohlubuje.
Elliotova hackerská aktivita již
v prvním díle přiláká pozornost zvláštní postavy, zanedbaného,
upovídaného Mr. Robota. Ten je podle všeho hlavou tajné organizace, která si
říká fsociety, a žádá Elliota, aby se k nim připojil. Cíl fsociety je
ambicióznější než Elliotův – vymazat dluhy všech lidí, kteří dluží obrovské
nadnárodní společnosti E Corp, tím, že napadnou její servery. V očích
nejen Elliota by tak fsociety svrhla základní pilíř celého společenského systému.
Pohled do současné společnosti?
Elliotova deziluze ohledně
společnosti (konzumerismus, nadvláda korporací, zahlcení sociálními médii…),
pocity izolace a odcizení uprostřed „špatných“ čtvrtí depresivního New
Yorku - to vše stojí v samotném v jádru
série. Ta je plná kousavé kritiky a místy až děsivé podobnosti s reálným světem.
Za zmínku stojí např. seznamka Ashley Madison (zaměřená na lidi se zájmem o
mimomanželské styky), která v době vysílání série čelila masivnímu úniku
uživatelských dat. Tvůrce a režisér série Sam Esmail v díle projevil svou
vášeň pro spojení socioekonomických záležitostí a techniky. Za zdroje své
inspirace a frustrace zároveň označil mimo jiné finanční krizi v roce
2008, hnutí Occupy Wall Street nebo arabské jaro. Ostatně nepřipomíná vám něco samotné
logo fsociety?
Pohled do hackerského myšlení?
Mr. Robot nabízí divákovi možnost
proniknout nejen do fungování současné kultury, ale i hlouběji do Elliotova
myšlení. Může to být snad také pohled do mentality hackerů, kteří stojí za
zmíněným útokem na Ashley Madison či podobnými hackerskými útoky? Rozsáhlé
využívání narace (vnitřní hlas Elliota) ale v případě Mr. Robota nabývá
nových podob a rozměrů - divák se totiž mění v Elliotovu imaginární společnost.
Inspirací byl vnitřní monolog hlavní postavy ve filmu Taxikář od Martina
Scorseseho, který představitel Elliota, herec Rami Malek, pečlivě studoval. Stejně
jako v Taxikářovi i zde je divák nejen hrdinovým přítelem, ale také spiklencem,
spoluviníkem. „Jsme jeho přáteli, můžeme ho zradit, můžeme mu věřit, můžeme se
podílet na jeho akcích,“ říká Sam Esmail. Když Elliot šňupe morfin nebo se
rozhoduje o dalším hacknutí, dívá se upřeně na diváka jako svého imaginárního
přítele a hledá ujištění. Pronikavý Elliotův pohled plný emocí, ale zároveň
podivně nečitelný, je také někdy jediným divákovým vodítkem při zkoumání
Elliotova chování. „Když věci prosakují skrze vaše oči nebo výraz vaší tváře,
je to mnohem efektivnější, než když všechno vysypete,“ řekl o náročné práci
s výrazem tváře Rami Malek.
Elliot je ale jako vypravěč velmi
nespolehlivý. Zapomíná, protiřečí si a odkrývá své vlastní předsudky. I ostatní
postavy často pochybují o tom, co Elliot a divák společně s ním vidí na
obrazovce. Co třeba záhadní muži v oblecích, kteří Elliota pronásledují na
každém kroku? Jsou skuteční, nebo jsou to jen výplody jeho fantazie? A co je vlastně
znamená skutečnost? Kde začíná představivost? Mohl by i samotný Mr. Robot být
jen iluzí, stejně jako divák - Elliotův imaginární přítel?
Perfektně poskládané střípky depresivního zrcadla
Všechny tyto prvky společně
s detailně promyšleným dějem plným dramatických zvratů, nezvyklou
obrazovou kompozicí a věrohodným vyobrazením digitálního a hackerského
světa - to vše dělá z Mr. Robota
přitažlivou podívanou. Série si tak okamžitě získala chválu kritiků a silnou
fanouškovskou základu. Na myšlence připojení k fsociety stojí mimo jiné
např. stránka Who is Mr. Robot?,
která je vytvořená v neobvyklé formě příkazového řádku. Mr. Robota si
oblíbil také známý „whistleblower“ Edward Snowden, který ocenil zejména
realistické vyobrazení samotného hackování. Ostatně dle Sama Esmaila byl každý
detail Elliotova hackerského světa pečlivě zvážený. Při tvorbě seriálu byli
přítomni techničtí konzultanti, kteří měli zajistit, aby každý Elliotův úhoz na
klávesnici byl co nejpřesnější. Scénář také prošel kontrolou psychiatričky,
která dohlížela na věrohodné vyobrazení Elliotovy sociální poruchy. I pečlivě
vybraná hudba a prostředí jsou doslova destilovanou paranoiou a depresí. Zvláštní
pozornost byla věnována také vizuální estetické kvalitě. Elliot a další postavy
byly často umístěny do vnějších kvadrantů obrazu, okolo jejich siluet tak zůstával
velký prostor. „Začal jsem vnímat tyto postavy jako žijící na okraji. Jsou to
lidé žijící na okraji společnosti, ostrakizovaní,“ komentoval tuto nezvyklou
snímací techniku Christian Slater, představitel Mr. Robota.
Pravda děsivější než fikce?
Elliotova postava v podstatě
shrnuje vývoj hackerských motivů – od různých senzačních kousků a vzájemného
soutěžení k ideologicky motivovaným tažením a něčemu mnohem komplexnějšímu
a těžko postižitelnému. Ostatně vzpomeňte si na počátky Anonymous, jejichž logu
se logo fsociety tak nápadně podobá. Zpočátku se zaměřovali na online trolling,
postupně však přešli k závažnějším cílům a snaze využívat svoji kolektivní
inteligenci a specifické prostředky v boji nejaktuálněji např. proti
hrozbě Islámského státu. Ocitáme se tak snad v situaci, kdy pravda může
být děsivější než fikce? Kybernetické špionáže a geopolitické sabotáže už
nejsou jen paranoidními fantaziemi – stávají se novou realitou. Mr. Robot sice
může být pouhým televizním seriálem, ale minimálně nám pomáhá uvědomit si, na jak
zvláštním a komplikovaném vztahu společnosti a technologie stojí současný svět.
Zdroje:
Textové
zdroje
DRUMMING, Neil. Looking
Back on ‘Mr. Robot’ and a Season of Hacker Drama. The New York Times Magazine[online].
25.8.2015 [cit. 28.11.2015]. Dostupné z: http://www.nytimes.com/2015/08/26/arts/television/looking-back-on-mr-robot-and-a-season-of-hacker-drama.html
MUMFORD, Gwilyn. Mr
Robot: 'Edward Snowden is a huge fan of our show'. The Guardian [online]. 17.10.2015 [cit. 28.11.2015]. Dostupné z: http://www.theguardian.com/tv-and-radio/2015/oct/17/mr-robot-christian-slater-rami-malek
RICARD, Sarah. 6 Thing about Mr. Robot we learned from Rami Malek
and Christian Slater. Rotten Tomatoes [online]. 26.8.2015 [cit. 28.11.2015].
Dostupné zhttp://editorial.rottentomatoes.com/article/6-things-about-mr-robot-we-learned-from-rami-malek-and-christian-slater/
WORTHAM, Jenna. The
Eerie Realism of ‘Mr. Robot’. The New
York Times Magazine [online]. 31.8.2015 [cit. 28.11.2015].
Dostupné z: http://www.nytimes.com/2015/08/31/magazine/the-eerie-realism-of-mr-robot.html
Zdroje obrázků a videa
Mr. Robot Photos. Rotten Tomatoes [online]. [cit. 28.11.2015]. Dostupné z: http://www.rottentomatoes.com/tv/mr-robot/pictures/multiuse-963854/
I hack everyone | Mr.
Robot. You Tube [online]. 10.10.2015 [cit. 28.11.2015]. Dostupné z: .https://www.youtube.com/watch?v=1e8kSPMVBTk&feature=youtu.be
Mr. Robot: Official
Extended Trailer - New Series on USA. You Tube [online]. 18.5.2015 [cit.28.11.2015]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=U94litUpZuc
We Live in a Kingdom of
Bullshit | Mr. Robot | Clip. You Tube [online]. 21.9.2015 [cit. 28.11.2015]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=745NcsmuvT0
No comments:
Post a Comment