Je to revoluce! Na sociální síti Twitter již uživatelé
nemohou označovat své oblíbené příspěvky za pomoci ikony hvězdičky. Ta byla
totiž nahrazena novým „likem“ ve formě srdíčka, což většina uživatelů Twitteru
nese těžce.
Malé srdce, velké
emoce
Po vizuální stránce se jedná o maličkost, která však
vzbudila velké emoce. Zřejmě totiž neexistuje uživatel Twitteru, který by se
v posledních dnech nevyjádřil k této srdíčkové invazi. Ono totiž ani
tak nejde o to, jestli člověk bude klikat na hvězdičku, srdíčko, jednorožce…ale
spíše o kontext, který se za ikonkou ukrývá. Dle Akarshana Kumara, produktového
manažera společnosti Twitter, mohla být hvězdička zejména pro nové uživatele
matoucí. Oproti tomu srdce je univerzální symbol, který nezná kulturních,
časových ani jazykových hranic. Jeho fungování si ostatně Twitter již ozkoušel
na streamovací službě Periscope. Zdá se však, že větší zmatky zatím vyvolává
právě nová ikonka. Uživatelé Twitteru si totiž zvykli hvězdičkou označovat příspěvky,
které byly něčím zajímavé či oblíbené („favourites“), což se samozřejmě mohlo týkat
i vážných tweetů, u kterých se však použití srdce („like“) příliš nehodí.
Další nelibost budí také fakt, že srdíčka a „like“ jsou
atributy spojené hlavně s konkurenčním Facebookem potažmo Instagramem,
čímž se vytrácí určitá originalita Twitteru.
Zachrání to
smajlíci?
Problém s tím, že mnohdy ikonka „like“ skutečně není
vhodná pro určité typy příspěvků, řešil samotný Facebook již dlouho. Zejména
v posledních měsících se zdálo, že se uživatelé možná konečně dočkají
dlouho očekávaného palce obráceného dolů, kterým by dávali najevo svoji
nelibost s postem („dislike“). Facebook nakonec tuto variantu zamítl,
jelikož se, zřejmě oprávněně, obával, že by se podstatně zvedla vlna trollingu
a negativity na této sociální síti, což by mohlo vést k menší návštěvnosti
(nikdo nechce sbírat „disliky“) i k úpadku marketingové hodnoty Facebooku.
Proto přišel s variantou několika emotikonů, které by měly vést
k vyjádření větší škály emocí, a tím i k lepšímu porozumění
v konverzaci. To, jestli to skutečně může fungovat, nyní testují
v Irsku a ve Španělsku.
Vraťme se však ještě na chvíli zpátky k Twitteru a
jeho srdíčkům. Necelý měsíc po změně ikonek se světem šíří informace, že i
Twitter si uvědomuje omezení, která „like“ může přinést, a tak přijde
s dalším řešením. Ano, hádáte správně, budou to také emotikony.
Mentions App
Kromě novinek v „likování“ příspěvků se uživatelé
Twitteru nejspíše dočkají také změn v délce samotných tweetů. Ty mají už
od počátku omezenou délku na 140 znaků, což zaručuje krátké, rychlé a výstižné
zprávy podporující real-time komunikaci. Twitter však zvažuje, že uživatelům
dovolí psát délkou neomezené příspěvky, jako je tomu na Facebooku. Jsou
uživatelé, kteří novinku jistě uvítají, ale na druhou stranu vyvstává otázka,
jestli tato evoluce nepodkopává samotnou podstatu Twitteru.
Není to ovšem pouze tak, že by Twitter kopíroval svého
většího a úspěšnějšího konkurenta. Vyrojily se totiž zprávy, že Facebook není
poslední dobou příliš spokojen s tím, že se z něj stává spíše pasivní
síť, kam lidé chodí „konzumovat“ novinky o své rodině či přátelích. Proto
přichází s novinkami, které mají povzbuzovat uživatele v tom, aby
sdíleli a komentovali různá témata. To můžeme vidět na příkladu nové aplikace Mentions app, do které mohou přispívat
pouze verifikovaní (ověření) uživatelé (tedy veřejně známé osoby, profily
značek, ale také například žurnalisté). Na zdi Mentions app tak neuvidíte osobní příspěvky od přátel, ale veřejné
posty na témata, která vás zajímají. Ty pak můžete komentovat a nebo dále sdílet. Docela
„twitterovské“, že ano? Nutno podotknout, že prozatím je aplikace dostupná pouze pro operační systémy iOS.
Nestačila by
jedna?
Sociální sítě se snaží neustále přicházet s něčím
novým, čím by své uživatele překvapily a udržely v pozoru. Problém je, že
tyto změny jsou si často navzájem natolik podobné, že je možná čas začít si
klást otázku, jestli je vůbec potřeba více oddělených sociálních sítí. Dá se
předpokládat, že jednou přijde den, kdy dojde ke konvergenci hlavních
sociálních platforem a vznikne jedna, která zastřeší všechny funkce. Jen si to
představte – místo několika aplikací, jako je například Facebook, Twitter,
Instagram, Snapchat, Periscope či Whatsapp, si v budoucnu do mobilu
nainstalujeme jen jednu jedinou, která nám poskytne vše, co nás jenom napadne.
"These hilarious tweets about the new Twitter hearts are real stars" by Leslie Katz
"Twitter's heart hits the wrong beat" by Emily Bell
"Facebook is fighting to become more like Twitter" by Owen Williams
"Twitter is testing multiple emoji reactions to tweets" by Casey Newton
"TwitterHeartsMakeMe: Did Twitter copy Facebook? by Mahesh Prasad
"Facebook has built a parallel universe for journalists...and it's just like Twitter" by Martin Bryant
"Convergence Culture" by Henry Jenkins
No comments:
Post a Comment