24.
dubna 2015 zaplavily Instagram a Facebook fotky lidí v šatech
naruby s hashtagem #fashionrevolution. Co za revoluci v módě to mohlo být? Vždyť vše
už tu bylo - minisukně, kabáty s vycpávkami, kožené křiváky i
výstřihy do véčka – maximálně se to jen v několikaletých
cyklech vrací do kurzu. Zasvěcenější už ale věděli. #fashionrevolution upozorňovala na nepříjemnou pravdu.
Věděli třeba ti, kteří začátkem roku zaregistrovali čtyřdílnou reality show jménem SweatShop – Dead Cheap Fashion. Ano, 24. dubna 2015 si svět připomínal dva roky od zhroucení budovy Rana Plaza na předměstí bangladéšské metropole Dháka, kde sídlila mimo jiné i textilní továrna. V troskách načerno přistavované budovy našlo smrt 1 129 lidí, převážně žen.
Věděli třeba ti, kteří začátkem roku zaregistrovali čtyřdílnou reality show jménem SweatShop – Dead Cheap Fashion. Ano, 24. dubna 2015 si svět připomínal dva roky od zhroucení budovy Rana Plaza na předměstí bangladéšské metropole Dháka, kde sídlila mimo jiné i textilní továrna. V troskách načerno přistavované budovy našlo smrt 1 129 lidí, převážně žen.
Neštěstí
je považovanou za nejtragičtější nehodu v historii textilního
průmyslu stejně jako nejtragičtější náhodné zhroucení budovy
v moderní historii.
Mezi
lidmi, kteří se dva
roky poté vyfotili
se štítky značek
svého ošacení s otázkou 'Who
made my clothes?',
se objevili
členové evropského parlamentu
i celebrity a
pomohli
tak akci ještě více zviditelnit.
Chtěli tím poukázat na tristní pracovní podmínky tisíců
dělnic a dělníků v textilním průmyslu, pejorativně nazvaném
též Sweatshop, podobně jako výše zmíněná stejnojmenná
norská reality show.
Čím
byla tato Fashion revolution tak výjimečná? Dokázala využít
současného trendu jednoduchých výzev, které se samy bez
velkých investic šíří
virtuálním světem sociálních sítí a
přitáhnout pozornost k jinak dost přehlížené nepříjemné
pravdě. A na rozdíl od Ice Cube Challenge se to podařilo i bez
kyblíku ledové vody a následnou kritikou jejího plýtvání.
Pravda, efekt nebyl tak masivní.
Hlavní
je, že po YouTube, kde se videa reality show SweatShop – Dead
Cheap Fashion šířila poměrně rychle, se aktivistům podařilo
zaplavit i
sociální sítě. Aktéry byli sami jejich uživatelé. Otrocké
pracovní podmínky dělníků zejména v jihovýchodní Asii už
nemohli přehlížet ani ti, kteří tušili ani ti, kteří dosud
netušili.
Pojďme mlčet!
Že
se to zdá být banální? Ještě nedávno byla pro virtuální svět
problematika sweatshopu tabu. V únoru roku 2013, dva měsíce před
tragédií v Rana Plaza, stáhla společnost
Apple z prodeje aplikaci SweatShop
HD,
která mohla přispět ke vzdělávání veřejnosti v souvislosti s
nevyhovujícími pracovními podmínkami.
Online
hru Sweatshop HD vytvořilo
a bezplatně zveřejnilo malé kreativní studio Littleloud už v
roce 2011. Hra sklidila
velký úspěch a vzbudila širokou diskuzi související jak se
samotnou hrou, tak i s nevyhovujícími pracovními podmínkami
především v zemích globálního Jihu. Littleloud se proto
rozhodlo vyvinout verzi pro iPad. Aplikace poukazující zábavnou
formou na neutěšenou životní situaci pracujících pak
byla uvedena na trh v listopadu 2012. Již v únoru následujícího
roku
ji ale Apple z prodeje stáhnul, aniž by svůj krok nějak
dostatečně konkrétně odůvodnil.
Důvodem
však
mohlo
být to,
že sama společnost Apple se
nedokázala
transparentně vypořádat s neutuchající kritikou pracovních
podmínek ve svých dodavatelských továrnách v Číně.
Podobný
scénář snad nebude mít aplikace, která byla vytvořena, aby
podpořila informační kampaň
Change your shoes, jejíž česká verze nese název Obuj se do toho.
Jak
ten
napovídá,
snaží se upozornit na podobně nevyhovující pracovní podmínky v
obuvnickém průmyslu, který
je ještě méně transparentní než ten textilní.
Aplikace,
kterou si mohou stáhnout majitelé
zařízení od Apple
i chytrých telefonů s Androidem, funguje jako jakýsi krokoměr a
ptá se: Víte, jak byly vyrobeny vaše boty? Byli při jejich výrobě
zneužíváni dělníci? Jsou plné jedů? Nikdo neví. Ušlé
kilometry se pak započítávají do virtuálního pochodu na Brusel.
Kampaň totiž požaduje, aby Evropská unie zavedla legislativu,
podle níž budou mít výrobci a prodejci bot povinnost informovat v
jednoduché a srozumitelné formě spotřebitele o podmínkách, za
kterých byly vyrobeny jejich boty a zda neobsahují nějaké
škodlivé látky. Finální počet ušlých kroků, respektive
kilometrů předají organizátoři akce evropským
politikům na konci roku 2015. Ke
kampani pak byl natočen i podpůrný klip se známou Annou
Polívkovou v hlavní roli, které nyní visí na YouTube.
Nepříjemná
pravda ze zákulisí oděvního průmyslu se týká nás všech.
Nemusíme zrovna následovat nejposlednější módní trendy, do
konfekčních řetězců se vydáváme i pro ponožky nebo pyžamo.
Je však snadné tvářit se,
že
neexistuje. Mediální
a reklamní masáž oděvních značek je zatím mocnější.
Co se nešíří je mrtvé
Co se nešíří je mrtvé
Fashion
revolution se šířila sama, nenesla v podstatě žádné náklady a
nikdo ji nemohl zakázat nebo stáhnout. Byl to skvělý tah, který
ještě více podpořil zájem o Slow fashion movement. Henry
Jenkins, profesor
působící na University of Southern California,
svůj příspěvek z roku 2009 správně nazval: If It Doesn’t
Spread, It’s Dead. Jenkins se v příspěvku zabýval spíše
šířením memů a vtipných videí, zlatá éra Instragramu a
Facebooku v Evropě a České republice byla teprve za dveřmi. S
podobně beznákladovými,
lehce šířitelnými a
efektními koncepty jako byl Fashion revolution se nepříjemná
pravda pomalu dere do pozornosti širší veřejnosti. Uvidíme jak
silné bude její následování v roce 2016. Ledaže by do té doby
někdo ty internety zrušil.
Zdroje:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.849566718470173.1073741837.449971928429656&type=3
http://www.nazemi.cz/cs/apple-stahnul-ze-sve-nabidky-vzdelavaci-aplikaci-k-tematu-pracovnich-podminek
http://www.nazemi.cz/cs/mame-nove-video-s-annou-polivkovou-ke-kampani-obuj-se-do-toho
http://www.rozhlas.cz/radiowave/wavenews/_zprava/norska-reality-show-poslala-3-fashion-bloggery-do-textilek-v-kambodzi--1446860
http://zpravy.idnes.cz/rok-od-nestesti-textilka-rana-plaza-banglades-fab-/zahranicni.aspx?c=A140424_113946_zahranicni_vez
http://henryjenkins.org/2009/02/if_it_doesnt_spread_its_dead_p.html
No comments:
Post a Comment