Relativní novinkou v rámci
platforem umožňujících sdílení krátkých video nahrávek je Beme. Tato aplikace
byla spuštěna v červenci roku 2015 a její tvůrci se ji snaží prezentovat
jako revoluční službu, v jejíž moci je překlenout propast mezi realitou
všedního dne a realitou, vytvářenou prostřednictvím sociálních sítí. Otázkou
zůstává, je to vůbec možné?
Beme svým uživatelům nabízí, podobně jako řada jiných aplikací
jako jsou např. aktuálně populární Periscope, Meerkat nebo Snapchat, sdílení
krátkých videospotů, které uživatel natočí svým smartphonem. Rozdílů mezi Beme
a právě zmíněnými aplikacemi je však hned několik.
Jako ten nejdůležitější z nich se jeví fakt, že videa
vyprodukovaná prostřednictvím dané aplikace jsou dále needitovatelná a putují
do cloudového úložiště v momentě, kdy je ukončeno jejich nahrávání. Zde
jsou pak k dispozici ke shlédnutí tzv. followerům daného uživatele.
Jedná se o pouze maximálně šesti-sekundové nahrávky, kterých je však možno
pořídit větší množství za sebou a tím docílit požadované stopáže pro vyprávění
příběhu. Příběhu, který má být pravdivým a autentickým náhledem do života daného
uživatele, tedy bez jakýchkoliv příkras, filtrů a střihů, které jsou tak
typické pro běžně užívané aplikace sociálních sítí.
Druhým rozdílem, jenž se také váže k otázce
autenticity, je způsob, jakým nahrávání videa v rámci Beme vlastně
probíhá. Spouštěčem je proxymity senzor, který se nachází v horní
části telefonu typu iPhone, což je také jedno z omezení aplikace Beme. Zatím
totiž nebyla uvedena do provozu její verze pro telefony s operačním
systémem Android. Jakmile zmíněný senzor zaznamená blízkost jakéhokoliv
objektu, aplikace zahájí nahrávání videa, přičemž zároveň zhasne obrazovku
telefonu a tím umožní uživateli sledovat dění v jeho okolí. Autor videa má
tedy možnost věnovat svou pozornost pro změnu také jiným podnětům, než těm,
které mu poskytuje právě telefonní displej. Zároveň také není schopen neustále
kontrolovat podobu videa, které vytváří, což má opět přispět ke zmíněné
pravdivosti vyprodukovaného vizuálu.
Třetím rozdílem je možnost reakcí followerů konkrétního
uživatele Beme, která se zásadně liší od možností, jež nabízejí jiné aplikace
s podobným zaměřením. Všeobecně rozšířeným prostředkem uživatelské reakce
je v současné době symbol srdce, který je implementován např. na
Instagramu, Twitteru nebo na sociální síti Tinder. Pro Facebook je typický „like“
tedy symbol palce nahoru a v rámci aplikace Snapchat uživatel může
zanechat soukromou zprávu uživateli, kterého sleduje. Beme naproti tomu nabízí
možnost vytvoření selfie v průběhu prohlížení videoklipu. Jde
tedy o zachycení vlastní reakce na video-obsah, který uživatel právě konzumuje,
čímž může jeho autorovi poskytnout okamžitý feedback.
Poslední odlišností aplikace
Beme, kterou hodlám zmínit, je jistá forma exkluzivity, o kterou se snaží její
tvůrci. Stáhnout aplikaci si ze serveru iTunes může každý, avšak k tomu,
aby ji byl dotyčný schopen aktivně využívat, je třeba znát přístupový kód.
Tento kód může nový zájemce o službu získat buď od jakéhokoliv stávajícího
uživatele této aplikace, nebo prostřednictvím Youtube kanálu, který provozuje
Casey Neistat, tedy jeden z autorů Beme.
Kromě vlastností, které Beme odlišují od ostatních zmíněných
aplikací, jsou tu však také rysy, jimiž se představovaná služba těmto
platformám velmi podobá. Za všechny můžeme jmenovat proces okamžitého zmizení
video spotu, ihned po jeho přehrání. Uživateli tak není umožněno vrátit se zpět
k obsahu, který už jednou shlédl, přičemž tato funkce v minulosti
proslavila právě zmíněnou aplikaci Snapchat.
Jedním z autorů celé myšlenky v pozadí diskutované
aplikace je, jak již bylo zmíněno, Casey Neistat. Američan, který je
v současné době známý především díky svým pravidelným vlogům na serveru
Youtube. Jeho příspěvky běžně zaznamenávají miliony shlédnutí jednak díky neobvyklým
aktivitám a lokacím, které jsou na nich zobrazeny a pravděpodobně také díky
kvalitě, s jakou jsou vytvářeny. Druhým organizátorem projektu je pak Matt Hackett,
jeden z bývalých vedoucích představitelů sociální sítě Tumblr. Osoba Caseyho Neistata
je však pro sociální síť Beme klíčová, už pro masivní popularizaci této
aplikace prostřednictvím zmíněného Caseyho Youtube kanálu, který se těší
obrovské oblibě.
Casey Neistat |
Nyní už jen zbývá zamyslet se nad několika otázkami, které
pravděpodobně vyvstanou po přečtení výše uvedených řádků. Co je vlastně tím
hlavním přínosem služby Beme pro její vlastní uživatele? Je obsah vytvořený
prostřednictvím této aplikace skutečně schopen být tím pravdivým obrazem
skutečnosti, jako to tvrdí tvůrci Beme, tedy konkrétně Neistad ve svém
propagačním videu? Tou nejzajímavější funkcí dané sociální sítě je podle mého
názoru fakt, že se autor videa může skutečně odpoutat od obrazovky svého
telefonu a sledovat dění v jeho okolí. Všechny ostatní funkce, jež Beme
nabízí, je však možno nalézt také na jí podobných platformách. Příkladem může
být hned aplikace Snapchat, jejíž rozhraní sice jednoznačně podporuje editaci
vyprodukovaného obsahu, ta však jejím uživatelům není nijak zvlášť vnucována a
je tedy na konkrétních jednotlivcích, zda se rozhodnou této funkce využít či
ne.
Fakt, že sdílené video není nijak
upravované před jeho vlastním zveřejněním, však podle mého názoru v žádném
případě nezaručuje jeho absolutní pravdivost a přesné zobrazení reality. Autor
videa má např. vždy možnost výběru, v rámci rozhodnutí, který okamžik
kamerou svého mobilního zařízení zachytí, a který naopak ne. Velkou roli také
hraje skutečnost, že se v mnohých případech rozhodneme nahrát nějakou
osobu, případně sebe. A jak uvedl již Erving Goffman, všichni přece hrajeme
divadlo. Videa vyprodukovaná prostřednictvím aplikace Beme, tak mohou být
v porovnání s hollywoodskýmy filmy, příspěvky ambiciózních vlogerů a
vyretušovanými fotkami našich přátel o něco více autentická, avšak vždy se bude
jednat o nějakou konstrukci reality, nikoliv realitu samotnou.
Zdroje:
No comments:
Post a Comment