Diskusní fóra na internetu mě nikdy moc nelákala. Nebyla jsem
fanouškem anonymního diskutování o čemkoli počínaje samozvanými filmovými kritiky
na csfd, kteří odhalí děj filmu v prvních třech sekundách, čímž ztrácí zcela
význam se na něj dívat a rovnou přidělují hodnocení odpad, konče debatami u
politických článků na zpravodajských serverech.
Neměla jsem na to prostě čas, chuť ani extra potřebu vyjádřit
své názory veřejně. To vedlo k tomu, že tyhle všemožné diskuse šly naprosto
mimo mě.
Ale pak jsem narazila na stránku www.doktorka.cz. To byl
konec! Pro hypochondra jako jsem já je to doslova ráj (peklo?). O co jde? Idea
webu je pomáhat lidem řešit problémy a otázky týkající se jejich zdraví a
krásy, jak už ostatně napovídá podtitul webu „o zdraví a kráse“.
Doktorka.cz je, podle tvůrců
serveru, nejnavštěvovanější zdravotní portál v ČR. Zahrnuje informace o
zdraví, kráse, dětech, zdravém životním stylu a bydlení. Cílí především na
ženy, nicméně obsahuje i články a diskuse zaměřené primárně na mužskou část
populace jako například Jídelníček pro
nabírání svalové hmoty pro muže a další. Dle statistik z roku 2012 je
denní návštěvnost serveru přes 500 000 uživatelů denně. Web doktorka cz.
vlastní česká společnost Vitamin Cosmetics s.r.o. provozující řadu projektů
z oblasti přírodní kosmetiky.
Je založen na spojení článků a diskusí, ve kterých mohou
uživatelé řešit problémy, které je zajímají. Diskuse fungují na principu
kolektivní inteligence (collective intelligence).
Tento pojem je nejčastěji spojován s francouzským
filosofem Pierrem Lévym. Začal se objevovat společně s rozvojem digitálního prostředí
a je spojen s fenoménem Web
2.0, který je postavený na spoluúčasti, otevřenosti a možnosti zasahovat do
tvorby digitálního prostředí.
Jak už sám pojem napovídá, jedná se o skupinové úsilí vyřešit
nějaký problém či se o něm dozvědět více. Staví na předpokladu, že skupina je
schopna dobrat se kvalitnějšího řešení než samotní jednotlivci. Takto funguje
například nejznámější encyklopedie na internetu Wikipedia, ale právě třeba i
diskusní weby jako doktorka.cz, e-mimino.cz, mimibazar.cz apod.
Vraťme se k „doktorce“!
Ze zkušenosti doplním, že tu najdete mnohem více než jen
články o zdraví a kráse. Nebojím se říct, že tu objevíte vše, na co si
vzpomenete. Podrobněji jsem se zaměřila na diskuse, jakožto využití kolektivní
inteligence. Hned na hlavní stránce na mě vyskočilo: Cinkali
byste znovu klíčema?, Hledám ženu,
kterou vzrušuje stříhání vlasů. Jako další třeba Tipy na vánoční dárky, Oprava kohoutku v koupelně či Babské rady pro zaručené otěhotnění.
Trápí Vás bolest v krku? Zadejte
do vyhledávání klíčové slovo „bolest v
krku“ a vyskočí na vás 190 výsledku od diskusí na téma Bolesti v krku přes
Bolest v hrudníku, Zánět mandlí, Tonzilitida, Mononukleóza a Sinusitida po
Rakovina hlavy a krku či Jak jsem si zachránila dovolenou.
Na co tím vším narážím?
Hledání informací na internetu je denním chlebem každého z nás.
Spíše než bychom se koukli do papírového jízdního řádu na zastávce, najdeme raději
spojení online na idosu. Podobně se rozšířil i zvyk hledat si informace o
zdravotních obtížích na internetových serverech. Jak uvádí výše zmíněný
příklad, je to jednoduché. Napíšete do vyhledávače, co vás trápí a vyskočí vám
xy diskusí s xy příspěvky. Bolest v krku podle uživatelů může
znamenat nachlazení, pálení žáhy, alergii nebo třeba rakovinu. Vy si tak
následně diagnostikujete nemoc, kterou zřejmě ani netrpíte, protože, a teď mluvím
sama za sebe, se najednou objevují i další příznaky. „Vlastně mě docela pobolívá i hlava a jsem unavená. Sakra, co když to
fakt je rakovina?“
Jde o to, že lidé si vsugerují něco, co vůbec nemusí být
pravda, ať už z hlediska diagnózy, či tipů na léčbu. To na základě
informací, které ve většině případů nepíší odborníci – lékaři. Často věříme
více zkušenostem běžných uživatelů než expertů v oboru: „Obvoďák mi předepsal tenhle prášek, ale na „doktorce“ holky píšou, že
po něm přibraly, tak to ho radši brát nebudu.“ Můžeme tedy říci, že jsou to jednak lidé, kteří ovlivňují naše rozhodnutí, ale také nové technologie, které umožňují virtuálně propojit široké spektrum publika.
Neustále tvrdíme, že máme málo času zajít k doktorovi,
ale pak strávíme nespočet hodin pročítáním diskusí lajků, kteří o našem
problému vědí pramálo. Sami si určíme, co máme za nemoc a jak ji léčit za
pomoci neznámých – anonymních lidí na internetu. A když si potom zajdeme, jen
tak pro jistotu, za doktorem, řekne nám, že jsme naprosto v pořádku,
zdraví jako řípa, pochybujeme. Www.doktorka.cz…
Zdroje:
http://www.doktorka.cz/
http://vitamins-cosmetics.com/about_us.html
No comments:
Post a Comment