Představa, že technologie postoupily natolik,
abychom hubnuli prostým bytím na internetu je samozřejmě utopická. Kalorie
nespálíme ani posunováním obrazovky palcem na displeji tabletu, ani kilometry,
které najezdíme při posunování News Feedu našeho Facebooku. Nové trendy na síti
nám mohou s redukcí váhy pomoci, hlavní iniciativa je však stále na nás.
Za poměrně znepokojující by se dalo považovat stále
rostoucí procento lidí, kteří trpí nadváhou či obezitou. Tento problém se však
netýká pouze dospělých, ale i mladistvých a dětí. Nadváha často bývá spojována
se špatnou životosprávou, nezdravým stravováním (například v rychlém
občerstvení), stresem a nedostatkem pohybu. Nedostatek pohybu někteří lidé
považují za jakýsi vedlejší efekt technologického vývoje. Lidé si na počítačích
vytvořili závislost, životní náplní některých mladých se staly počítačové hry,
starší lidé se dnes takřka nevyhnou počítačům a novým technologiím ani v
pracovním prostředí. Sociální sítě, které nám moderní technologie
zprostředkovávají, dnes mohou pro nás být v podstatě všudypřítomné. Internet už
není záležitostí pouze počítačů. Díky tabletům, smartphonům a mobilnímu
internetu můžeme být online takřka neustále. S užíváním nových technologií bylo
zmíněno mnoho negativních vlivů, kterým podléháme, jako například otázka
narcismu spojená s pěstěním vlastního ega na profilech sociálních sítí nebo
obsesivní sledování mobilních přístrojů, které vychází z nepříjemného pocitu,
že nám novinky proklouznou mezi prsty. Je však možné vysledovat i pozitiva, u
nich se konečně dostáváme k tématu sledování váhy a svého těla.
Hubneme s Facebookem
Již bylo řečeno, že sociální sítě (v našem geopolitickém kontextu nejčastěji Facebook) jsou
součástí života mnoha z nás. V dnešní době se na sociální síti nevyskytuji
zřejmě pouze lidé, kteří nejsou dostatečně počítačově gramotní, nebo lidé,
kteří zapojení do této sociální struktury záměrně sabotují. Nyní bychom mohli
zmínit jedno z pozitiv, která s sebou Facebook přináší. Služby Facebooku jsou
pro běžného uživatele zdarma. Počet uživatelů, kteří Facebook užívají denně, je
dle statistik Facebooku zhruba 1.01 bilionu. To bychom mohli považovat za
potenciál zasáhnout velkou masu.
Autoři M. Jane, J. Foster, M. Hagger, S. Pal ve své
studii přichází s předpokladem, že Facebook by mohl sloužit jako pomocník s
bojem proti nadváze. Autoři pro svůj výzkum formují tři náhodné paralelní
skupiny participantů s nadváhou, podle toho, jakým způsobem jim je program na
snížení váhy doručen. Předpoklad samozřejmě zní tak, že participanti, kteří
jsou zařazeni do facebookové skupiny, budou vykazovat lepší výsledky než
participanti pracující s instrukcemi na informačních letácích. Uživatelé
spojení ve facebookové skupině mohou využívat i dalších výhod - mohou ve
skupině využívat principu kolektivní inteligence, sdílet informace, ale i se
vzájemně motivovat a podporovat. Výsledky zadaného výzkumu nejsou zatím
zveřejněny, ale samotná konstrukce tohoto výzkumu je postavená na odborné
literatuře, v níž se podobné předpoklady potvrdily.
Hubneme s Instagramem
Instagram je jedna z mladších spciálních sítí,
která je založena primárně na sdílení vlastních fotografií a krátkých videí a
sekundárně na psaní komentářů k nim. Strukturně je Instagram podobný jako jiné
sociální sítě, máme okruh sledovaných, jejichž obsah se nám zobrazuje, a jsme v
okruhu sledovaných, kterým předkládáme svůj obsah. Instagram je jedinečný svou
rychlostí, se kterou můžeme vhodně upravený obsah sdílet, ale i rychlostí
zpětné vazby, která přichází takřka ihned. Počet uživatelů, kteří Instagram
alespoň jednou za měsíc používají, se podle Facebooku, vlastníka Instagramu,
pohybuje okolo 400 milionů.
I právě zmiňovaná socialní síť se dostala do
spojitosti se zdravým životním stylem a hubnutím. Právě na Instagramu se
setkáme s tagováním fotek a videí, čímž umožňujeme jiným uživatelům vyhledat
náš obsah pomocí daných klíčových slov.
Jedním z hashtagů, který si zasloužil pozornost
odborné obce je fenomén #fitspiration. Jde o obsah, který by měl
pozitivně motivovat ke cvičení a zdravému životnímu stylu. Fitspiration je
spojením dvou anglických slov - fitness a inspiration. Vznik tohoto jevu se
pojí s reakcí na dřívější ideologický proud, #thinspiration. Opět jde o amalgam
slov thin a inspiration. Thinspiration však bylo spojené pouze se snahou o co
nejnižší váhu a nejhubenější postavu. Bohužel se tento jev pojil i s negativní
stránkou věci. Jedinci se podporovali v nezdravém hubnutí a poruchách příjmu
potravy, což mohlo mít fatální důsledky a být životu nebezpečné. Instagram k
tomuto problému dokonce vydal oficiální prohlášení na svém blogu a příspěvky, které by
mohli motivovat k sebepoškozování dále nepovolil tímto způsobem vyhledávat.
Fitspiration se snaží naopak přijmout za své zdravé
stravování a zvyšovat inspiraci k posilování. Hlavní motto tohoto myšlenkového
proudu zní: Strong is new skinny. Snaží se tedy akcentovat, že dobře udržovaná
postava je nyní in, tak jako dříve byla za vzor kladena štíhlost. Tento vzor má
delší tradici než instagramové hnutí, první velmi výraznou skinny ikonou byla
například britská modelka Twiggy.
Fittspiration se v odborném kontextu objevilo, když
autorky M. Tiggemann a M. Zaccardo sledovaly reakci žen na vystavení těmto
fotografiím. Sledovaným faktorem zde byla také neskojenost žen s vlastním
tělem, která vyplynula z několika předchozích studií. Výsledky výzkumu v
podstatě dokazují, že inspirace z fotek na recipienty přechází (stejně tak,
jako i u jiného obsahu - fitspiration obrázky jsou postaveny vedle kontrolní
sady obsahu s motivem #travel). Dalším dokázaným
jevem jsou negativní pocity, které u recipientek vznikají při pohledu na
aktivní svalnatá těla jiných lidí a zdravou stravu. Ženy po shlédnutí několika
zzzfitspiration fotek vykazovaly negativnejší náladu, větší nespokojenost se
svým tělem, nižší sebevědomí. Určitě zde hraje svou roli potřeba porovnávat se
s předkládanými vzory (ta byla zjištěna již dříve, například na vzorku módních
časopisů. Otázkou však zůstává, nakolik se tyto výsledky dají hodnotit
jako negativní. Ovšem že horší nálada není pozitivum, ale právě i zmíněné ovlivněné
faktory se mohou stát motivanty pro cvičení či jinou aktivitu, což by bylo
možné považovat za pozitivní výsledek. Upřímně si myslím, že procento lidí,
kteří navštěvují posilovnu hlavně kvůli výsledkům bude minimálně srovnatelné s
těmi, kteří chodí cvičit pro pouhou radost ze cvičení.
Sociální sítě za nás kalorie nespálí, ale pozitivní
roli při naší snaze být fit určitě hrát mohou. Mohou pro nás být zdrojem
motivace (ať už vybraný obsah na nich nebo kontakty, které na nich můžeme
navázat) a doprovázet nás k lepším výsledkům a spokojenosti se sebou samým.
Zdroje:
Carr, L. J., Bartee, R. T., Dorozynski, C.,
Broomfield, J. F., Smith, M. L., Smith, D. T.: Internet-delivered behavior
change program increases physical activity and improves cardiometabolic disease
risk factors in sedentary adults: Results of a randomized controlled trial.
Prev Med, 46 (5), 2008, s 431–8. [Dostupné online na: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0091743507005038].
Jane, M., Foster, J., Hagger, M., Pal, S.: Using
new technologies to promote weight management: a randomised controlled trial
study protocol. BMC Public Health, 2015, 15:509. [Dostupné online na: http://www.biomedcentral.com/1471-2458/15/509].
Statistiky z oficiálních stránek Facebooku.
Dostupné na: http://newsroom.fb.com/company-info/.
Tiggemann, M., Zaccardo, M.: “Exercise to be fit,
not skinny”: The effect of fitspiration imagery on women’s body image. Body
Image, 15, 2015, s. 61-67. [Dostupné online na: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1740144515000893].
Vyjádření Instagramu na oficiálním blogu: http://blog.instagram.com/post/21454597658/instagrams-new-guidelines-against-self-harm.
No comments:
Post a Comment