Saturday, November 28, 2015

M už neradí pouze Bondovi, pomůže i vám aneb umělá inteligence pro všechny


Postava bosse z příběhů o agentovi 007 pravděpodobně inspirovala vývojáře z Facebooku a ti tak pojmenovali svoji automatizovanou asistenční službu s umělou inteligencí. Název M byl zvolen záměrně, aby neevokoval ani ženu ani muže.

Poprvé se o tomto projektu začalo mluvit v červenci letošního roku ještě pod krycím názvem MoneyPenny. Asistenční služba podobného typu, jako je M, není nic nového. Apple má Siri, Microsoft Cortanu, bylo tedy jen otázkou času, kdy svou asistentku představí i Mark Zuckerberg.

M se však od předešlých služeb liší v několika aspektech. Tak prvně je s ní možné komunikovat pouze prostřednictvím textu, je integrována do aplikace komunikátoru Messenger. Avšak na rozdíl od konkurence má jednu velkou výhodu – ačkoliv se jedná o umělou inteligenci, záda jí kryjí skuteční živí lidé. M se od živých operátorů, kteří modelové situace vyřeší, učí reakce, které je pak schopna už sama opakovat v případě, že nastane stejná situace. Ve výsledku je tedy M kompromisním řešením mezi softwarem a lidským asistentem.

Výhodou služby je, že k jejímu užívání není třeba znát přesné fráze či povely. Naopak, M se postupem času přizpůsobí každému uživateli na míru, neboť bude analyzovat veškerou jeho komunikaci v aplikaci. Uživatel se nemusí přizpůsobovat řeči software, M se přizpůsobí jemu.

„It can purchase items, get gifts delivered to your loved ones, book restaurants, travel arrangements, appointments and way more,“ tvrdí na svém facebookovém profilu ředitel divize produktu Messenger David Marcus.

Takto M reaguje na požadavky typu vyhledávání restaurace či vhodného dárku. 

Vzhledem k tomu, že Facebook bude muset zaměstnat tisíce lidí na pozici asistentů a přitom aplikace Messenger je stále bezplatná, je nasnadě otázka, čím si na sebe M vydělá? Facebook spoléhá jednak na to, že čím více se toho M postupem času naučí, tím méně lidských operátorů bude potřeba, ale především spoléhá, že bude profitovat z transakcí, které se přímo prostřednictvím Messengeru a na základě doporučení M uskuteční. 

Služba M zatím ještě není dostupná veřejnosti, v současnosti ji testují lidé kolem Facebooku, ovšem skutečnost, že podrobnosti o projektu byly zveřejněny z oficiálních míst, dává tušit, že je jen otázkou krátkého času, kdy budou moci M využívat i běžní smrtelníci. Vedení Facebooku jednoznačně počítá s tím, že se mu investice do projektu vyplatí, vzhledem k tomu, že největší sociální síť na světě má momentálně kolem 1,5 miliardy uživatelů a aplikaci Messenger užívá zhruba 700 milionů uživatelů, má pravděpodobně pravdu. 

 Logo nové asistenční služby společnosti Facebook – M.

Umělá inteligence fascinuje lidstvo od chvíle, kdy tato myšlenka vznikla. V současné době je dominujícím tématem na poli žánru sci-fi, minimálně toho filmového. Steven Spielberg použil tuto ideu ve snímku z roku 2001 A.I. Umělá inteligence. Tento divácky úspěšný film potvrdil, že příběhy pracující s motivem umělé inteligence jsou vděčným tématem a vzhledem k možnostem, které tento vědecko-fantaskní námět nabízí, i nevyčerpatelným zdrojem nápadů pro scénáristy.

V letošním roce mohli diváci v kinech zhlédnout film Ex Machina, který řeší možnou interakci člověka a robota s umělou inteligencí. Podobnou látku zpracoval i režisér Spike Jonze ve snímku Her. Joaquin Phoenix zde prožívá vztah se Scarlett Johansson, která je však umělou inteligencí uvnitř jeho elektronických zařízení. Film Her má k výše popisovanému problému asistenčních služeb využívajících prvků U.I. blíže, neboť zde je „hlavní hrdinka“ také pouze softwarem bez robotického těla. Citový vztah mezi člověkem a U.I. je častým motivem ve filmu i v literatuře. 



Zdroje: 
http://www.wired.com/2015/08/facebook-launches-m-new-kind-virtual-assistant/

http://mediamania.tyden.cz/rubriky/on-line/facebook-poodhalil-sluzbu-m-pres-messenger-za-vas-bude-treba-i-nakupovat_353433.html

http://www.theguardian.com/technology/2015/aug/27/facebook-m-virtual-assistant-siri-google-now

https://www.facebook.com/Davemarcus/posts/10156070660595195

No comments:

Post a Comment