Přijde Vám super propojit přijímání nejžhavějších novinek s kamarádem
Facebookem? Pak můžete začít závidět Iphoňákům z Ameriky
Facebook
nechtěl zůstat pozadu za ostatními lídry mezi sociálními sítěmi a také se rozhodl
vyslyšet žízeň lidí po co nejaktuálnějších informacích, které by nejlépe mohli
hned zasdílet s kámoši. To všechno umožňuje od listopadu facebooková
aplikace Notify.
Jen
si to představ.. Jistě tě také
rozčiluje, že máš v mobilu aplikace minimálně tří zpravodajských serverů,
které několikrát denně čekuješ, jestli se nestalo něco nového. A když zrovna
národní tým vyhraje mistrovství Evropy (buďme optimisté), chceš to ihned
pověsit na zeď na Facebook a podělit se o radost s dalšími nadšenci.
Provozovatelé „knihy tváří“ nám chtějí usnadnit život a umožní nám nechat se
upozorňovat na nejnovější novinky (ještě novější než nové, protože je uživatelé
mohou zhlédnout ještě před uveřejněním na webu či v domácí aplikaci daného
média) ze světa… kterého si vyberete, může to být kultura, sport nebo prostě
cokoli se stane nového ve světě i doma. Do budoucna by mělo být možné obsáhnout
jakékoli zpravodajské či třeba i televizní weby a nechat se na zamčené
obrazovce upozorňovat na žhavé aktuality. V Česku si ale budeme muset
chvilku ještě nechat zajít chuť. Aplikace je totiž zatím přístupná jen „za
velkou louží“a pouze pro vlastníky „jablíček“. Dle provozovatelů sociální sítě
je ale velmi pravděpodobné, že se Notify bude šířit nejen do dalších zařízení,
ale i dalších zemí mimo Ameriku.
Fungovat
by to mělo následovně: vybereš si zdroje, ze kterých chceš dostávat upozornění,
například idnes.cz a aktualne.cz nebo si označíš obory, které tě zajímají,
třeba kultura, sport, ekonomika či konkrétní město napříč různými servery.
Produktový
manažer Julian Futman o Notify říká: „Klíčem
pro nás bylo vytvořit aplikaci, která umožní lidem vytvořit si mix informací,
jež je opravdu zajímají.“ A pak už nebudeš muset procházet nejrůznější
novinkové weby, abys byl v obraze. Facebook ti pošle krátkou notifikaci
pokaždé, když nějaký zajímavý článek vyjde, a to i na zamčenou obrazovku.
Mrkneš se na upomínku a pokud tě tato
notifikace zaujme a budeš si chtít přečíst celý článek, jen si ho rozklikneš
nebo uložíš pro pozdější přečtení. Navíc můžeš přímo ze zamčené obrazovky
pomocí posunutí obrazovky a kliknutí na „SHARE“ rovnou postovat na facebook,
aby ses mohl podělit s ostatními na síti.
Soudě dle několika rezencí uživatelů aplikace se zdá, že Notify bude mít
úspěch. Pochvalují si především to, že jsou rychle v obraze a čtou jen to, co
je zajímá. Zároveň ale volají po větším množství mediálncíh parnerů, protože
zatím jich aplikace obsáhla jen několik, například Fox News, CBS Sports nebo
Washington Post.
Možná právě toto je to filtrování dat, před kterým
společnost varoval Cass Sunstein v článku pro Boston Review před 14 lety.
Upozorňoval na aplikace, servery a
nejrůznější možnosti internetu, které pro nás zajišťují maximální pohodlí
v podobě vyfiltrování informací a zpráv dle našeho zájmu. Každý si tak prý
vytváříme tzv. „personal design“. Tím je ale narušován princip demokracie, který
má zajišťovat setkávání se i s tématy, které nepreferujeme. Dle těchto
témat si pak lidé prý i vybírají, s kým o nich budou mluvit, většinou
s těmi, se kterými své náhledy na problematiku sdílí. Pokud pak dojde ke
střetu dvou lidí, kteří přijímají informace z jinak orientovaných zdrojů,
či přijímají každý úplně jiné, nemusejí být schopni spolu konstruktivně řešit
nějaký společenský problém. Tyto možnosti nás dle Sunsteina pouze utvrzují
v již utvořených názorech a omezují naše obzory.
Skutečně
může nová aplikace Facebooku a jí podobné jako například Flipboard, české
Tapito nebo samotný princip Twitteru ohrožovat demokracii? Možná… ale možná
také ne. Na Facebooku nemáme jen nejbližší okruh přátel, se kterými sdílíme
většinu názorů a pohledů na svět, tudíž jsme denně vystavováni i vyjadřování,
sdílení příspěvků a videí síťových kamarádů, kteří nám svými názory nemusí být
úplně nejsympatičtější. Často se ale stane, že jsme zvědaví a přeci jen se
podíváme i na to, co sdílejí tito naši názoroví oponenti. Myslím, že konkrétně
Facebook a jeho aplikace Notify nám obzory nemusí jen zužovat, lidé díky ní
budou možná mnohem více sdílet to, co je zajímá a ostatní třeba právě jen ze
zvědavosti rozkliknou…
Může
se ale také stát, že lidé budou novinkami zahlceni a raději se nové appky
zbaví. Nick Grudin, člověk, který dohlíží na mediální partnerství facebooku,
připustil, že si toto nebezpečí uvědomují, ale zároveň potutelně dodal, že je
zkrátka třeba chytit tuto šanci za správný konec. Tak snad se jim to podaří…
Zdroje:
"Facebook does iOS alerts with new Notify
app" by Matt Kapko
"Facebook
spustil mediální aplikaci Notify" by Ondřej Aust
"Facebook
spustil v USA novou aplikaci Notify. Upozorňuje uživatele na nové zprávy v
médiích" by ČTK
"Introducing
Notify, a Notifications App from Facebook"
"Notify
by Facebook - Notifications that matter"
"The Daily We" by Cass Sunstein
No comments:
Post a Comment