Co by se stalo, kdybyste porovnali profilové fotografie
ze svého účtu na LinkedIn a Tinderu? Takovou otázku si položil belgický umělec
Dries Depoorter. Spároval fotografie, které získal prostřednictvím kontaktů na
sociální síti Tinder, s fotografiemi týchž osob, jež vyhledal na LinkedIn.
Svůj projekt nazval Tinder In a nyní plánuje výstavu v Paříži.
Nikoho asi nepřekvapí, že fotografie na levé straně získané
na LinkedIn představují seriózní až upjaté fotografie obličeje, zatímco
tinderové fotografie napravo mají mnohem intimnější a osobitější charakter.
Dries Depoorter se zaměřil také na to, co měly zkoumané osoby na sobě.
Elegantní business šaty, často pořízené profesionálem a na bílém pozadí, ostře
kontrastují s fotografiemi z párty nebo dovolené, kde se objevuje
mnohem více odhalené kůže. Ženy častěji ukazují dekolt, muži spíše svaly.
Vzhledem k zásadně odlišné povaze obou platforem se
ale nejedná o nijak přelomové nebo překvapivé zjištění. I to je jeden
z důvodů kritiky, které musel Depoorter a jeho práce čelit poté, co
některé ze srovnávaných fotografií zveřejnil v rámci projektu Tinder In na
svém webu a facebookovém profilu. Mnozí lidé okamžitě vyjádřili rozčarování nad tím,
že nepochopili, jaký je cíl tohoto srovnání. Dokázat, že lidé se prezentují na
sociálních sítích odlišně v závislosti na sociálním kontextu? Jestli to,
zda právě hledají zaměstnání nebo seznámení, ovlivňuje, co mají na sobě?
V běžném životě je naše chování, oblékání a
vystupování závislé na určitých sociálních normách, jejich rozdíly jsou však
v rámci sociální konvergence v online prostředí (především na
sociálních sítích) stírány. Dries Depoorter však dokazuje, že to neplatí vždy a
všude. Jeho porovnání profilových fotografií, je připomínkou, že mezi skutečným
životem a životem online je tenká hranice, ale osobní a profesní život stále
zůstávají částečně oddělené, a to i v méně konvenčním prostředí Tinderu.
Předmětem kritiky se stala také skutečnost, že na všech
do té doby zveřejněných fotografiích byly pouze ženy, což některé skupiny vedlo
k názoru, že cílem experimentu bylo upozornit na toto dvojaké chování
pouze u ženského pohlaví a tím ho zesměšnit. Dries Depoorter to vysvětluje tím,
že jde pouze o ilustraci k chystané výstavě. Do celého projektu Tinder In
zahrnul jak fotografie žen, tak mužů, a dokonce i své vlastní – přiznává, že
to, na co upozorňuje jeho projekt, není nijak neobvyklý jev a sám se ho také
dopouští.
Problematická je na Tinder In ovšem také otázka ochrany
soukromí. Zobrazení lidé nevěděli, že jsou součástí projektu ani k tomu
nedali svolení. Depoorter argumentuje tím, že ve chvíli, kdy ho na to konkrétní
osoba upozornila, její fotografii odstranil. Všem ostatním na obrázcích skryl
obličeje tak, aby nebylo možné je identifikovat.
Jako umělec testoval Dries Depoorter hranice digitálního
soukromí už dříve, kdy například sbíral záznamy z veřejných webových kamer
v kancelářích po celém světě a využíval je jako živé obrazy ve
videoinstalacích na vícero uměleckých festivalech. Jeho práce se týkají
soukromí v digitálním prostředí a toho, co znamená zejména pro mladé lidi.
Projekt Tinder In se nesoustředí na to, že se lidé na různých platformách
prezentují odlišným způsobem, ale na to, co to prozrazuje o jejich soukromí.
Dries Depoorter poukazuje na skutečnost, jak snadné je
v online prostředí legálně získat obrovské množství informací o lidech,
kteří o tom ani nemusí mít ponětí. Velký podíl na tom podle něho má propojení
Tinderu s Instagramem. Přestože nastavení Instagramu lze upravit jako
soukromé, stále je možné prohlížet váš účet prostřednictvím Tinderu. Není
jasné, zda jde o chybu, nebo záměr, ale díky Tinderu lze procházet i soukromé
instagramové účty. Zatímco na Tinderu lidé používají jen své křestní jméno, na
Instagramu častěji uvádí i příjmení (celé jméno).
Tak mohl Dries Depoorter sesbírat informace o lidech
s Tinderu a propojit je s daty a obrázky z LinkedIn. Nebylo jeho
cílem zesměšňovat někoho konkrétně, ale soukromí a jeho nedostatek obecně.
V současné době pokračuje ve vytváření dalších dvojic fotografií, ale tak,
aby nikdo nemohl být snadno poznán. Všem rozhořčeným dámám (a pánům), které nechtějí být
součástí projektu, však vzkazuje, že stále ještě shání poslední dvojici a odchází
ji hledat na Tinder.
Zdroje:
"Tinder In" by Dries Depoorter
"An Artist Is Putting Tinder and LinkedIn Profile
Pics Side-By-Side" by Leander Roet
"Tinder In Project Compares Real People’s Tinder
Profile Photos To Their LinkedIn Profile Photos" by Keith Estiler
"What would your Tinder and LinkedIn profiles look
like side by side?" by Lisa Bonos
"This Hilarious Art Project Comparing Tinder and
LinkedIn Photos Is All of Us" by
Jasmine Garnsworthy
"Facebook´s Privacy Trainwreck" by Danah Boyd
No comments:
Post a Comment