Saturday, November 28, 2015

Beauty channely a velký úklid

Každá „beauty guru“, která chce něco znamenat, dříve či později natočí video o své kolekci make-upu. Není žádným tajemstvím, že autorky beauty channelů, stejně jako fashion blogerky, dostávají od různých značek (pro které je to forma marketingu), zdarma produkty jako vzorky či dárky k vyzkoušení. Kromě toho si také výrobky, které pak recenzují a doporučují, kupují samy, takže většina těch úspěšných má doma po určité době pořádně obsáhlou sbírku. Zatímco běžná žena dokáže všechen make-up, který používá, vměstnat to menší taštičky, „beauty gurus“ obvykle potřebují na kosmetiku celou skříň. Samostatnou kategorii v tomto ohledu představují youtuberky – profesionální vizážistky, které potřebují širokou škálu produktů ke své práci. Ty obvykle rozlišují mezi make-upem, který mají pro svou osobní potřebu a tím, který patří do jejich profesionálního „kufříku“ a tedy i když mají hodně produktů, obvykle je všechny upotřebí. Většina autorek beauty videí ale nejsou profesionální vizážistky, a tak své obří zásoby mohou pouze ukazovat v (obvykle neskonale nudných) videích, nebo část darovat svým divákům prostřednictvím takzvaných giveaways (akcí, do které se diváci mohou přihlásit například okomentováním videa na Youtube, z nich je pak vybráno několik málo vítězů, kteří výhru dostanou).

Klasické make-up collection video představí nábytek, který beauty guru používá (obvykle toaletní stolek a šuplíkový díl) a vysvětlí systém, podle kterého jsou výrobky tříděné. Dále obvykle následuje část, která může být velmi nudná a jednotvárná, kde youtuberka představuje buď všechny produkty, které používá, jeden po druhém, případně z nich vybere několik, které považuje za nejdůležitější. I české beauty gurus natáčejí tento typ videí, a ačkoliv je česká Youtube scéna mnohem menší než ta anglicko-jazyčná, rozsahem svých sbírek make-upu mohou Češky směle konkurovat zahraničním youtuberkám. Zde se můžete, pokud o to stojíte, podívat na video jedné z přeních českých "beauty gurus":


Tento druh videí nakonec nezahrnuje jenom make-up a kosmetiku, oblíbené jsou také sbírky oblečení nebo bot (americká bloggerka a vloggerka Claire Marshall, která vizáží připomíná spíš rockovou zpěvačku než klasickou holku z beauty channelu, například natočila video o své sbírce těžkých černých bot).

Jeden z faktorů, kterým byly beauty channely přitažlivé byl fakt, že jejich protagonistky byly „obyčejné holky“ (alespoň do určité míry). Obyčejné holky si ale tak obsáhlou sbírku buď nemohou dovolit, nebo po ní ani netouží - nakonec je mnoho důležitějších věcí, za které utrácet peníze. Určitým způsobem to tedy znamenalo vzdálení se publiku, které mohlo youtuberky začít vnímat jako „hvězdy“, které žijí mimo realitu běžného člověka. Pro výrobce to naopak mohlo znamenat zlatý důl – kdyby autorky dokázaly přesvědčit většinovou populaci, že je normální mít takové množství výrobků, prodeje by šly jistě nahoru.

V této zažité praxi udělala nečekaný průvan kniha Marie Kondo, která v anglickém překladu vyšla v loňském roce (a nedávno vyšla i v češtině pod názvem Zázračný úklid). Autorka tu sice nepodává návod, jak nejlépe vycídit zašlé stříbro, či jak vyprat flek od červeného vína z bílého trička, ale věnuje se jinému druhu úklidu: protřídění nepoužívaných věcí, které člověku doma zbytečně zabírají místo. Beauty channely tedy postupně začaly plnit videa s názvy jako Make-up Declutter či Make-up Purge, ve kterých youtuberky nemluví o tom, kolik skvělých věcí a výrobků vlastní, ale naopak o tom, že takové množství make-upu stejně nikdo nepotřebuje. Některé se dokonce přiznávají, že nepřeberné množství věcí, které doma měly a ze kterých si každý den mohly vybírat, v nich vyvolávalo stres, protože se nemohly rozhodnout, které z nich vlastně použít. Některé se pro zlikvidování značné části své kolekce rozhodly právě kvůli přečtení knihy Marie Kondo, jiné k tomu nepřivedla kniha, ale inspirovaly se ve videích. 




Beauty komunita na Youtube vždy pojímala vstup komerčních společností do svého prostoru jako jedno ze svých největších témat. Pohledy, které se na beauty komunitu dívají zvenčí, ji vidí často pouze jako další platformu, kterou ovládly nadnárodní korporace a využívají ji pro svůj marketing (viz. např. článek Pravda o  beauty kanálech na Youtube). To, že se několik autorek rozhodne zbavit nepotřebného make-upu, ještě samozřejmě neznamená revoluci v celé komunitě, jež sama o sobě nabízí mnoho podnětů, které vzbuzují konzumní chování i bez vlivu komerčních společností. Právě proto je ale toto chování v této komunitě zvláštní – prohlásit „nakonec, je to jenom make-up, můžeme klidně žít i bez něj“ je nejen v rozporu se zájmy sponzorů, kteří chtějí zisk z prodeje, ale jde i proti konzumnímu charakteru většiny beauty videí. Je samozřejmě otázka, do jaké míry se tento trend v beauty komunitě na Youtube usadí. Je to ale jeden z momentů, kdy se pohled na beauty videa jako na více či méně skrytou reklamu stává příliš omezujícím na to, aby umožnil porozumět všem jejich aspektům. Lze říci, že beauty channely jsou primárně svébytný druh obsahu, jež sice využívá zdroje, které mu komerční firmy nabízí, jeho povahu ale nelze redukovat na pouhou reklamu.

Zdroje:
POKORNÁ, Tereza. Analýza faktorů ovlivňujících komunikaci v prostředí nových médií na příkladu YouTube Beauty komunity. Praha, 2013. Diplomová práce. Univerzita Karlova v Praze, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky.

Webové zdroje:
https://en.wikipedia.org/wiki/Marie_Kondo
http://www.studentpoint.cz/239-krasa-kosmetika/15410-pravda-o-beauty-kanalech-na-youtube

https://www.youtube.com/watch?v=nOYtNuTVSLo
https://www.youtube.com/watch?v=mGmFn7Ht4V8
https://www.youtube.com/watch?v=sgqGqhZ86qY

No comments:

Post a Comment