Každá
„beauty guru“, která chce něco znamenat, dříve či později natočí video o své
kolekci make-upu. Není žádným tajemstvím, že autorky beauty channelů, stejně
jako fashion blogerky, dostávají od různých značek (pro které je to forma
marketingu), zdarma produkty jako vzorky či dárky k vyzkoušení. Kromě toho
si také výrobky, které pak recenzují a doporučují, kupují samy, takže většina
těch úspěšných má doma po určité době pořádně obsáhlou sbírku. Zatímco běžná
žena dokáže všechen make-up, který používá, vměstnat to menší taštičky, „beauty
gurus“ obvykle potřebují na kosmetiku celou skříň. Samostatnou kategorii
v tomto ohledu představují youtuberky – profesionální vizážistky, které
potřebují širokou škálu produktů ke své práci. Ty obvykle rozlišují mezi
make-upem, který mají pro svou osobní potřebu a tím, který patří do jejich
profesionálního „kufříku“ a tedy i když mají hodně produktů, obvykle je všechny
upotřebí. Většina autorek beauty videí ale nejsou profesionální vizážistky, a
tak své obří zásoby mohou pouze ukazovat v (obvykle neskonale nudných) videích,
nebo část darovat svým divákům prostřednictvím takzvaných giveaways (akcí, do
které se diváci mohou přihlásit například okomentováním videa na Youtube,
z nich je pak vybráno několik málo vítězů, kteří výhru dostanou).
Klasické
make-up collection video představí nábytek, který beauty guru používá (obvykle
toaletní stolek a šuplíkový díl) a vysvětlí systém, podle kterého jsou výrobky
tříděné. Dále obvykle následuje část, která může být velmi nudná a jednotvárná,
kde youtuberka představuje buď všechny produkty, které používá, jeden po
druhém, případně z nich vybere několik, které považuje za nejdůležitější.
I české beauty gurus natáčejí tento typ videí, a ačkoliv je česká Youtube scéna
mnohem menší než ta anglicko-jazyčná, rozsahem svých sbírek make-upu mohou Češky
směle konkurovat zahraničním youtuberkám. Zde se můžete, pokud o to stojíte, podívat na video jedné z přeních českých "beauty gurus":
Tento druh videí nakonec nezahrnuje jenom make-up a kosmetiku, oblíbené jsou také sbírky oblečení nebo bot (americká bloggerka a vloggerka Claire Marshall, která vizáží připomíná spíš rockovou zpěvačku než klasickou holku z beauty channelu, například natočila video o své sbírce těžkých černých bot).
Jeden
z faktorů, kterým byly beauty channely přitažlivé byl fakt, že jejich
protagonistky byly „obyčejné holky“ (alespoň do určité míry). Obyčejné holky si
ale tak obsáhlou sbírku buď nemohou dovolit, nebo po ní ani netouží - nakonec
je mnoho důležitějších věcí, za které utrácet peníze. Určitým způsobem to tedy
znamenalo vzdálení se publiku, které mohlo youtuberky začít vnímat jako
„hvězdy“, které žijí mimo realitu běžného člověka. Pro výrobce to naopak mohlo
znamenat zlatý důl – kdyby autorky dokázaly přesvědčit většinovou populaci, že
je normální mít takové množství výrobků, prodeje by šly jistě nahoru.
V této zažité praxi udělala
nečekaný průvan kniha Marie Kondo, která v anglickém překladu vyšla v loňském
roce (a nedávno vyšla i v češtině pod názvem Zázračný úklid). Autorka tu sice nepodává návod, jak nejlépe
vycídit zašlé stříbro, či jak vyprat flek od červeného vína z bílého
trička, ale věnuje se jinému druhu úklidu: protřídění nepoužívaných věcí, které
člověku doma zbytečně zabírají místo. Beauty channely tedy postupně začaly
plnit videa s názvy jako Make-up Declutter či Make-up Purge, ve kterých
youtuberky nemluví o tom, kolik skvělých věcí a výrobků vlastní, ale naopak o
tom, že takové množství make-upu stejně nikdo nepotřebuje. Některé se dokonce
přiznávají, že nepřeberné množství věcí, které doma měly a ze kterých si každý
den mohly vybírat, v nich vyvolávalo stres, protože se nemohly rozhodnout,
které z nich vlastně použít. Některé se pro zlikvidování značné části své
kolekce rozhodly právě kvůli přečtení knihy Marie Kondo, jiné k tomu
nepřivedla kniha, ale inspirovaly se ve videích.
Beauty
komunita na Youtube vždy pojímala vstup komerčních společností do svého
prostoru jako jedno ze svých největších témat. Pohledy, které se na beauty
komunitu dívají zvenčí, ji vidí často pouze jako další platformu, kterou
ovládly nadnárodní korporace a využívají ji pro svůj marketing (viz. např.
článek Pravda o beauty kanálech na Youtube). To, že se několik autorek rozhodne zbavit nepotřebného make-upu, ještě
samozřejmě neznamená revoluci v celé komunitě, jež sama o sobě nabízí
mnoho podnětů, které vzbuzují konzumní chování i bez vlivu komerčních
společností. Právě proto je ale toto chování v této komunitě zvláštní –
prohlásit „nakonec, je to jenom make-up, můžeme klidně žít i bez něj“ je nejen
v rozporu se zájmy sponzorů, kteří chtějí zisk z prodeje, ale jde i
proti konzumnímu charakteru většiny beauty videí. Je samozřejmě otázka, do jaké
míry se tento trend v beauty komunitě na Youtube usadí. Je to ale jeden z momentů,
kdy se pohled na beauty videa jako na více či méně skrytou reklamu stává příliš
omezujícím na to, aby umožnil porozumět všem jejich aspektům. Lze říci, že beauty
channely jsou primárně svébytný druh obsahu, jež sice využívá zdroje, které mu komerční
firmy nabízí, jeho povahu ale nelze redukovat na pouhou reklamu.
Zdroje:
POKORNÁ, Tereza. Analýza faktorů ovlivňujících komunikaci v
prostředí nových médií na příkladu YouTube Beauty komunity. Praha, 2013.
Diplomová práce. Univerzita Karlova v Praze, Fakulta sociálních věd, Institut
komunikačních studií a žurnalistiky.
Webové zdroje:
https://en.wikipedia.org/wiki/Marie_Kondo
http://www.studentpoint.cz/239-krasa-kosmetika/15410-pravda-o-beauty-kanalech-na-youtube
https://www.youtube.com/watch?v=nOYtNuTVSLo
https://www.youtube.com/watch?v=mGmFn7Ht4V8
https://www.youtube.com/watch?v=sgqGqhZ86qY
No comments:
Post a Comment