Zapomeňte na lovení taxíků a dohadování o jízdném,
luxusní černý vůz s Vaším osobním řidičem je již na cestě. Služba Uber
získává stále více uživatelů a rozšiřuje se do měst po celém světě, v České republice
působí od roku 2014. Tato mobilní aplikace přinesla zásadní změny do oblasti
osobní dopravy. Konkuruje tradičním taxislužbám cenovou dostupností a vyšším
standardem služeb.
Objednání jízdy netrvá ani minutu, aplikace
automaticky vyhledá polohu zájemce a na mapě mu zobrazí nejbližší dostupné
vozy. Uživatel zadá požadovanou cílovou adresu a pak už jen vybírá
z nabízených vozů. Má přitom možnost sledovat na mapě přijíždějící auto a
vidí, za jak dlouho dorazí. Po celou dobu jízdy je aplikace stále aktivní a ukazuje
zvolenou trasu. Po jejím ukončení zákazník řidiči nic neplatí, Uber je totiž
propojen s platebními kartami uživatelů a platba probíhá automaticky. Odpadá
tak nutnost nošení hotovosti i případné diskutování o ceně. Potvrzení o platbě
pak aplikace odešle uživateli přímo na mail.
Při objednání dává Uber na výběr
mezi několika kategoriemi, jež se liší nabízenými vozy i cenovou hladinou. Základní
varianta UberX spojuje zákazníky se
soukromými řidiči, u nichž společnost nevyžaduje komerční licenci. K jízdě
využívají vlastní automobily, modely však musí být nanejvýš z roku 2006
a vozidlo musí projít nezávislou kontrolou. UberXL
pak nabízí prostornější vozy za vyšší cenu. O jeden stupeň výš stojí UberSelect (neboli UberPlus) s luxusními vozy typu Mercedes Benz či BMW. Pro ty
nejnáročnější zákazníky je tu pak varianta UberBlack,
díky níž si služba vybudovala renomé zejména v obchodních kruzích a mezi
celebritami. Řidiči UberBlack jezdí v luxusních
sedanech či SUV a musejí mít komerční licenci i pojištění. Uber v neposlední
řadě nabízí možnost spolujízdy, tzv. UberPool.
Aplikace při objednání sama vyhledá dalšího zákazníka, jenž shání odvoz stejným
směrem, a auto oba postupně vyzvedne.
Řidičem Uber se může stát téměř kdokoliv, kdo má
vlastní auto a chce si přivydělat. Podmínkou je minimální věk 21 let a aspoň
tři roky zkušeností s řízením. Mezi další požadavky patří stáří (případně
model) vozidla, pojištění a licence. Žadatelé musejí projít ověřením, že v posledních
sedmi letech neměli vážnou nehodu, nemají problémy s drogami apod. Proces
registrace probíhá online a po ověření historie řidiče a nařízené prohlídce
vozidla už zájemce může začít jezdit. Řidičům služba poskytuje především flexibilitu,
neboť se sami rozhodují, kdy a kde budou pracovat.
Uber je nejen ukázkou fenoménu produsage, ale hlavně příkladem jeho
obchodního využití. Patří mezi jeden z mnoha modelů ekonomiky sdílení, neboli sharing economy, jejíž principy stojí na
vzájemném sdílení lidských a fyzických zdrojů. Prudký nárůst ekonomiky sdílení
můžeme zaznamenat díky rozvoji sociálních sítí a nových forem komunikace. Ekonomika
sdílení je založena na důvěře, a proto v ní zásadní roli hrají uživatelská
hodnocení a recenze. Nejinak je tomu u aplikace Uber, v níž zákazníci
hodnotí řidiče a naopak. Podobně jako jiné služby založené
na modelu společné spotřeby i Uber bojuje s legislativními omezeními.
Zejména v Evropě čelí soudním sporům, Německo dokonce aplikaci kvůli
obvinění z nekalé konkurence zcela zakázalo.
Společnost však neustupuje a neustále
vymýšlí nové způsoby, jak být uživatelům blíž. Ve Spojených státech rozjela
službu UberEvents, s níž mohou pořadatelé večírků svým hostům předplatit jízdu
domů. Uber se neomezuje jen na přepravu zákazníků, v rámci různých akcí si
lidé prostřednictvím aplikace mohli nechat dovézt vánoční stromek, klimatizace
či dokonce koťátka (poslední uvedená proběhla i v České republice, a sice
na podporu kočičích útulků).
Služba se ve Spojených státech
rovněž zapojila do bezpečnostního programu Amber Alert. S jeho pomocí
budou řidiči dostávat bezpečnostní výstrahy, které se týkají jejich bezprostředního
okolí. Společnost si tak slibuje pomoc při hledání ztracených dětí.
Firma rovněž spolupracovala s National Geographic na propagaci hybridních vozidel. Obyvatelům New Yorku tak nabízela bezplatnou jízdu ve vybraných modelech ekologických vozů, včetně luxusního McLarenu
P1.
I tak může vypadat jízda Uber |
V neposlední řadě Uber pracuje na testování
a vyvíjení samořídících vozidel. Spoluzakladatel a CEO společnosti Travis
Kalanick tento krok považuje za nevyhnutelný: „Staneme se součástí budoucnosti?
Nebo jí budeme vzdorovat, jako to v našem případě dělaly taxislužby? Jako
technologická firma jsme se rozhodli být jí součástí. Je to nadmíru vzrušující
místo.“
Odkazy:
No comments:
Post a Comment