Sunday, November 29, 2015

Etika a prvky performance napříč novými médii.

Náš společenský život se stále razantněji přesouvá z kaváren, náměstí a bulvárů do virtuálního prostoru. Své ctnosti i nešvary si logicky bereme s sebou, a tak se promítají do všeho, co na sítích děláme. Tím se najednou otevírají sporná témata, ke kterým se lze vyjádřit různě. Buď slovně nebo třeba performativním aktem. Smyslem tohoto textu není řešit konkrétní problémy, ale nastínit je a nabídnout otázky k zamyšlení se nad nimi.

Nemravný Tinder.

Enfent terrible současných seznamek funguje již přes tři roky, ale masové obliby dosáhl až letos. Řadí se do stále četnější skupiny služeb, propojených s aktuální lokací uživatele, na základě které vyhledává osoby ve vašem potenciálním dosahu. Podle vyplněných údajů a fotky v profilu se pak můžete rozhodnout, zda se s ní/ním spojíte (přejetí prstem po displeji napravo) nebo ji/ho odmítnete (přejetí prstem doleva).

Službu samozřejmě využívá určité procento lidí, kteří se chtěji seznámit a hledají dlouhodobý vztah. Na druhou stranu také okamžitě získala pověst místa, kde se sdružují mladí sexuální lovci a lovkyně, jež prahnou po jediném. Známosti na jednu noc. Právě to vyvolalo otázku, jestli se současná generace Milenialls nenachází na pokraji seznamovací apokalypsy.


Článek od Nany Jo Sales s názvem Tinder and the ,,Dawn of theDating Apocalypse“ reflektuje různé, převážně frustrované zkušenosti mladých lidí z povrchnosti současného seznamování. Přestože nahlíželi na Tinder jako součást problému, přiznali, že jej často používají. Problém nastal, když autorka článku o pár dní později umístila na Twitter alarmující výsledek studie, že až 30 % uživatelů Tinderu je v manželském svazku. Social media divize společnosti pak kontrovala svým vlastním výzkumem, který hovořil o 1,7 % uživatelů. Těžko lze vyvozovat nějaké konkrétní závěry, nicméně je na místě, položit si několik otázek:

Mění nové technologie seznamovací návyky lidí nebo se jim naopak přizpůsobují? Zvyšují aplikace jako Tinder míru nevěry a promiskuity v populaci nebo jsou tyto neřesti historicky neměnné? Jak lze efektivně a legálně zjistit, jak velký podíl uživatelů Tinder je v manželském svazku?

 

Social media is not real life

Tato kauza proběhla nedávno a kromě etických otázek obsahuje i performativní přesah. Může za to Australská modelka Essena O´Neill (19), která se odhodlala k nečekanému kroku. Rozhodla se demonstrativně ukončit svou aktivitu na sociální sítích, na kterých si díky product placementu slušně vydělávala.

Ze svého instagramového účtu, kde měla přes půl milionu followers smazala veškeré posty (2000+) a natočila video, ve kterém vysvětluje, že za ,,dokonalými“ fotkami na Instagramu se skrývá spousta utrpení, falše, komerčních zájmů a zničené dětství. Mladá australanka odkryla příběhy, které se skrývají za fotkami, částky, které inkasovala od jednotlivých brandů a varovala tak současné teenagery před pozlátkem a skrytou reklamou na vizuálně orientovaných sociálních médiích. Zároveň si založila web www.letsbegamechangers.com, který si klade za cíl situaci změnit.

I zde vyvstává řada etických otázek, které se vztahují hlavně k product placementu v síťových médiích:

Neměl by být product placement youtuberů a influencerů regulován zákonem podobně, jako je tomu ve filmové/TV tvorbě? Vnímají konzumenti těchto obsahů, že jde o reklamu?

 


Přiznej se! (Whisper.sh, Zpovědnice)

Velmi zajímavým jevem, který se v prostředí Internetu objevuje stále častěji jsou různé přiznávací platformy“. Snad každého z nás tíží nějaké to černé svědomí nebo delikátní problém a nic není tak úlevné, jako se přiznat. Podělit se o své břímě s někým jiným. Kouzlo takového přiznání v síťovém prostředí spočívá samozřejmě v jeho anonymitě. V nejhorším případě totiž na dotyčného místo reálných kamenů dopadnou pouze horniny virtuální, pomyslné.

Zpovědní fóra nejsou žádnou závratnou novinkou. Českou stálicí je např. Zpovědnice, která funguje už dlouhých 15 let (což je vidět i na jejím interface). Opravdový boom u nás však proběhl cca před dvěma lety na Facebooku. V ten moment došlo k velkému vzepjetí trollingu, nejčastěji ve formě falešných nebo provokativních přiznání, která vyvolávala vzrušené debaty.


Z anonymity těží také bizarní sociální sítě Whisper.sh a Sobrr.me, které experti častovali označením anti-Facebook. V prvním případě se jedná o další formu přiznání, kdy mezi sebou uživatelé sdílí grafické karty s textem. Ze Sobrru pro změnu veškerý obsah zmizí za dobu 24 hodin. Uzavřená přátelství, fotky, statusy - vše se vytratí. V době, kdy za sebou necháváme virtuální stopu, kdekoliv se na sítí pohybujeme, je něco jako Sobrr.me užitečným osvěžením, do kterého dali tvůrci i významový přesah.  


Zdroje:




http://mam.ihned.cz/c1-64823390-instagram-je-lez-blogerka-tvrdi-ze-on-line-zivot-neni-realny-a-smazala-si-ucty-na-socialnich-sitich

http://www.rozhlas.cz/radiowave/stitky/_zprava/nejbizarnejsi-socialni-site-od-tajnych-prani-az-po-kniry--1376706

No comments:

Post a Comment