Náš
společenský život se stále razantněji přesouvá z kaváren,
náměstí a bulvárů do virtuálního prostoru. Své ctnosti i
nešvary si logicky bereme s sebou, a tak se promítají do všeho,
co na sítích děláme. Tím se najednou otevírají sporná témata,
ke kterým se lze vyjádřit různě.
Buď slovně nebo
třeba performativním aktem. Smyslem tohoto textu není řešit
konkrétní problémy, ale nastínit je a nabídnout otázky k
zamyšlení se nad nimi.
Nemravný
Tinder.
Enfent
terrible současných
seznamek funguje již
přes tři roky, ale masové obliby dosáhl až letos. Řadí se do
stále četnější skupiny služeb, propojených s aktuální lokací
uživatele, na základě které vyhledává osoby ve vašem
potenciálním dosahu. Podle vyplněných údajů a fotky v profilu
se pak můžete rozhodnout, zda se s ní/ním spojíte (přejetí
prstem po displeji napravo) nebo ji/ho odmítnete (přejetí prstem
doleva).
Službu
samozřejmě využívá určité procento lidí, kteří se chtěji
seznámit a hledají dlouhodobý vztah. Na
druhou stranu také okamžitě získala
pověst místa, kde se
sdružují mladí sexuální lovci a lovkyně, jež
prahnou
po jediném. Známosti na
jednu noc. Právě to vyvolalo otázku, jestli se současná generace
Milenialls
nenachází na pokraji seznamovací apokalypsy.
Článek
od Nany Jo Sales s názvem „Tinder and the ,,Dawn of theDating Apocalypse“ reflektuje
různé, převážně frustrované zkušenosti mladých lidí z
povrchnosti současného seznamování. Přestože nahlíželi na
Tinder jako součást problému, přiznali, že jej často používají.
Problém nastal, když autorka článku o pár dní později umístila
na Twitter alarmující výsledek studie, že až 30 % uživatelů
Tinderu je v manželském svazku. Social media divize společnosti
pak kontrovala svým vlastním výzkumem, který hovořil o 1,7 %
uživatelů. Těžko lze vyvozovat nějaké konkrétní závěry,
nicméně je na místě, položit si několik otázek:
Mění
nové technologie seznamovací návyky lidí nebo se jim naopak
přizpůsobují? Zvyšují aplikace jako Tinder míru nevěry a
promiskuity v populaci nebo jsou tyto neřesti historicky neměnné?
Jak lze efektivně a legálně zjistit, jak velký podíl uživatelů
Tinder je v manželském svazku?
Social
media is not real life
Tato
kauza proběhla nedávno a kromě etických otázek obsahuje i
performativní přesah. Může za to Australská modelka Essena
O´Neill (19), která se odhodlala k nečekanému kroku. Rozhodla se
demonstrativně ukončit svou aktivitu na sociální sítích, na
kterých si díky product placementu slušně vydělávala.
Ze
svého instagramového účtu,
kde měla přes půl milionu followers smazala veškeré posty
(2000+) a natočila video, ve kterém vysvětluje, že za
,,dokonalými“ fotkami na Instagramu se skrývá spousta utrpení,
falše, komerčních zájmů a zničené dětství. Mladá
australanka odkryla příběhy, které se skrývají za fotkami,
částky, které inkasovala od jednotlivých brandů a varovala tak
současné teenagery před pozlátkem a skrytou reklamou na vizuálně
orientovaných sociálních médiích. Zároveň si založila web
www.letsbegamechangers.com,
který si klade za cíl situaci změnit.
I
zde vyvstává řada etických otázek, které se vztahují hlavně k
product placementu v síťových médiích:
Neměl
by být product placement youtuberů a influencerů regulován
zákonem podobně, jako je tomu ve filmové/TV tvorbě?
Vnímají konzumenti
těchto obsahů, že jde o reklamu?
Přiznej se!
(Whisper.sh, Zpovědnice)
Velmi
zajímavým jevem, který se v prostředí Internetu objevuje stále
častěji jsou různé „přiznávací
platformy“. Snad každého z nás tíží nějaké to černé
svědomí nebo delikátní problém a nic není tak úlevné, jako se
přiznat. Podělit se o své břímě s někým jiným. Kouzlo
takového přiznání v síťovém prostředí spočívá samozřejmě
v jeho anonymitě. V nejhorším případě totiž na dotyčného místo
reálných kamenů dopadnou pouze horniny virtuální, pomyslné.
Zpovědní
fóra nejsou žádnou závratnou novinkou. Českou stálicí je např.
Zpovědnice,
která funguje už dlouhých 15 let (což je vidět i na jejím
interface).
Opravdový boom u nás však proběhl cca před dvěma lety na
Facebooku. V ten moment došlo k velkému vzepjetí trollingu, nejčastěji ve formě falešných nebo provokativních přiznání, která vyvolávala vzrušené debaty.
Z anonymity těží také bizarní sociální sítě Whisper.sh a Sobrr.me, které experti častovali označením anti-Facebook. V prvním případě se jedná o další formu přiznání, kdy mezi sebou uživatelé sdílí grafické karty s textem. Ze Sobrru pro změnu veškerý obsah zmizí za dobu 24 hodin. Uzavřená přátelství, fotky, statusy - vše se vytratí. V době, kdy za sebou necháváme virtuální stopu, kdekoliv se na sítí pohybujeme, je něco jako Sobrr.me užitečným osvěžením, do kterého dali tvůrci i významový přesah.
Zdroje:
http://mam.ihned.cz/c1-64823390-instagram-je-lez-blogerka-tvrdi-ze-on-line-zivot-neni-realny-a-smazala-si-ucty-na-socialnich-sitich
http://www.rozhlas.cz/radiowave/stitky/_zprava/nejbizarnejsi-socialni-site-od-tajnych-prani-az-po-kniry--1376706
http://www.rozhlas.cz/radiowave/stitky/_zprava/nejbizarnejsi-socialni-site-od-tajnych-prani-az-po-kniry--1376706
No comments:
Post a Comment