Bylo ráno. Nad rybníkem za městem se ještě
snášela mlha. Honza čekal na svého soupeře. Před očima rudo, v břiše úzkost a v
kapse mobil. Díky téhle mašince si dnešní bitku domluvil. Jenda je od přírody rváč.
Už dělal judo
i karate, teď už asi rok rozdává rány na boxu. Rád se pere. Prostě to tak má.
Tahle aplikace, to bylo něco pro něj. Jen vyplnil výšku, váhu a své bojové
dovednosti. Vybral si soupeře
a kliknul. Rival jeho žádost přijal. Jdou si dát po hubě. Už dnes. Tady. Na
břehu Šeberáku. Ale kde je? Už tu měl být! Počkat. V rákosí něco šustí. Už leze
ven… Ne počkat. To je jen kachna. Malá novinářská kachna.
Anglické slovo hoax
má v češtině řadu překladů. Je to falešná zpráva, mystifikace, podfuk, žert
nebo třeba novinářská kachna. Internetové vody jsou jich plné. Kvákají všude
možně. Častěji však na jezerech bulvárních, či malých zpravodajských, či
satirických tůňkách. Občas se ale stane, že se takováto opeřená mrcha dostane i
na hodně známé a veřejnoprávní koupaliště.
Kachna vlétla do éteru
„Vzniká aplikace à la Fight Club,
Rumblr je Tinder pro rváče“. Pěkný titulek na stránkách Českého rozhlasu, který
zveřejnila stanice Radio Wave 10. listopadu 2015, nalákal k přečtení asi hodně
čtenářů. Kdo zná film Klub rváčů z roku 1999, kde hrají Brad Pitt a Edward
Norton, musel tleskat nápaditému úvodu tohoto zpravodajského článku. „První
pravidlo – nikdy nemluvte o Klubu rváčů.
A hned porušíme i druhé pravidlo – nikdy nemluvte o Klubu rváčů. Sice aplikace
Rumblr nemluví o Klubu rváčů, ale spojitost s tajným klubem asi napadne
každého. O co jde? Rumblr je něco jako Tinder pro lidi, kteří si rádi dávají
rande s pěstí druhého člověka,“ píše se ve článku Českého rozhlasu.
Text
popisuje novou aplikaci, která podle Českého rozhlasu teprve čeká na schválení.
Myšlenka aplikace je jednoduchá. Ve svém Rumblr profilu si vyplníte pár
informací o sobě, jako výšku, váhu, věk, jak jste zdatní v boji a kdy naposled
jste své klouby detailně seznámili s čelistí někoho druhého. Řada lidí, kteří
hltali řádky o nové aplikaci, ještě asi ani nedošli na závěr textu a už si
natěšeně obmotávali ruce obinadlem a těšili se na bitku. Jenže ejhle. Konec
článku je nepotěšil. „I když jsme se na novou aplikaci těšili, nakonec se
ukázalo, že včerejší zpráva byla hoaxem a marketingovým trikem poradenské
agentury,“ smutně se píše pod článkem. Český rozhlas text o neexistující
aplikaci nestáhnul. Omluvil se (na konci článku) čtenářům a šel šourat patami
do rohu. Redakce naletěla bombastické zprávě. Díky Rumblr si asi do zubů nikdo
nedá, ale Rozhlas docela pěknou ránu schytal. No ne?
Fénix a jiné kachny
Kde se vlastně fenomén
hoaxů vzal? Jedni tvrdí, že na zemi přiletěl na meteoritu a jiní si myslí, že
ho v laboratořích vypěstoval Islámský stát, ale pravda (opatrně s tímto
slovem!!!) je taková, že hoax tu byl vždy. Už i v římských tiscích byla řeč o
bájném fénixovi. New York Sun, když ho řídil Benjamin Day, zveřejnil zprávu o
tom, že na Měsíci je život. A ten o myši
v hamburgeru znáte asi všichni. Obrovské rozmnožení hoaxu se však datuje do doby, kde se rozmnožil i Internet obecný.
v hamburgeru znáte asi všichni. Obrovské rozmnožení hoaxu se však datuje do doby, kde se rozmnožil i Internet obecný.
Jak je možné, že takovéto výmysly dnes šíří
i seriózní média? Odpovědí je hned několik. Podle hesla „to je blbý, to se bude
líbit“ se dnes šíří řada médií. Když se něco líbí, tak to má totiž větší cenu.
Co se líbí, na to lidé klikají. Kde jsou kliky, tam jsou peníze. Lépe se
prodává reklama na webu s velkou návštěvností. V řeči čísel je většinou jedno
jestli lidé klikají na pravdivou zprávu nebo na lež. Tyto bombastické blbosti
mají velmi často velkou spoustu kliků. Nesmysl zveřejňují však nejen
zpravodajské weby. Ale také právě ty stránky, které bez bázně a hany hrají jen
o počet návštěv. Takovým stránkám pak stačí jen zveřejňovat exkluzivní
fotografie nahých celebrit či v malování vytvořený citát osobnosti, která říká
něco skandálního. Chudák Jan Werich se pak musí otáček v hrobě.
Další důvod,
proč po světě lítá řada novinářský kachen je i ten, že hoaxy nejsou jen omylem
nafouknuté nepravdy či výtvory novinářské nedbalosti, ale také promyšleným
aktem. Spousta stránek totiž zcela záměrně tvoří nepravdivý obsah. Některé
zpravodajské weby tvrdí, že využívají při svém zpravodajství alternativní
zdroje, spíše se však zdá, že koketují s jistým druhem propagandy. Z
„alternativních zdrojů“ čerpá v českém prostředí například web AC24.
Domino
Internet
je vůbec místem, který je přesycený informacemi. Stačí, aby někdo na Facebooku
vytvořil falešný profil nějaké známé osobnosti a napsal na něj nějakou lež.
Malý zpravodajský web nepravdu bez ověření zveřejní a tak rázem vzniknou „dva
na sobě nezávislé zdroje“, které bombastickou zprávu na web pověsí. Žhavé
novinky si všimne další zpravodajský web a pak další a další a rozjede se
domino, které se jen těžko zastavuje.
Hoaxům přeje i doba. Dávno jsou pryč
časy, kdy monopol na informace měli novináři. Hlídací psi demokracie sami
vyhledávali informace a sami editorům nabízeli témata. Internet však zavlekl
redakce do dob postžurnalismu. Média dnes samy vyzývají své čtenáře, aby jim
posílali „zprávy“ o tom, co se v jejich okolí děje a čtenář bohužel ví ještě méně
o tom, že informaci je třeba nejprve před zveřejněním ověřit. Novinky.cz mají
rubriku Vaše zprávy, kam mohou přispívat nadšení novináři-amatéři. „Pojďte s
námi tvořit obsah nejnavštěvovanějšího zpravodajského serveru
v České republice. Napište článek o dění ve vašem regionu a staňte se jedním z autorů rubriky Vaše zprávy,“ vyzývají Novinky své čtenáře. Server má sice v této rubrice své editory, takže texty vidí ještě „jedny oči“ a nepřepokládá se, že právě zde vznikají často hoaxy, ale není vyloučeno, že kachna může záletnou i sem. A teď si vezměte, že nějakou lehkou nepravdu zveřejní nejnavštěvovanější zpravodajský web. To pak aby se chudák Facebook usdílel.
v České republice. Napište článek o dění ve vašem regionu a staňte se jedním z autorů rubriky Vaše zprávy,“ vyzývají Novinky své čtenáře. Server má sice v této rubrice své editory, takže texty vidí ještě „jedny oči“ a nepřepokládá se, že právě zde vznikají často hoaxy, ale není vyloučeno, že kachna může záletnou i sem. A teď si vezměte, že nějakou lehkou nepravdu zveřejní nejnavštěvovanější zpravodajský web. To pak aby se chudák Facebook usdílel.
Víc zvěře než myslivců
Lživé informace na
internetu se objevují dnes a denně. Velkým problémem novinářských kachen je také ten,
že málokterý web, který hoax zveřejní, se následně přizná, že naletěl fóru nebo
propagandě. Navíc uvedení falešné zprávy na pravou míru se na internetu sdílí
daleko méně než hoax samotný. Existují však i weby, které se vyvracení hoaxů
přímo zabývají. Stránky Hoax.cz, Manipulatori.cz, Pooh.cz se snaží novinářské
kachny střílet. Avšak jak se zdá, divokých kachen je daleko víc než snaživých
myslivců.
Zdroje:
http://pooh.cz/
http://www.rozhlas.cz/radiowave/wavenews/_zprava/vznika-aplikace-la-fight-club-rumblr-je-tinder-pro-rvace--1552674
No comments:
Post a Comment