Nová
média v mnohém přispěla k obohacení prostředků a nástrojů marketingu. Firmy
mají dnes možnost sledovat rychleji, lépe a efektivněji spotřební chování
uživatelů na internetu. Ještě lepší efektivitu při nabídce produktů a značek chce
firmám umožnit Google pomocí konceptu micro-moments.
Tzv. mikro-momenty se dají vnímat jako důležité okamžiky, tedy takové situace, s
nimiž se uživatelé denně setkávají a potřebují je rychle řešit. Na základě
těchto momentů mohou firmy ještě lépe sledovat spotřebitelské chování svých
zákazníků v online prostředí.
Žijeme v éře smartphonů, tabletů a mnoha dalších přístrojů, které nám pomáhají být neustále online. Marketingová sdělení by vždy měla ideálně zacílit na spotřebitele v ten správný čas; s pomocí micro-moments by to mělo být ještě snadnější. Okamžiky, na kterých záleží, představují chvíle, v nichž se uživatelé ocitnou v průběhu dne a musejí na ně v tu chvíli reagovat. Google pracuje s myšlenkou, že lidé denně používají své chytré telefony, průměrně je odemykají až stopadesátkrát za den a kontrolují je přibližně každých 7,5 minuty. Proto prostřednictvím svých telefonů řešíme také většinu problémů, které nás během dne potkají, například když nemůžeme najít adresu nebo chceme získat nějakou informaci. Nastávají také situace, kdy se nám něco rozbije a my potřebujeme ihned náhradu. Google při tom poukazuje na fakt, že největší příležitost nákupu se zakládá právě na takových zdánlivých maličkostech, tedy mikro-momentech. Zároveň však zdůrazňuje, že „mobilní telefony roztříštily zákaznickou cestu k nákupu do stovek aktuálních momentů, z nichž každý je kritickou příležitostí pro značky formovat nákupní rozhodnutí svých uživatelů.“ Právě s formováním nákupních rozhodnutí chce Google pomoci také konceptem micro-moments, které důkladně vymezil, pojmenoval, analyzoval a detailně popsal. Jeho účelem je vyplnit zákazníkům jejich potřeby právě ve chvíli, kdy je to aktuální.
Jak
by to tedy mělo fungovat? Představte si ráno: potřebujete narychlo vyžehlit košili,
halenku, šaty, kalhoty nebo cokoli jiného, a právě v tento kritický moment
žehlička vypoví službu. Pospícháte, abyste se vypravili do práce nebo jinam, a
tak nemáte čas jít nikam do obchodu, a proto začnete hledat ve svém smartphonu.
Potřebujete rychle najít žehličku za rozumnou cenu, a hlavně se nezamotat do
široké nabídky, která by vás od řešení situace zdržovala. Podle konceptu
mikro-momentů byste měli ihned najít žehličku, kterou hledáte. Zkrátka takový
nákup, jaký si představuje jak firma, tak i spotřebitel. A fungovalo by to
nejen v případě nákupu, ale také pokud hledáte vhodný podnik, restauraci či hotel
v okolí, kde se právě nacházíte. Google micro-moments by byly stále
naladěny na vaši vlnu. Žijeme v éře smartphonů, tabletů a mnoha dalších přístrojů, které nám pomáhají být neustále online. Marketingová sdělení by vždy měla ideálně zacílit na spotřebitele v ten správný čas; s pomocí micro-moments by to mělo být ještě snadnější. Okamžiky, na kterých záleží, představují chvíle, v nichž se uživatelé ocitnou v průběhu dne a musejí na ně v tu chvíli reagovat. Google pracuje s myšlenkou, že lidé denně používají své chytré telefony, průměrně je odemykají až stopadesátkrát za den a kontrolují je přibližně každých 7,5 minuty. Proto prostřednictvím svých telefonů řešíme také většinu problémů, které nás během dne potkají, například když nemůžeme najít adresu nebo chceme získat nějakou informaci. Nastávají také situace, kdy se nám něco rozbije a my potřebujeme ihned náhradu. Google při tom poukazuje na fakt, že největší příležitost nákupu se zakládá právě na takových zdánlivých maličkostech, tedy mikro-momentech. Zároveň však zdůrazňuje, že „mobilní telefony roztříštily zákaznickou cestu k nákupu do stovek aktuálních momentů, z nichž každý je kritickou příležitostí pro značky formovat nákupní rozhodnutí svých uživatelů.“ Právě s formováním nákupních rozhodnutí chce Google pomoci také konceptem micro-moments, které důkladně vymezil, pojmenoval, analyzoval a detailně popsal. Jeho účelem je vyplnit zákazníkům jejich potřeby právě ve chvíli, kdy je to aktuální.
Dle
statistik Google je takových mikro-momentů přibližně jeden trilion ročně, avšak
jen 2 % firem s nimi umějí pracovat a využívat je ve svůj prospěch.
Značnou roli v tomto případě hraje i loajalita a kontext, jakož i
vyhledávání. Google dokáže na základě systémů algoritmů spotřebitele
identifikovat, a tak může firmám pomoci k tomu, aby mohly reagovat na
spotřební chování uživatele přesně v tu chvíli, kdy to uživatel
potřebuje. Dle společnosti Google dokážete pomocí micro-moments zvýšit povědomí o značce až o 46 %.
Existují
čtyři typy klíčových momentů. Prvním je I
Want to Know Moments (kdy si uživatel vyhledává produkt či službu jen ze
zvědavosti, tedy bez úmyslu koupit), druhým je I Want to Go Moments (uživatel hledá obchod v blízkosti, nebo
konkrétní výrobek přímo v obchodě; toto lokální vyhledávání poblíž
vzrostlo dvakrát více než loni). Třetím momentem je I Want to Do Moments (hledání návodu, jak něco udělat; vyhledávání „How
to“ na You Tube roste meziročně o 70 %). Čtvrtým momentem je I Want to Buy Moments (to je pokládáno
za největší příležitost, neboť uživatel nutně potřebuje něco koupit, a zároveň potřebuje
s nákupem pomoci: hledá informace, jak a kde nákup uskutečnit; značka
nemůže očekávat, že ji zákazník v ten moment aktivně vyhledá, naopak ona
sama musí být tehdy k dispozici se správnou nabídkou, aby si zajistila
zájem spotřebitele).
Podle
české digitální agentury Market Up není v České republice v tuto chvíli nikdo, kdo
by zmíněný koncept aplikoval v plné šíři. Jde o novinku, kterou Google
zatím realizuje ve spolupráci s významnými značkami, jako například
Sephora, Fiat, Macy´s nebo Home Depot. Značka
Home Depot kupříkladu zaznamenala zájem o tzv. how-to video (návod na to, jak něco vytvořit, uvařit, sestavit
apod.). Na základě této idey se tvůrci rozhodli vytvářet vlastní videa pomocí
kanálu You Tube, takže v současnosti disponují nabídkou stovky videí (top videa
dosahují až milionu zhlédnutí). Celkově videa Home Depot už zaznamenala přes 43
miliony zhlédnutí.
V ideálním
světě bychom si přáli, aby každé naše přání bylo vyslyšeno a každý náš problém
byl vyřešen. Právě s touto myšlenkou Google pracuje a chce ji zdokonalit
do té míry, abychom na své otázky ihned našli odpověď. Většina lidí
totiž ve svém smartphonu každodenně hledá odpovědi i řešení pro
své problémy, a proto by tento koncept mohl být pro uživatele v mnohém užitečný.
Zdroje:
No comments:
Post a Comment