Taky máte pocit, že se v poslední době někteří lidé ve vašem
okolí změnili v „superlidi“? Skvěle vypadají, a pokud zrovna necvičí v
posilově, tak cestují po světě, vysedávají v luxusních restauracích nebo si
kupují značkové oblečení. Zdá se, že žijí dokonalým životem. To o nich alespoň
můžeme vyčíst z jejich Instagramu. Stovky selfie jejich dokonalých těl,
stylových věcí, které si pořídili, úžasných jídel, které jedli… Jsou vážně tak
úžasní, nebo jen předstírají?
Nedávno obletělo svět video, ve kterém devatenáctiletá
modelka EssenaO'Neillová označuje Instagram za „jednu velkou lež“. Ve svém
videu potom přiznává, že fotky, které na svůj Instagram dávala, dlouhé hodiny
fotila a upravovala, až vybrala tu perfektní, která by podle ní mohla získat
nejvíce „lajků“. Kvůli fotce v plavkám dokonce celý den nejedla a dlouho
zkoušela různé pózy, aby vypadala co nejštíhlejší. "Chci, aby
mladší dívky věděly, že to není upřímné ani inspirativní. Je to nepřirozená
dokonalost, která je uměle vytvořena za účelem získávání pozornosti,“ řekla
Essena.
Reakce na sebe nenechaly dlouho čekat. Zatímco někteří Essenu obdivovali za veřejné přiznání o pravdě sociálních médií, jiní nesouhlasili. Nedávná reakce Zacka Jamese, generálního ředitele firmy Rise 9 a bývalého youtubera, nám nabízí jiný pohled na věc. „Essena O´Neillová se mylí, sociální média nejsou lež. Sociální média můžou být cokoliv, co si jejich uživatel přeje, aby byla,“ tvrdí Zach. „To, že sami sobě dovolíte vytvářet si falešný život na sociálních médiích, je výsledek vašich vlastních akcí a záměrů,“ říká Zach a dodává, že „Essenina neschopnost definovat sama sebe mimo sociální média pramení z nedostatku snahy o pochopení sama sebe.“
Zdá se, že Essenino obvinění a generalizované označení všech
sociálních sítí za „jednu velkou lež“ je trochu přitažené za vlasy. To, že
mladí lidé si na svých sociálních sítích nechtějí vytvářet jiné, lepší
identity, potvrzuje ve svých výzkumech i danah boyd , americká vědecká
pracovnice, která se dlouhodobě zajímá otázkou působení mládeže na sociálních
sítích. Danah boyd dospívá k závěru, že mladí lidé nepokládají sociální sítě za
místo, kde si musí vybrat, aby buď byli sami sebou, nebo aby si vytvořili alter
ego. Teenageři používají sociální sítě především k tomu, aby byli v kontaktu s
přáteli, a považují toto prostředí za místo, kde mohou realizovat humor a
představivost. [1]
Na druhou stranu, už samotné prostředí sociálních sítí v nás
může podněcovat touhu ukázat se světu jako „hezčí“ či „zajímavější“. Například
na sociální síti Instagram nalezneme spoustu filtrů, s jejichž pomocí se naše
fotka rázem stane hezčí. A kdo by chtěl mít na fotce kruhy pod očima, když se
jich může zbavit pomocí pár kliknutí? Zároveň hezké a zajímavé fotky přinášejí
víc „lajků“. Kromě určitého pocitu štěstí (http://journal.frontiersin.org/article/10.3389/fnhum.2013.00439/abstract),
které nám lajky dávají, můžeme získat i jiné „odměny“. Čím vyšší počet lidí,
kteří nás sledují na Instagramu, tím větší možnost si něco „přivydělat“.
Instagram je v současné době sociální sítí, na které probíhá největší aktivita
v oblasti marketingu různých firem.
Americký psycholog Larry Rosen ve svém díle iDisorder cituje
Goffmanovo dílo „The Presentation of self in every day life“ a zmiňuje hlavní
Goffmanovy myšlenky – v prezentaci sama sebe si neustále všímáme, jak na nás
reagují ostatní a postupně adaptujeme naši sebeprezentaci tak, aby si o nás
mysleli to nejlepší.[2] Rosen osoby, které se prezentují tak, jak se domnívají,
že by je ostatní chtěli vidět, označuje za narcistní a narcismus uvádí jako
jednu z „I-disorders“, tedy chorob, které se vztahují k nadměrnému užívání
sociálních médií. Jako další příklad narcismu uvádí takové chování, kdy se
jedinec prostřednictvím sociálních sítí neustále snaží získávat si pozornost a
prostřednictvím obsahu, který zveřejňuje na sociální síti, dává najevo, že
všechno ví nejlépe a nezáleží mu na tom, co si myslí ostatní. Takový narcista
má zároveň pocit, že mu všichni závidí.
Jaká je tedy pravda? Skutečně jsou sociální média jednou
velkou lží, která nám dává prostor k tomu vytvářet si lepší, zajímavější já? A
my jsme společnost narcistů, kteří nemají nic lepšího na práci než si pětkrát
denně fotit obličej nebo svalnatou postavu? Pravda bude asi někde uprostřed.
Sociální média nám zcela jistě dávají neomezené možnosti k tomu, jak se
prezentovat. Jak řekl Larry Rosen: „On the Internet, you can be
whomever you want to be whenever you want.“ [3] A tak kým budeme a jak
se budeme na síti prezentovat, záleží ve finále jen na nás.
ZDROJE:
http://www.dailymail.co.uk/femail/article-3304422/Instagram-isn-t-lie-lie-Social-media-CEO-slams-model-quit-photo-sharing-app-claiming-dishonest-contrived.html
http://petapixel.com/2015/09/17/this-is-how-people-lie-about-their-lives-on-instagram/
[1] BOYD, Danah: Why Youth heart social networks. The role of
networked publics in teenage social life. 2008, The MIT Press, Cambridge.
Dostupné z:http://papers.ssrn.com/sol3/Papers.cfm?abstract_id=1518924
[2] ROSEN, Larry D, Nancy A CHEEVER a L CARRIER. IDisorder:
understanding our obession with technology and overcoming its hold on us. New
York: Palgrave Macmillan, 2012, x, 246 s. ISBN 978-0-230-11757-0., str. 34
[3] ROSEN, Larry D, Nancy A CHEEVER a L CARRIER. IDisorder:
understanding our obession with technology and overcoming its hold on us. New
York: Palgrave Macmillan, 2012, x, 246 s. ISBN 978-0-230-11757-0., str. 34
No comments:
Post a Comment