Monday, December 12, 2011

Návrat do dětství

Někdy si říkám, že život probíhá v kruhu a začátek je někdy zároveň konec a naopak. Můj děda byl vášnivý modelář. Vzpomenu-li si na své dětství, vidím ho vždy, jak stojí v dílně, řeže špejle, kreslí na balzu, nebo si připravuje papír na potah. Vyráběl letadla, ale i karoserie modelů na autodráhu, nebo autíčka na rádio. Kdyby předčasně nezemřel, určitě bych i já automaticky pokračoval v tom, co on začal a modelařina by byla mým koníčkem. Jenomže, v životě se to semele všelijak a mě z modelařiny zbyly jen vzpomínky na dědu a pár modelů ve vitrínce. Vypadalo to, že dětství je dávno za mnou. Začal jsem pracovat jako grafik a to má k modelařině docela daleko.
Návrat v kruhu probíhal nenápadně. Ve firmě jsme chtěli rozšířit podnikání a rozhodli se koupit nějaký internetový obchod. Uvažoval jsem o sportovních oděvech a doplňcích, tedy o oboru, o který jsem se zajímal a něco o něm věděl. Snažil jsem se dostat do problematiky, navázat kontakt s případnými dodavateli, zajistit technické zázemí. Měsíc před realizací podobný portál spustilo aukro.cz. Bylo mi jasné, že s tak silnou konkurencí nemá smysl bojovat. Bylo mi samozřejmě líto vynaložené práce, desítek hodin času a nechtěl jsem se jen tak vzdát. Napadlo mě, zjistit, zda není na prodej nějaký zajímavý internetový obchod, kde bych mohl zúročit, to co jsem věděl a co mě zajímalo. U sportu nebylo volného nic. Náhle se ale k prodeji objevil server Modelarka.cz.

Nebyl to pro mě neznámý portál. Už když provozovatel stránky spustil, zaujalo mě, jak dokonale technicky jsou zpracované. Nechtěly konkurovat odborným serverům – chtěly vytvořit prostor pro lidi, kteří toho o modelařině mnoho nevědí, ale potřebují vybrat dárek pro manžela, či syna. V tom je Modelarka.cz geniální. V několika krocích vás navede tam, kam potřebujete. Navede vás dobře, protože s vámi hovoří – součástí stránek jsou názory čtenařů, jejich hodnocení, nakupující sami mění obsah stránek tak, aby jim co nejvíce vyhovoval. Portál Modelarka.cz je výborným příkladem využití kolektivní inteligence. Tu popsal v roce 2001 Pierre Lévy. Kolektivní inteligence je dle Wikipedie definována jako možnost skupiny docházet k většímu množství nebo ke kvalitnějšímu řešení problému. Což v tomto případě skvěle funguje. Stránky tvoří sice programátoři, ale reagují na připomínky, podměty a nápady nakupujících a dle jejich připomínek aktualizují a mění obsah. Na tomto jsem se rozhodl portál postavit. Protože vím, že kolektivní inteligence se rozvíjí až prostřednictvím internetu a to především díky diskuzím a fórům, chtěl bych do budoucna tuto oblast ještě rozšířit, tak aby Modelarka.cz nebyla pouhým dobrým obchodem, ale i rádcem pro lidi, kteří se jinde bojí zeptat.
Názory modelářů i nemodelářů jsou na tomto serveru zúročeny už při výběru. Chcete vybrat vrtulník – snadno si vyberete, zda malý, velký, levný, drahý, červený, či modrý. Neklade na vás nároky – nemusíte volit, jaká serva a jak výkonou vysílačku – beztak o tom nic nevíte a jen vás to znejistí a odradí od nákupu.
Od počátku jsem systém, jakým obchod funguje, obdivoval. A samozřejmě jsem tedy uvítal, když byl obchod na prodej.
Už při prvním setkání s tvůrci jsem byl příjemně překvapen. Záměrně říkám s tvůrci, protože se ukázalo, že obchod spustili dva nadšenci, programátoři, kteří toho nevěděli až tak moc o modelařině, ale uměli vytvořit dokonalý systém pro intetnetový obchod a chtěli hlavně s nakupujícím hovořit, ptali se na jejich názory a ty zohledňovali při výběru produktů.


Pojďte se se mnou na obchod podívat podrobně. V hlavní liště si nejprve vyberete, o co vlastně máte zájem. O RC auta, vrtulníky, letadla, tanky, lodě, rakety, autodráhy, nebo třeba o hračky? Stačí vybrat hlavní kategorii. Podívejme se třeba na auta. Rozklikneme hlavní panel a můžeme si zvolit, zda model má být pro začátečníky, či pokročilé. Poté, zda chceme model sestavený s vysílačkou, bez vysílačky, bez RC soupravy, bez motoru a elektroniky, či o stavebnici. Dalším kritériem je rozdělění aut na silniční a terénní. Poté podle pohonu na elektrický, či spalovací pohon. Vybírat můžeme podle ceny i výrobce. Zvolím tedy pro ilustraci pro začátečníky a od nejnižší ceny. Vyjedou mi dvě strany aut od necelých dvou tisíc do 12 000 Kc. Zároveň u každého modelu zjistím, kdy ho mohu mít jako zákazník u sebe doma a zda mi ho obchod dodá do Vánoc.
Už na hlavní straně je zřejmé, že s vámi chce obchod komunikovat. Je zde nejen okénko, kde radí odborník, ale i velký prostor pro názory nakupujících, jejich hodnocení kvality obchodu, přehlednosti, či kvality komunikace.
Já jako nový majitel bych rád nejen rád pokračoval v kolektivní komunikaci, ale naplnil i kritéria “transmédia storytelling” - což znamená šíření produkty všemi možnými kanály – rád bych rozšířil komunikaci o sociální síť Facebook, ale i tištěný časopis. Protože mám k dispozici časopis Moje rodina a já,který je zaměřen převážně na ženy, je řešení na snadě. Mohu vyvolat diskuzi mezi čtenářkami, zjistit, jakou by měly představu o náplni obchodu, ale i třeba způsobu členění a dalších možnostech. Mohu provázat tištěné medium s obchodem a ušít tak obchod ženám na míru.

Pokusím se o mnohé. Doufám, že to zvládnu. Minimálně proto, aby se kruh náležitě uzavřel...

No comments:

Post a Comment