Monday, December 12, 2011

On a drug called Polyvore

Když jsem vymýšlela téma pro následující článek, kladla jsem si několik otázek. Co mě na tom internetu vlastně nejvíc baví? V čem jsem dobrá? S čím se setkávám téměř každý den, ať už ze zájmu či pracovně? A pak mě to napadlo. Nákupy, boty, kabelky, šaty, kosmetika, grafika, fotografie a design. Ale jak zakomponovat závislost na módě do eseje o produsage a kolektivní inteligenci? Tak vám to tedy naložím. Teď apeluji především na ženy se zálibou v módě: pokud máte co na práci a ve volném čase nevíte co dřív, rozhodně neklikejte na Polyvore.com. Rozhodně ne v době, kdy musíte psát úkoly. Vážně.
Polyvore.com je webová aplikace, kterou založili v roce 2007 tři bývalí inženýři společnosti Yahoo.com Pasha Sadri, Guangwei Yuan a Jianing Hu. Polyvore.com je vlastně samotnými uživateli vyprodukovaný módní magazín s uživateli produkovanou reklamou. Registrovaní členové vytvářejí koláže z fotografií nejrůznějších modních produktů, které vyhledávají podle barvy, stylu, produktu nebo značky. Kromě modních setů doporučuji se zaměřit také na sekce "art" a "interior design." Obrázky přidáváte tzv. "clipováním" a můžete s nimi v koláži nejrůzněji manipulovat pomocí jednoduchých nástrojů a editoru. Každý uživatel má také možnost používat program Clipper, pomocí kterého na Polyvore přidává jednotlivé produkty. Tímto způsobem se na Polyvore dostává většina produktů, sami obchodníci nahrávají jen něco okolo pěti procent. Všichni uživatelé mohou nadále tyto produkty používat ve své další tvorbě. Jako součást Polyvore také najdeme diskuzní fórum, nejrůznější uživatelské skupiny nebo možnost posílat si soukromé zprávy. Touto spoluprací jednotlivých uživatelů se kromě konceptu produsage dostáváme také ke konceptu kolektivní inteligence. Při rozkliknutí obrázků s produkty zde obyčejně bývá zároveň odkaz, který vás informuje o ceně a různých detailech a ihned vás přesměruje na stránky, kde lze produkt zakoupit online a zvýšit tak příjmy obchodníků. Tato možnost snadného výdělku je také důvodem, proč mnoho módních společností s Polyvore aktivně spolupracuje. Z nejznámějších značek můžeme zmínit spolupráci se značkou Tommy Hilfiger, Nike, LOreal nebo módním domem Yves Saint Laurent.



How To Create a Set in the Polyvore Editor from polyvore on Vimeo.

Každý vytvořený set je jedinečný a každý set může být sdílen, ohodnocen a okomentován ostatními uživateli. Pestrost koláží nahrává nejrůznějším soutěžím o nejlepší módní set, které bývají sponzorované některým z partnerů. V nedávné době proběhla například soutěž o nejlepší večerní outfit od značky Armani, s možností vyhrát $2,012 na silvestrovskou stylovou party. Za dva dny od publikace tohoto článků skončí soutěž další: The Art of Gifting with Gucci s možností vyhrát Gucci kabelku za nejlepší "dárkový set" pro vás i vaši kamarádku.

Into the Night with Armani Exchange



Velmi významná je také spolupráce s módními blogy. Polyvore sám se tituluje jako nejlepší přítel bloggerů a dokonce každoročně vyhlašuje soutěž nazvanou Polyvore blogger awards, ve které samotní uživatelé vybírají nejstylovější blog, který používá aplikaci polyvore. Jen v roce 2011 bylo vybíráno mezi téměř pěti tisíci kolážemi zveřejněnými na nejrůznějších amatérských módních stránkách. Na oficiálním blogu Polyvore můžeme také najít například profily a rozhovory s různými tvůrci úspěšných setů. Kromě samotných stránek a oficiálního blogu můžeme najít Polyvore i na Facebook.com, Twitter.com, Youtube.com a různých diskuzních fórech napříč celým internetem.

Zajímavou rubrikou shledávám sekci Celebrity Styles, kde uživatelé vytváří sety inspirované například svou oblíbenou seriálovou postavou, zpěvačkou, modelkou nebo oblíbeným návrhářem. Součástí koláží bývají obvykle také fotografie z módních magazínů a právě jimi inspirované outfity.

Emma Watson



Polyvore.com se tak stává nejaktuálnějším a nejpestřejším módním magazínem na webu, který prezentuje nejnovější trendy a rozmanité styly, a to převážně díky participaci jednotlivých módních nadšenců. Seznamuje nás s aktuální módou mnohem rychleji než časopisy vycházející jednou měsíčně. Stává se stále více navštěvovanější aplikací a právě svojí návštěvností drtivě poráží webové stránky magazínů jako je Vogue,
Harper’s Bazaar, Lucky nebo InStyle.

Judita Čechová

No comments:

Post a Comment