Thursday, December 15, 2011

Módní fanoušci sobě

Na Internetu existují tisíce různých stránek, diskusních fór, které se věnují rozličným tématům, pro snad každý lidský zájem nějaká vznikla. A mnoho z nich je interaktivních, vtahujících své čtenáře do procesu jejich spoluvytváření. Dnes se můžete na Internetu vyjádřit k ledasčemu, participovat na ledasčem, v nafukovacím virtuálním prostoru je místa dost. Jaké oblasti lidských zájmů, která se zrcadlí na síti bych se měla věnovat ve svém skromném příspěvku? Tak mě napadá, že poměrně dosti rozšířený je mezi lidmi zájem o fenomén jménem móda. Móda je nesmrtelná. Móda je zkrátka v módě. (Téměř) pořád. Dříve se o ní ale diskutovalo pouze u kávy, psalo v časopisech.

Když už lidem přestaly stačit tištěné módní lifestylové magazíny, které nereflektovaly (a ani to nebylo v jejich možnostech) veškeré módní dění v českých ulicích, začaly v českých internetových vodách pomalu vznikat módní blogy. Dělo (a děje) se tak často na základě inspirace přicházející ze zahraničí, kde se takto zaměřené blogy začaly rodit o něco málo dříve a těší se značné popularitě, stejně jako někteří úspěšní blogeři sami. Módní blogy jsou zejména důsledkem potřeby lidí podělit se o své názory na módu s ostatními, inspirovat a nechat se inspirovat, zviditelnit sebe, zkrátka zasáhnout do virtuálního veřejného prostoru.

Převážnou část těchto blogů proto tvoří fotografie, ať už bloggerů samotných ve vlastních „outfitech“ oděných, nebo lidí, jejichž módní kreace se jim zalíbily a v prostředí ulice je zachytili. Případně se zde objevují nepůvodní fotografie ze světa módy (např. modely návrhářů). Zároveň si na těchto blozích lidé mohou povyměňovat své postřehy z české módní krajiny. Kromě na módu orientovaných blogů existuje v prostoru Internetu také mnoho portálů, které se fenoménem módy také zabývají, ale jsou spravovány pouze týmy profesionálů, interaktivita zde není žádná, nebo omezená.

Pomyslnou třešničkou na dortu tohoto virtuálního „fashion“ světa, ve kterém se sdílejí módní nápady a existují profesionální magazíny, je vznik internetových stránek czechoriginalfashion.cz které jsou syntézou obého. Záměrem tohoto projektu je propojit profesionály i obyčejné lidi, zkrátka všechny, kteří se na vytváření české městské módy jakýmkoliv způsobem podílejí. V jedné úrovni se na tvorbě webu účastní „redaktoři“, tedy ti, kteří jsou pověřeni psaním tematických článků, vytvářením reportáží z různých akcí, módou se zabývajících a celkovou správou webu. Jsou to publicisté, stylisté, designéři, fotografové, kteří mají oficiálně „know-how“. Průběžně tak na stránky přidávají informace o (nejen) módních akcích, výstavách, obchodech – zkrátka novinky ze světa české módy.

Druhou, výraznější a podstatnější úrovní je sdružování lidí se zájmem o odívání a módu. Kdokoliv se může na této stránce zaregistrovat, a jakožto uživatel sdílet s ostatními jak názory na módu, tak především vlastní módní fotografie , tedy svůj „módní styl“. Tato druhá úroveň webu vznikla na principu „produsage“, neboli „produžívání“. Tímto pojmem, který jako první použil australský profesor Axel Bruns, se rozumí stav, kdy uživatel je zároveň producentem mediálních obsahů, tedy tyto dvě role splývají. V současné době (k 12. 12. 2011) je na této stránce registrováno 1919 uživatelů a k prohlédnutí jsou tisíce fotografií s módní tematikou. Aktivně zúčastnění se touto formou podílí o svůj módní svět. Je to jakási koncentrace módních blogerů na jednom místě.

Registrovaný může ve svém profilu vytvořit galerii z vlastních fotografií s přidanými popisky. Zároveň může reagovat na příspěvky druhých, jak formou komentářů, tak hodnocením. Nejlépe hodnocení uživatelé pak mohou postoupit do vyšších módních kategorií. Tímto jsou do určité míry naplněny prvky principu kolektivní inteligence, který spočívá ve vizi dosažení lepšího poznání spojením poznání více jednotlivců. Uživatelé webu tak svým hodnocením selektují konkrétní fotografie či celé profily do různých kategorií. Tato oblíbenost a příslušnost k jednotlivým „módním levelům“ by měla korelovat s kvalitou a originalitou outfitů či uživatelů. Díky tomuto systému se člověk (i neregistrovaný) snadno dostane k žádané módní inspiraci.

Příspěvky jsou rozřazeny také podle mnohých kritérií, jako je už zmiňovaná popularita, styl, příležitost, módní značka atp. Z profilů uživatelů je pak snadné se dostat na jejich případné osobní blogy, které toho často prozradí mnohem více.

Zdroj obrázků: czechoriginalfashion.cz (stahováno 12. 12. 2011)

No comments:

Post a Comment