Wednesday, December 7, 2011

Ať žije Japonsko!

Nedá se nic dělat, ale musím to hned v začátku vyslovit (tedy přesněji řečeno napsat) – nesnáším japonské animované seriály! Já, která vyrostla na ilustracích Borna, Smetany, Zmatlíkové, se teď přemáhám, abych nebyla prudérní matkou a stále dokola neopakovala věty typu: "Opravdu se chcete koukat? Pojďte, něco si zahrajeme! Nechcete si pustit Večerníček?" Pravda, otrávené pohledy obou synů mě okamžitě uzemní… O čem je řeč? Právě v tuto dobu mě trápí jedna jediná, bohužel všude se objevující věc, Bakugani!

Primárně se jedná o japonský akční animovaný seriál TMS Entertainment a Japan Vistec pod vedením režiséra Mitsuo Hashimoto. První série Bakugan Battle Brawlers měla premiéru na TV Tokyo v dubnu roku 2007, avšak bez velkého úspěchu. Velice populární se stal seriál až ve Spojených státech a Kanadě. Postupně následovali další tři série - New Vestroia, Gundalian Invaders a Mechtanium Surge. V České republice ho začala v květnu roku 2011 vysílat TV Barrandov.

Ačkoliv jsem se opravdu snažila pochopit desetiminutový monolog vlastního syna, nezdařilo se mi pochytit více než výkřiky "Bakugane, povstaň! Bakugane, do boje!" Musela jsem tedy trochu zapátrat, abych nalezla něco použitelného. Dle údajů TV Barrandov se jedná o "příběhy malých bojovníků, kteří zápasí se zlem a bezprávím na planetě. Díky svým neuvěřitelným schopnostem dokážou kreslení akční hrdinové nemožné, musí nastolit svobodu, osvobodit zajaté Bakugany a zhatit plány zlých Vestálů, kteří touží ovládnout svět."

Seriál samozřejmě dennodenně běží na naší obrazovce a děti se ho rozhodně nechystají vyměnit za jiný. Bláhově jsem si myslela, že seriálem mé útrapy končí. Jak jsem však brzy zjistila, hluboce jsem se mýlila. Přibývaly prosebné pohledy obou dítek, a to převážně v obchodech s hračkami.

Spolu se seriálem uvedly společnosti Sega Toys a Spin Master na trh strategickou hru Bakugan. Základem jsou plastové kuličky, které se pomocí speciálních kovových karet (Portálové karty) rozevřou právě v postavy jednotlivých Bakuganů. Hra je určená pro dva hráče, jejichž úkolem je získat tři portálové karty. Pro zájemce přikládám podrobná pravidla. V prodeji je samozřejmě celá řada příslušenství, které hru náležitě zpestří – Bakuarény, Bakusféry, Bakumety apod. Přehled výrobků nabízí například web Bakugan.cz.

zdroj: www.bakugan.cz

A co mě ještě čeká? Snad ani nechci pomyslet… Vánoční strom bude přímo zasypán "Bakudárky" – na trhu totiž nechybí trička, ložní prádlo, školní potřeby a to vše s motivem Bakuganů. Pokud mi nebude přát štěstí, po Novém roce se rozběhne další vlna veřejných turnajů (Bakugan Road Show) a já pojedu s oběma syny bojovat s davy. Ještě, že jsou turnajová pravidla upravená a mě čeká "Rychlá smrt".

Samozřejmě je také namístě zmínit prostředí internetu. V červnu roku 2010 spustila společnost Spin Master online hru Bakugan Dimensions, která byla k dispozici po dobu vysílání druhé série televizního seriálu. Nebyla samozřejmě jedinou online hrou. Například český server Bakuganhry.cz nabízí širokou škálu nejrůznějších interaktivních her pro chlapce i dívky – omalovánky, pexeso, puzzle, sportovní hry i klasické souboje. Běžnou záležitostí jsou stránky fanoušků, ať již na sociálních sítích či mimo ně. Na těchto stránkách je patrné využití principu produsage, kdy si ve své podstatě sami uživatelé vytvářejí obsahy – navzájem si sdělují své zkušenosti a napomáhají tak novým členům.

S trochou nadsázky, ale přeci jen, je z popisu tohoto fenoménu patrné, že se jedná o transmediální vyprávění. Koprodukčním firmám (Nelvana Enterprises, Spin Master, Sega Toys, TMS Entertainment) se podařilo vytvořit jakýsi fiktivní svět, do kterého není složité vstoupit, který velice lehce pohltí nejen zúčastněné, ale i jejich okolí.


Použité zdroje:

Bakugan.cz [online]. 2011 [cit. 2011-12-07]. Dostupné z WWW: <http://www.bakugan.cz>.

Bakugan Battle Brawlers - Wikipedia, the free encyclopedia [online]. 2011 [cit. 2011-12-07]. Bakugan Battle Brawlers. Dostupné z WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/Bakugan>.

BAKUGAN - světový hit na TV Barrandov - Novinky, soutěže, akce - Animáček [online]. c2010-2011 [cit. 2011-12-07]. BAKUGAN - světový hit na TV Barrandov. Dostupné z WWW: <http://www.barrandov.tv/64911-bakugan-svetovy-hit-na-tv-barrandov>.

No comments:

Post a Comment