Tuesday, December 6, 2011

Monster High - originál od Mattela

Již několik let ovládá hračkářský průmysl nový trend, svět hraček se spojil se světem elektroniky. Málokteré dítě dnes zabaví káča, když si místo toho může zahrát Nintendo, přesto tradiční hračky herním konzolím a počítačům zcela neustoupily. O panenky, vojáčky a autíčka je pořád zájem, musí mít ale něco navíc.

Oněmi záhadnými ingrediencemi, které činí současné hračky populárními, jsou interaktivita a transmedialita, úspěšnost takového konceptu dokazuje například obchodní strategie amerického Mattelu, největší společnosti zabývající se výrobou hraček. Na jaře roku 2010 vyšel Mattel na trh se zcela novou frančízou, sérií panenek Monster High, které mají zaujmout výsluní v dívčích pokojíčcích, jenž dříve patřilo slavné Barbie. Panenky Monster High jsou holky ze střední a od své blonďaté předchůdkyně se velmi liší, jsou to totiž příšerky – dcery slavných monster.


Výkoný ředitel Mattelu Bob Eckert s Monster High Frankie Stein, dcerou Frankensteina a Cleo De Nile, dcerou mumie.



„Kdo z nás se na střední necítil jako freak?“ komentuje riskantní rozhodnutí vyjít na trh s panenkami, které nejsou zrovna ideálem dívčí krásy, Tim Kilpin, generální manažer značky Mattel. Z tohoto obecného předpokladu vychází celá filosofie frančízy Monster High, panenky nejsou dokonalé, každá z nich má svoje chyby a nedostatky, které ovšem dokáže často proměnit ve své přednosti. Frankie Stein, dceři Frankensteina občas praskou stehy a uletí jí nějaká část těla, ale je fajn, když ji nazpátek přinese „ten nejpříšerně úžasný kluk z celé Monster High“, Clawdeen Wolf, dcera vlkodlaka, je zase děsně chlupatá, Cleo de Nile, dcera mumie, se bojí tmy a Draculaura, dcera Drákuly, nevidí svůj odraz v zrcadle, takže jí trvalo pár stovek let než dosáhla perfektního cviku v oblékání a líčení. Panenky Moster High jsou zaměřené na cílovou skupinu pre-teen a teen dívek a snaží se ukázat, že každá holka má v životě nějaké to trable, což vzbuzuje u potencionálních malých zákaznic mnohem větší sympatie než perfektní a nedosažitelné křivky Barbie.


Jen promyšlený charakter panenek sám o sobě by však k obrovské popularitě Monster High nestačil. Aby mohly být Draculaura, Cleo, Lagoona, Clawdeen a Frankie současnými vzory mladých dívek, je potřeba jejich životní příběhy neustále rozvíjet, aktualizovat a šířit. Mattel se za tímto účelem rozhodl využít narativní strategie transmediálního vyprávění.

Clawdeen Wolf, Lagoona Blue, Cleo de Nile, Deuce Gorgon, Frankie Stein, Darculaura

Monster High nejsou pouze panenky, spolu s jejich uvedením do obchodních řetězců byly spuštěny také internetové stránky www.monsterhigh.com, na kterých najdeme kromě profilů jednotlivých panenek také krátké animované video epizody na pokračování a jednoduché interaktivní hry, prostřednictvím nichž se uživatel může zapojit do světa Monster High (jedna z nich například umožňuje vytvořit si svoji vlastní Monster High studentskou průkazku). K úvodní písničce video epizod byl natočen samostatný videoklip, v jehož české verzi vystupuje Ewa Farna a panenky mají dokonce samostatný profil na youtube: www.youtube.com/user/MonsterHigh.



V knihkupectví je k dostání také třídílná série knih Monster High, v roce 2011 se objevila videohra s názvem Monster High Ghoul Spirit a je možné si stáhnout aplikaci Ghoul Box do iPodů nebo iPhonů. Kromě šíření Monster High skrze různé mediální kanály samozřejmě existuje nekonečné množství módních doplňků a školních potřeb s tématem těchto hrůzostrašně úžasných příšerek, které jsou postrachem rodičovských peněženek. A pozor, v příštím roce by se Monster High měla dočkat celovečerního filmového zpracování.

Ewa Farna a Monster High


Frančíza Monster High nese téměř všechny charakteristiky transmediálního vyprávění o kterých mluví na svém blogu Confession of an Aca-Fan v příspěvku Transmedia Storytelling 101 Henry Jenkins. Prvním z nich je skutečnost, že transmediální narace představuje proces, ve kterém jsou jednotlivé obsahy systematicky přenášeny několika různými kanály za účelem vytvoření komplexního zábavního zážitku. V Monster Hight se také výrazně odráží ekonomický aspekt typický pro transmediální narace, Mattel je jednou ze společností, která funguje na principu horizontální integrace vlastnictví a díky tomu si může dovolit produkovat velké množství různých obsahů a šířit je několika cestami zároveň. Monster High splňuje i další Jenkinsovu charakteristiku a to, že většina transmediálních příběhů je založena na vytvoření zcela fiktivního světa, který umožňuje růst jednotlivých postav a celkové rozvíjení příběhu, jenž není ohraničen omezenými možnostmi reality. Dalším transmediálním rozměrem Monster High je způsob, jakým odkazuje na již tradiční příběhy a všeobecně známé fiktivní a nadpřirozené charaktery, jako jsou Frankenstein, Drákula, vlkodlak, medúza aj.. Frančíza využívá současných tendencí publika vracet se s oblibou k dávným příběhům a mýtům.


Jak píše Jenkins na svém blogu: „Transmediální výprávění je ideální estetickou formou pro éru kolektivní inteligence,“ a tak je s konceptem kolektivní inteligence, pojmem, který zavedl francouzský filosof Pierre Levy, úzce spojeno. Kolektivní inteligence zajišťuje produkci a šíření informací v rámci dané komunity a využívá ji i komunita fanynek frančízy Monster High. Panenky mají svoji oficiální facebookovou stránku, jejíž česká verze v současné době skýtá více než 12 000 fanoušků, uživatelé, tedy spíše uživatelky, si zde sdělují nejaktuálnější informace o nových edicích panenek, dalších dílech epizod Monster High, vkládají sem fotografie a videa. Dokonale se zde uplatňuje také koncept produsage, uživatelky digitálně upravují fotografie, vkládají na stránku vlastnoručně vyrobená videa, pořádají soutěžě nebo odkazují na své blogy s tématem Monster High. Kromě facebookových stráněk je koncept produsage a kolektivní inteligence uplatňován také na Wikipedii, kde má Monster High svůj vlastní odkaz.


Oficiální fanouškovské stránky Monster High CZ, popisek: Moje Clawdeen a Draculaura ♥ upravené mnou :)))


Monster High samozřejmě není první frančízou v jejímž centru stojí hračka, je však v současné době bezesporu jednou z největších a od většiny frančíž se odlišuje tím, že hračky byly na trh uvedeny spolu s dalšími produkty současně. Mattel se rozhodl zariskovat a investovat do velkého projektu, který se, jak se zatím zdá, vyplatil.
_____________________________________________________________




Obrázek 4 - Zdroj: Oficiální fanouškovské stránky Monster High CZ http://www.facebook.com/photo.php?fbid=246445635420272&set=o.231532290207025&type=1&ref=nf

1 comment:

  1. This is a great web site. Good sparkling user interface and very informative blogs. I will be coming back in a bit, thanks for the great article. I have found it enormously useful..
    happy wheels
    super mario bros
    pacman

    ReplyDelete