Sunday, December 11, 2011

Co to proboha je Hannah Montana?!


Pokud jste dívka, je vám sedm let a zrovna se prodíráte džunglí zvanou první stupeň základní školy, jsou různé prostředky, které vám mohou pomoci vystoupat na společenském žebříčku druhé třídy trochu výše. Hannah Montana však zaručeně přinese výsledek! Jak jsem byla poučena sedmiletou neteří, batoh, penál, sešity, desky, tužky a gumy s obrázky Hannah Montany přináší zaručené výsledky. Bohužel vše má i svou odvrácenou stranu – dívky, které nemají to štěstí a neoplývají „montaní“ výbavičkou, mají potřebu se závistivě mstít a nekompromisně ničit. Tehdy jsem si říkala: „Co to proboha je Hannah Montana?!“ a začala jsem po této pro mě tajemné identitě pátrat...


Vše začalo v roce 2006, kdy byl v USA na Disney Channel uveden nový seriál Hannah Montana s čtrnáctiletou Miley Cyrus v hlavní roli. Hlavní hrdinka se kromě běžných teenagerovských problémů potýká ještě s dalšími starostmi, jež jí přináší její tajná hvězdná kariéra. V noci se ze školačky Miley stává popová hvězda Hannah Montana, o čemž její spolužáci a kamarádi nemají ani tušení. Miley se kvůli tomu dostává do svízelných situací, na kterých jsou postaveny díly ve čtyřech sériích. Čtvrtá (zatím poslední) série Hannah Montana: Forever byla v Česku uvedena v září 2011. V této sérii Miley prozradí svou druhou identitu.

Seriál se dočkal také filmové adaptace v roce 2009, kdy byl do kin uveden film Hannah Montana: The Movie. Středoškolačku Miley v něm začíná přemáhat její hvězdné alter ego a tak se její otec rozhodne převézt Miley na venkov, aby poznala skutečný život. Film ani seriál nemají zrovna dobré recenze. Film je na Česko-slovenské filmové databázi hodnocen jako 186. nejhorší film. Zrovna tak seriál je v žebříčku nejhorších seriálů na 164. místě. Zajímavé ale je, že je zároveň v žebříčku nejoblíbenějších seriálů na 234. místě.

Úspěch seriálu s sebou nesl přesah do dalších mediálních kanálů. Nejdříve přišly soundtracky, kterých bylo vydáno už více než deset. Soundtracky obsahují písně ze seriálu, které převážně zpívá jeho hlavní hrdinka Miley Cyrus. Následovala kolekce oblečení, panenek, školních potřeb a dalších předmětů denní potřeby. Chybět pak nemohly ani počítačové hry, které na sebe také nenechaly dlouho čekat. A tak se ze seriálu Hannah Montana stal fenomén a jeden z praktických příkladů tzv. transmediálního vyprávění, jak ho formuloval Henry Jenkins. Hannah Montana pronikla do veškerých mediálních kanálů, včetně rádia, tištěných médií (u nás se dá koupit měsíčník Hannah Montana) a internetu.

Kromě běžných počítačových her je možné hrát na internetu online jejich zjednodušené verze. Nejoblíbenější hrou s tematikou Hannah Montana je Hannah Montana Dress Up, na českých webových stránkách jako tzv. oblíkačky (např. zde).

Cílovou skupinou fenoménu Hannah Montana jsou dívky ve věku od 6 do 12 let, které svou přízeň k idolu vyjadřují různými způsoby. Ztotožňují se s ní nakupováním (či vyžadováním) předmětů z kolekce Hannah Montana a podobným způsobem oblékání. Mimo jiné ale také vkládáním videí na YouTube nebo psaním vlastních blogů. Tyto blogy by se daly uvést jako příklad produsage, neboť autorky blogů vytváří nové obsahy na základě původního díla a aktivně se tak účastní jeho dalšího rozvoje. Blogy obsahují fotografie ze seriálu, informace o jeho hrdinech a četné diskuse. Silnou základnu příznivců má Hannah Montana také na Facebooku, kde má oficiální stránka Hannah Montany přes 5,5 milionu fanoušků. O úspěchu seriálu a celého mediálního šílenství svědčí také anti-fan stránky jako Nesnášíme Hannah Montana… (2161 členů) nebo Hannah Montana Sucks!! (23242 členů) a mnohé další.

Ze strany společnosti Disney jde o jeden z dalších marketingových tahů, který se skutečně povedl. Úspěšně oslovuje malé dívky, kterým poskytuje další idol, k němuž mohou vzhlížet. Naproti tomu vytváří i skupiny, které se vůči němu vymezují (Hannah Montana se líbí všem…kromě mě!). Ovšem negativní reklama je v tomto případě také reklama. V současné době se v televizní produkci pro děti těžko hledá něco, co by nebylo zatíženo podobnou marketingovou bublinou. Ta ale vždy splaskne, jakmile se objeví nové téma podobného formátu, nebo jakmile fanynky schizofrenní středoškolačky svůj idol přerostou a přesedlají na jiný produkt podobného ražení (např. ságu Twilight).

No comments:

Post a Comment