Sunday, December 11, 2011

Behej.com - běžecké stránky psané běžci


Běhání jsem nenáviděla. Přišlo mi to jako ten nejhorší možný sport vůbec. Za tu nenávist bych měla poděkovat své učitelce tělocviku, kterou jsem osm let týden co týden slýchávala "Pohni zadkem, běháš jak důchodce o holi.", "Měla bys se sebou něco dělat, všechny tvé běhy jsou podle mých tabulek přinejlepším na trojku." nebo "Hmm, o dvě vteřiny ti to nevyšlo, zase za tři." Takže tímto své gymnaziální učitelce veřejně děkuji, za vyvolání až neuvěřitelného nechutenství k této pohybové aktivitě. A to bych chtěla zmínit, že jinak nejsem typ vyhýbající se sportu, ba naopak.
Nicméně jak se říká - člověk míní, život mění. A tak se stalo, že po dvou letech od mé maturity jsem vyrazila v létě do Anglie a tam, do dneška ani nevím, co bylo impulzem (možná to množství běžců, co každé ráno "joggingovali" na pobřeží, nebo má náhodná návštěva sportu) , jsem koupila běžecké boty značky Nike a pomalu se začala stávat "běžcem".
Poprvé jsem se se stránkou behej.com setkala právě již při rozhodování, jaké boty si koupit. Věděla jsem, že výběr běžeckých bot není jednoduchou záležitostí a jejich nákup, že je relativně nákladnou investicí a tudíž, že si je prostě nemůžu vybrat je podle designu a barvy, i když by to bylo pro ženu nejtypičtější. A tak jsem si vzala na pomoc internet a ten mi jako první odkaz nabídl právě tuto stránku. Běžeckým botám je tam věnováno opravdu hodně prostoru - články, diskuze, kde se dozvíte zkušenosti ostatních běžců a potom aplikace "shoe selector", která vám po zadání několika indicií nalezne ty ideální boty právě pro vás. Této aplikace jsem využila i já, opsala si pár typů na vhodné boty, které mi aplikace vygenerovala a teprve poté vyrazila do obchodu, pro své první opravdové běžecké boty.
Netrvalo to dlouho a server behej.com jsem vyhledala znovu - když mě zajímalo, jak si rozvrhnout trénink, když jsem sháněla vhodné běžecké oblečení na chladnější období, když jsem se rozhodla přihlásit se na půlmaratón a sháněla se po zkušenostech ostatních běžců... Nakonec mě svět běhání pohltil natolik, že jsem se stala fanouškem behej.com i na sociální síti Facebook a dokonce se rozhodla pro pravidelné odebírání časopisu Běhej. Dneska už jsem nadšená běžkyně, co si bez pravidelného joggingu neumí svůj život představit, i když dle slov přispěvatelů do diskuzí jsem pořád jen "hobík", ne "závoďák" a protože si občas zapálím, tak jak jsem se dozvěděla, pro některé přispěvatele jsem i "karikaturou na sportovce". No jo, nenadělám nic, máme přeci svobodu projevu.
Portál behej.com je výborným příkladem využití kolektivní inteligence (collective intelligence), jak ji popsal v roce 2001 Pierre Lévy. Kolektivní inteligence je obecně definována jako možnost skupiny docházet k většímu množství nebo ke kvalitnějšímu řešení problému (viz. Wikipedie) a shrnout se dá trefně také příslovím "víc hlav, víc ví". Stránky tvoří z části redakční tým, který je i autorem tištěného časopisu Běhej.com, a i to už je skupina lidí, takže se dá nazvat její činnost činností kolektivní inteligence. Ale v tom pravém slova smyslu se kolektivní inteligence rozvíjí až prostřednictvím internetu a to především díky diskuzím a fórům, která jsou na portálu behej.com velmi živá a těší se velkému zájmu čtenářů. Troufám si tvrdit, že snad ani neexistuje "běžecké téma", které by na těchto stránkách nebylo zmiňováno a probíráno.
Tvůrci celého projektu "behej.com" se zároveň snaží, a já bych řekla, že je to snaha vcelku zdařilá, o naplnění konceptu "transmedia storytelling", tedy transmediální vyprávění, jak ho popsal Henry Jenkins. Jedná se o proces, během kterého jsou části příběhu systematicky šířeny napříč rozličnými kanály, chce-li tedy příjemce získat komplexní informace, musí si je poskládat k sobě, jako dílky mozaiky a až poté, mu z toho vznikne souvislý obraz. V našem případě jsou těmi kanály: tištěný časopis, který vychází jednou měsíčně, sociální síť Facebook a portál behej.com. Sami se můžete přesvědčit, že informace na jednotlivých kanálech se občas sice mohou překrývat, ale jistě nejsou totožné.
Kdo z vás se za běžce už považuje, či o běhání uvažuje, neváhejte a vydejte se na stránky behej.com! A určitě to nebude trvat dlouho a jen ze čtenářů se stanete i přispěvateli do diskuzí a budete to zase vy, kdo bude ostatním předávat cenné zkušenosti. Takže - sportu zdar a běhání zvláště!

No comments:

Post a Comment