Monday, December 12, 2011

Kdo dnes přijde na večeři?



Pořad Prostřeno! Vysílá TV Prima každý všední den od 18 hodin již od března 2010. Jde o gastronomickou show, jejíž formát převzala TV Prima od britské stanice Channel 4 (originální název je Come Dine With Me). Pořad se mimochodem vysílá po celém světě pod různými názvy, např. Bez servítky (TV Markíza, Slovensko), Dinner Takes All (TLC, USA), Das Perfekte Dinner (VOX, Německo), Un Diner Presque Parfait (M6, Francie), Yemekteyiz (Show TV, Turecko), Ugotowani (TVN, Polsko)….

Každý týden spolu soutěží během 5 dnů 5 lidí. Ti se sejdou každý večer u jednoho z nich a nejdříve „prošmejdí“ a okomentují byt či dům, pořádek či nepořádek, vkus nebo nevkus (jde vlastně o takovou sociologickou sondu do převážně střední třídy Čechů). Poté konečně může přijít na řadu jídlo a pití, které hostitel připravoval celé odpoledne. Kromě jídla si musí každý ze soutěžících připravit pro ostatní zábavu, která přichází na řadu před dezertem (mohli jsme vidět společenské hry, zpěv, tanec, vypouštění lampiónů, jízdu na koních, ochutnávku míchaných nápojů, lov vajíček v bazénu, výrobu keramických dekorací…). O vítězi rozhodují samotní soutěžící svým bodováním. Po skončení večera hodnotí hostitele body od 1 do 10. Hodnotit by se mělo především kuchařské umění, prostřený stůl a péče o hosty, často ale bodové hodnocení ovlivňuji více či méně nápadně vlastní zájmy a sympatie či antipatie k soupeřům. Jedná se většinou o naprosto odlišné osobnosti. Jsou z různých sociálních vrstev, různého věku, rozdílných názorů a chutí. Nejen tyto rozdíly, ale především touha po vítězství a vypočítavost způsobují časté neshody a hádky mezi soutěžícími, což je divácky úspěšné. K přihlášení do soutěže vede účastníky pořadu hlavně vidina výhry ve výši 40 000 korun (částka byla zvýšena z původních 25 000 korun). Dalším často uváděným důvodem odeslání přihlášky je poznání nových lidí a receptů nebo touha dokázat si, že jsem dobrý/á, že to dokážu. Jednou za čas se soutěžícími stanou známe osobnosti a výhra pak putuje na dobročinné účely (tyto díly, tzv. VIP Prostřeno! jsou divácky ještě úspěšnější než klasiké díly z obyčejných českých domácností). Pořad vtipně moderují manželé Václav Vydra a Jana Boušková.

O tom, že je pořad úspěšný, svědčí i množství internetových stránek věnovaných této show (kromě oficiálních stránek www.iprima.cz/prostřeno jsou to např. iprostřeno.cz , prostreno-recepty.cz , prostreno-online.cz, prostreno.cz….) Na internetu najdeme podrobnosti o soutežících, videa, tzv. speciální videa (sestřihy těch nejzajímavějších scén), recepty a mnoho diskusí týkajících se nejen receptů nebo kulinářských tipů, ale především komentářů o soutěžících. Jedná se tedy o příklad produžívání – diváci se zároveň stávají spolutvůrci obsahu. A to nejen na internetových stránkách pořadu Prostřeno, kde lidé především komentují, ale čím dál častěji i na Facebooku (https://www.facebook.com/pages/Prostreno/231761454374 - přes 31 300 fanoušků), kde uživatelé ve velkém zveřejňují své recepty i s fotografiemi.

V souvislosti s pořadem a jeho působením na internetu bych ráda zmínila i pojem kolektivní inteligence – zvláště na Facebooku je dobře vidět, jak se lidé dělí o svoje gastronomické vědomosti a vzájemně si radí, jak nejlépe na ten či onen recept.

Prostřeno! je televizní show, která má své oficiální (a mnoho neoficiálních) webové stránky, je na Facebooku, sestřihy z tohoto pořadu se pravidelně objevují na internetové televizi stream.cz (jejímž partnerem je TV Prima), objevuje se v bulvárních denících a nakladatelství Ikar vydalo již dvě knihy věnované této úspěšné gastronomické show (Prostřeno! od Aše po Jablunkov a Prostřeno!2 od Aše po Jablunkov). To je jeden z příkladů transmediálního vyprávění, jak jej formuloval Henry Jenkins. Toto transmediální vyprávění může také vést k udržení diváků (např. sestřihy/upoutávky zveřejňované na stream.cz ještě před odvysíláním nových dílů, přesvědčí potenciální diváky o tom, že pořad bude zajímavý - sestřihy nabízejí především hádky, pomluvy, slzy…, a že se musí dívat. Tím, že se o pořadu hodně diskutuje, se k usednutí před televizní obrazovky či monitory počítačů nechají zlákat další potencionální diváci.


Zdroje:

cs.wikipedia.org/wiki/Prostřeno

www.facebook.com

www.iprima.cz/prostreno



No comments:

Post a Comment