Wednesday, December 14, 2011

Je to jenom plechovka


Stejně jako mnoho kolegů jsem se rozhodla psát tento příspěvek o něčem, co je mi blízké a milé. Můj příklad začal v roce 2006, kdy studio Pixar uvedlo do kin rodinný animovaný film Auta. Jde o příběh z prostředí automobilových závodů. Hlavním hrdinou je nováček Blesk McQueen – zprvu pyšné závodní auto, které usiluje ze všech sil o výhru trofeje Zlatý píst. Tento počin režiséra Johna Lassetera se pyšní například oceněním Zlatý glóbus za nejlepší celovečerní animovaný film (historicky první udělená cena v lednu 2007).

Snímek byl úspěšný a tak následoval proces, kterým se řídí mnoho odvětví zábavního průmyslu. Vzniklo několik počítačových her (hlavně pro mladší kategorii), byly založeny fan pages, vyrábí se neuvěřitelné množství produktů s filmovými hrdiny – Carrera autodráhou počínaje, přes oblečení, sluneční clony do auta až po lucerny určené ke kempování. Samozřejmostí je také kolekce Lego pro mladší i starší fanoušky. Prostoupení trhu napříč rozličnými mediálními kanály podtrhuje i u nás dostupný měsíčník Auta. Výrobci se snaží o vyvolání dojmu, že jejich „produkty“ naplňují charakteristiku transmediálního vyprávění (dále TV) a proto by měl divák (či uživatel) sledovat co nejvíce typů komunikace za účelem dosažení komplexního zábavního zážitku.

Díky značnému úspěchu, kterému se film těšil, se diváci dočkali letos v létě pokračování. Mně osobně druhý díl neoslovil zdaleka tolik jako první, ale recenze snímku není mou ambicí ani cílem tohoto příspěvku.

Dle mého názoru tento model však zcela nesplňuje představu Henryho Jenkinse. Ten hovořil o tom, že by každé médium mělo příběh rozvíjet. Jednotlivé texty by měly být na stejné úrovni a přispívaly by důležitými informacemi o fiktivním světě. Takže přesto, že je příběh rozličně rozšiřován či reinterpretován, tak o klasickou ukázku transmediálního vyprávění zřejmě nejde.

Jako druhý úhel pohledu jsem si vybrala „produžívání“. Procházela jsem si výsledky vyhledávání na dotaz „cars disney“ na youtube.com. Chtěla jsem zjistit, zda i v tomto případě se budou uživatelé podílet na tvorbě obsahů. Čekala jsem spíše standardní ukázky z filmu, trailery, oblíbené úryvky fandů apod. Co mě ale překvapilo, tak existují také například videa, kde má uživatel natočenou sbírku svých plyšáků, které si opatřil na výpravě do Disneystoru. Co se každopádně nedá Cars upřít je slušná fanouškovská základna. Na sociální síti facebook.com má fan page Cars téměř 6mil. fanoušků. Zároveň existuje profil Disney Pixar Cars games, kde si fandové sdílejí informace ke hrám, svoje zkušenosti atd. Tento profil má více než 97tis. uživatelů.

Já osobně jsem Auta viděla dvakrát v kině a potom společně s dcerkou ještě nesčetněkrát doma na DVD. Nepatřím sice k tak kovaným fanouškům, abych se přidávala do komunity na facebooku. Filmu se však nedá upřít jistá lyričnost a přínos pro děti (i dospělé) v podobě morálního ponaučení. Hlavní hrdina, který tolik toužil po vítězství v závodě, si díky novým přátelům totiž uvědomí, že trofej je jen plechovka a to opravdu důležité je někde jinde.

No comments:

Post a Comment