Sunday, November 3, 2013

Youtube: Předělej, co můžeš!

Youtube jako nejnavštěvovanější internetový server pro sdílení a přehrávání videí je klasickou ukázkou produsage nebo-li toho, jak lze na internetu nejen něco sledovat a využívat, ale i aktivně vytvářet a podílet se tak svou vlastní aktivitou na zveřejňovaném obsahu daného serveru. Některým uživatelům Youtube stačí ke štěstí si video jednoduše pustit, shlédnout a vypnout, náročnější mohou video okomentovat a hned sdílet na svém Facebooku, a pak jsou tu i tací, kteří chtějí na video reagovat ještě aktivněji. Proto lze na Youtube nalézt nejen originální videa uživatelů, ale i nepřeberné množství parodií a podobných formátů, které reagují na videa z celého světa, ať už se zaměřují na cokoli. Čím více je prvotní video oblíbené, čím více se sdílí a čím více se dostává do povědomí lidí, tím více se dá očekávat i videí, která na originál budou navazovat. Webový server tak vytváří prostor i pro ty, kteří chtějí svá kreativní ztvárnění vyslat do celého světa.

Dumb Ways to Die
Jako krásnou ukázku toho, jak uživatelé dokážou využít jednoho nápadu a přetvořit ho v několik dalších může být reklamní spot „Dumb Ways to Die“. Tato kampaň melbournského podniku Metro Trains propagující bezpečné chování v blízkosti vlaků se díky sdílení stala hitem a přispěla i ke snížení tzv. near-miss accidents, kdy přímo nedochází k nehodám, ale nastalá situace se jim velice blíží.

Dumb Ways to Die

Celou kampaň vymysleli tvůrci z reklamní agentury McCann Melbourne a mimo klasická média se kampaň objevila například i na Tumblru a Youtube, kam bylo video ke kampani nahráno 14. listopadu 2012 a zveřejněno dva dny poté. Video animoval Julian Frost, který dal podobu roztomilým kresleným postavičkám, které různými hloupými způsoby v podstatě páchají sebevraždu, mezi nimi i tři, které umřou kvůli hloupému chování v blízkosti vlaku. Během dvou dnů shlédlo video dva a půl milionů lidí. Za zhruba dva týdny se sledovanost vyšplhala na 28 milionů a k tomu bylo vytvořeno 85 parodií. Píseň doprovázející video se do 24 hodin od vydání dostala do první desítky na iTunes. Kampaň má samozřejmě i své oficiální webové stránky a v květnu 2013 byla vydána také volně dostupná hra pro iPody, iPhony a iPady, o tři měsíce později i pro zařízení využívající systému Android.



Parodie na originální video neznají mezí. Namísto „běžných“ typů smrtí se můžeme například setkat s filmovými nehodami (Dumb Movie Ways to Die) nebo různými druhy úmrtí spojenými s počítačovou hrou Minecraft (Dumb Ways ToDie - Minecraft Edition). Holt není dobré jezdit na praseti a skočit do prázdna.

Dumb Movie Ways to Die

Někteří uživatelé se nebáli ani remixu původní písně a přeměny názvu na Fun ways today, jiní využili textu písně a v poslední sloce pozměnili jeho část na „we really don’t want to die“, za kterou následuje i krátké oznámení, které informuje, že "toto video je určeno těm, kteří chtějí žít v Israeli v míru a bez terorizování". I k takovýmto tématům se lze dostat od videa, které původně mělo upozornit cestující na nebezpečí, která skýtá vlaková doprava.

Na své si přijdou i studenti a žáci ve verzi „Dumb Ways to Fail“, která odhaluje možné způsoby propadnutí ve škole.


Wrecking Ball
Více ze současného dění je zájem o mladou americkou zpěvačku Miley Cyrus. Dříve Hannah Montana, dneska rebelka. Její písně jsou populární nejen v USA, ale i v Evropě a právě proto lze najít mnoho parodií na její kontroverzní videoklip k písni Wrecking Ball.

Mladá Miley se ve vidoklipu nejdříve objeví pouze v bílém tílku a spodních kalhotkách, v ruce kladivo, se kterým se později láskyplně mazlí. V dalších záběrech se zpěvačka houpe na zavěšené demoliční kouli, kdy už na sobě nemá žádné oblečení. Nejedná se vyloženě o erotický klip, ale na druhé straně si zpěvačka určitě nevybuduje pověst cudné princezny. Odvážný videoklip byl na Youtube zveřejněn 9. září 2013 a k listopadu 2013 má přibližně 287 milionů shlédnutí a milion komentářů.



Některé parodie na tento videoklip mění i text písně a v podstatě zpěvačku urážejí, jiné vtipně napodobují přesné scény z videoklipu. Miley "zavelela" všem exhibicionistům, a ti se toho nebáli, uposlechli a zaplnili Youtube.



Krteček
Šikovným českým ručičkám neuteče na Youtube ani animovaný Krteček. Zdeněk Miler, „otec“ Krtečka, vystudoval VŠUP, a poté působil ve studiu Bratři v triku, pro které namaloval logo tří kudrnatých kluků. Animování se naučil od Jiřího Trnky, který studio vedl v Praze. Jeho slavný okamžik přišel roku 1954, kdy dostal zakázku na film o plátěné košilce. Za postavu, která bude celým animovaným filmem děti provázet, si vybral právě krtka. Vzhledem k reálné podobě krtka musela jít košilka stranou a na scénu přišly kalhotky, které se ke krtkovi hodily lépe. Výroba filmu „Jak Krtek ke kalhotkám přišel“ trvala celé dva roky, ale nakonec slavil obrovský úspěch. Celkově vzniklo přes 50 filmů s Krtečkem, který je dnes známý skoro po celém světě.


Pokud zabrousíme na server Youtube, nalezneme i video o Krtkovi a (původně) hroudě, ve kterém je sice zachována původní vizuální podoba filmu, ale je předabováno. Celý film tak dostává úplně jiný ráz. Zastáncům klasické pohádky se příspěvek nejspíš líbit nebude, ale milovníci parodií a předělávek si přijdou na své.  

Krteček a hrouda parodie

Na závěr
Styl jakým produsing funguje, dává všem možnost zapojit se do vytváření sdíleného obsahu na internetových serverech. Youtube umožňuje nahrávání vlastních videí všeho druhu od umění přes sport až po vědu. Lze také nahrávat vtipná, roztomilá, kočičí, parodující a všelijaká jiná videa, o kterých nemáme ani tušení. Lidé mají volnou ruku a sami vybírají, co na internetu zveřejní. 

Mohou kreativně tvořit, mohou napodobovat a mohou sdílet.

A o tom Youtube je.

"Sdílejte svá videa s přáteli, rodinou a celým světem."


Zdroje
1. WIKIPEDIA, the free encyclopedia. Dumb Ways to Die [online]. 26. 10. 2013 [cit. 2013-11-03]. Dostupné z: http://en.wikipedia.org/wiki/Dumb_Ways_to_Die
2. YOUTUBE.COM
3. ČERNÝ, Milan. ČSFD. Zdeněk Miler: Biografie [online]. 2013 [cit. 2013-11-03]. Dostupné z: http://www.csfd.cz/tvurce/9039-zdenek-miler/

No comments:

Post a Comment