Sunday, November 10, 2013

Vyfoť díru aneb Řidiči sobě!

Vyfoť díru aneb Řidiči sobě!

Termín produsage použil jako první australský profesor Axel Bruns. Spojil 2 anglická slova Production a Usage, aby popsal nový jev, kdy se uživatel stává zároveň tvůrcem či spolutvůrcem obsahu.
Jedním z webů, kde uživatel pomáhá tvořit obsah, je web Výmoly.cz (www.vymoly.cz). Uživateli – producerovi – se zde říká „Výmolář“. Výmoláři fotí (nebo natáčí) při svých cestách díry na silnicích a své úlovky posílají na web. Aby to bylo ještě jednodušší mají k dispozici mobilní aplikaci pro iPhone a Android (aplikace pro Windows Phone zatím není k dispozici).
 Projekt Výmoly.cz monitoruje od roku 2011 stav českých silnic. Partnerem projektu je Nadace pojišťovny Generali, mediálním partnerem je Zelená vlna Radiožurnálu.
Prostřednictvím tohoto projektu jsou o kritických místech na silnicích informováni samotní motoristé a zároveň i krajské samosprávy, které mají údržbu komunikací na starosti. Za 3 roky existence projektu Výmoly.cz bylo zaevidováno více než 3000 výtluků. Projekt se rozšířil také za hranice republiky a působí nyní na Slovensku (Vytlky.sk) a v Maďarsku (Katyuvadasz.hu).
Web je přehledně rozdělen do několika sekcí.
V první sekci nazvané O projektu jsou čtenáři informováni o projektu jako takovém -  co je smyslem jeho vzniku, na co chce svou existencí poukázat a k čemu by měl sloužit.
V druhé sekci - Galerie - najdeme videa a fotogalerii nebezpečných úseků a registrovaní uživatelé mají možnost se k nim vyjádřit - zhodnotit je a popřípadě upozornit na změnu stavu.
Každé video či fotografie je oznámkováno dle nebezpečnosti  od 1 do 5, kdy 1 je spíš jen taková malá dírka a 5 znamená už pořádnou ďuznu. Je zde také uvedeno, jestli se jedná o jednotlivý výtluk a nebo souvislejší poškození vozovky.
Po rozkliknutí videa či fotografie se objeví informace o místě poškození vozovky (mapka a GPS souřadnice), dozvíme se také, kdo příspěvek vložil a kdy byl naposledy kontrolován. Správný výmolář totiž kontroluje „své“ výtluky a aktualizuje jejich stav. Pokud je rozbitý úsek silnice opraven, nastaví také u svého příspěvku stav „opraveno“.  Registrovaní uživatelé mají možnost příspěvky komentovat a hodnotit.
Rozbitá silnice v obci Smečno (středočeský kraj)
Třetí sekce - nazvaná Žebříčky - je rozdělená na tři podrubriky.
V té první - nazvané Nejhorší výtluky – najdeme výtluky seřazené podle hodnocení uživatelů.
Ve druhé - nazvané Nejaktivnější výmoláři - je žebříček  zaregistrovaných návštěvníků seřazený dle největšího počtu nahlášených poškození.
Ve třetí - nazvané Nejaktivnější kraje - je žebříček sestaven dle aktivity z jednotlivých krajů v České republice.
Další sekcí je Soutěž. Soutěží se o „Nejhorší díru v Česku roku 2013“, „Nejaktivnějšího výmoláře roku 2013“ a „Nejaktivnější kraj roku 2013“.  
Nejaktivnějším výmolářem je uživatel Tom M., který se registroval v květnu 2012 a od té doby nahlásil 1175 výtluků. V roce 2012 vyhrál hlavní cenu v hodnotě 10 000 Kč a je favoritem i pro rok 2013.
Nejaktivnější kraj (který bude na vznesené požadavky reagovat v nejkratších časových intervalech a opraví největší procento nahlášených výtluků) obdrží dar od Nadace pojišťovny Generali v hodnotě 100 tisíc korun.
Na webu jsou také informace pro motoristy –„ Jak postupovat při nehodě vzniklé vlivem zničených silnic“. Vše je popsáno velmi podrobně počínaje zajištěním místa nehody. Připomíná se použití výstražného trojúhelníku, oblečení reflexní vesty, kontrola místa nehody, volání policie. Je zde návod na zdokumentování místa, vyplnění formulářů a zajištění svědků a také návod, jak postupovat dále ve směru k úřadům a institucím.
Výmoly jsou také na facebooku, kde mají přes 5000 fanoušků a mají vlastní kanál na You tube.
Pojem produsage jsem zmínila již na začátku, ale v souvislosti s webem Výmoly.cz se nabízí i pojem kolektivní inteligence. Kolektivní inteligenci je obecně možné definovat jako schopnost skupiny najít větší množství, anebo kvalitnější řešení nějakého problému, než její jednotliví členové (zdroj: wikipedia). Díky kolektivní inteligenci se tady daří monitorovat rozbité silnice v celé republice (což by jedinec sám nemohl zvládnout).

No comments:

Post a Comment