Sunday, November 10, 2013

Nečekané hudební hity z YouTube

Lidská tvořivost je nekonečná, dostane-li prostor. Mezi tyto největší prostory bezesporu patří internetový server youtube. Denně zde vznikají originální videa, která mohou okamžitě zhlédnout miliony lidí. Server fungující na principu produsage, kde fantazii se meze nekladou.

Bed Intruder Song

Typickou ukázkou, kam až sahá lidská představivost, je internetový viral z roku 2010 "Bed Intruder Song". Původně jen běžný zpravodajský rozhovor z místa dramatické situace s bratrem oběti sexuálního útoku.



Tento klip probudil představivost americké hudební skupině The Gregory Brothers, která působí na youtube pod názvem "schmoyoho". Skupina předtím digitálně upravovala pomocí Auto-tune například politické projevy, formovala tak melodie i celé písně. Celosvětového ohlasu však dosáhla až s tímto počinem. Chytlavá melodie s charakteristickou dikcí Antoina Dodsona dala vzniknout celosvětovému hitu. Antoine Dodson se tak nechtěně stal internetovou hvězdou. Video se stalo nejpopulárnějším videem roku 2010 (pokud nepočítáme hudební videa velkých nahrávacích společností). K dnešnímu dni jej zhlédlo více než 118 miliónů lidí. V žebříčku Billboard Hot 100 dosáhla na 89. příčku.


Zda bylo z morálního hlediska vhodné udělat z dramatické situace, řekněme zesměšňující hudební klip, je otázka. Na každý pád rodina Antoina Dodsona na tom bohatě vydělala, neboť jim plyne polovina z příjmů prodejů na itunes. Dodson si díky popularitě založil celý byznys. Díky prodejům sady triček, kostýmů na Halloween a dalších věcí vydělal dost peněz na to, aby se rodina mohla přestěhovat z chudinské čtvrti.
Popularita videa spustila celou lavinu coverů, remixů a remaků. V roce 2010 vzniklo více než 2500 videí insipirováno toutu písní.

Jedno běžné zpravodajské video může vyvolat obrovskou řetězovou reakci a na jedno téma tak může vzniknout tisíce videí.

Tento příklad názorně ilustruje, jak vzniká obsah na serverech fungujících na principu produsage, kde uživatelé si sami vytváří obsah. Produsage je stavebním kamenem fenoménu pojmenovaného jako Web 2.0, který je postaven na základech spoluúčasti, otevřenosti, možnosti zasahovat do tvorby tohoto prostředí atd.




Chocolate Rain

Dalším zjevením na hudební scéně se stalo video „Chocolate Rain“ z roku 2007. Amatérský hudebník Tay Zonday se prakticky přes noc stal hvězdou internetu. Vtíravá pianová smyčka v kombinaci s hlubokým hlasem Taye Zondaye a zapamatovatelným sloganem je bizarním zážitkem. Nicméně natolik silným, že si ho lidé v hojném počtu přeposílali. K dnešnímu dni má přes 94 miliónů zhlédnutí.


Kultovním se stal výrok obsažený ve videu: „odvracím se od mikrofonu, abych se mohl nadechnout“, který celou podivnost tohoto videa podtrhuje. K tomuto videu vznikly tisíce parodií a coverů. Ze známých osobností tento výtvor parodoval například John Mayer, který ovšem text našrouboval na melodii "Say it Right" od Nelly Furtado nebo bubeník z Green Day Tre Cool.
Tay Zonday má dnes necelých 800 tisíc odběratelů a pravidelně přidává nová videa.

Otravná liška

Současným hitem youtubu je „The Fox“ od norského dua Ylvis. Píseň je parodií na současnou populárně-taneční produkci. Přes melodickou sloku s dětinským textem k absurdnímu refrénu s otravnými výkřiky, plyne píseň podle šablony k tanečnímu "bridgi" a rozuzlení. I když skladba obsahuje všechny klišé současné tanečně-populární hudby, je v rámci žánru řemeslně zpracovaná na vysoké úrovni. „The Fox“ produkoval tvůrčí tým Stargate, který má na kontě už několik hitů, například Beyoncé nebo Rihanny.

Dnes má „The Fox“ přes 210 miliónů zhlédnutí a to za pouhé dva měsíce. Skladba se už třetí týden drží na šesté příčce populárního amerického žebříčku Billboard Hot 100. Píseň byla původně plánovaná k propagaci třetí série talk show tohoto dua.

Pátek

Hitem internetu se může stát i naprostá amatéřina, která je tak špatná, až je zábavná. Jalový projev s infantilním textem i melodií. Příkladem toho je „hit“ „Friday“ Rebeccy Black. Za 4 000 dolarů pořídila matka své tehdy třináctileté dceři tento pop-song a doprovodný videoklip od produkční společnosti Ark Music. Video bylo původně míněno pro úzký okruh blízkých. I když video dostávalo převážně negativní hodnocení, nezabránilo to masivnímu rozšíření. I díky zmínkám na twitteru jej za necelý půlrok zhlédlo přes 116 miliónů lidí.

Skladba se objevila v populárním, americkém seriálu Glee. Ze známých hudebníků si jej zahráli například Katy Perry nebo Justin Bieber. Parodovali jej známé americké, televizní hvězdy jako Conan O'Brien, či Andy Richter.

One pound fish

Dalším nečekaným hudebním hitem se stal popěvek pakistánského imigranta působícího v Londýně. Muhammad Shahid Nazir složil jednoduchou píseň, aby přilákal zákazníky ke svému stánku s rybami. Povedlo se mu to na výbornou a poté, co ho jeden ze zákazníků nahrál na youtube, se stal nevědomky internetovou celebritou.


Stačil mu k tomu text:

Come on ladies, come on ladies
One pound fish
Have-a, have-a look
One pound fish
Very, very good, very, very cheap
One pound fish
Six for five pound
One pound each




Skladby se chytla nahrávací společnost a vznikl tak profesionální videoklip ve stylu Bollywoodu. Skladbu „One Pound Fish“ si za necelý rok pustilo 25 miliónů lidí.

Závěrem

Je jasné, že tyto skladby nesmrtelnou slávu svým tvůrcům pravděpodobně nezajistí. Jejich proslavení je spíš souhra náhod a jejich trvanlivost je značně omezená.  Podobných virálních, hudebních (s)hitů, které se prosadily i na poli mainstreamové hudby, jsou desítky a stovky. Díky serveru YouTube je do budoucna jejich další přísun zajištěn. Co přijde dál?

No comments:

Post a Comment