Sunday, November 24, 2013

Idiocie v nových médií


Autorkou článku New Media Idiocy je Olga Goriunova, která pracuje v Digital Media and Culture při Metropolitní univerzitě v Londýně. Ve své profesní dráze se zabývá především softwarovým uměním. Dr. Goriunova editovala čtyři ročníky festivalu Runme.org a Readme.

Olga Goriunova publikovala článek New media idiocy v březnu 2013. Článek pojednává o novém druhu idiocie a idiocii v prostředí nových médií. Idiocii je nutné rozlišovat od stupidity.
Idiocie v kontextu nových médií má tyto vlastnosti: je vyráběná, praktikovaná a schvalovaná kolektivně. Spousta forem estetického vyjádření na sociálních sítích tyto charakteristiky splňuje (např. memy, virální videa aj.). V textu je použita případová studie videa sdíleného na Youtube a studie subkultury produkující webové stránky YTMND.

Pokud někdo komentuje sdílené obsahy na sociálních sítích slovy: „Jak hloupé, přiblblé apod.“, v mnoha případech vůbec nepřehání. Tento jev se na internetu velmi rozmohl. Čím dá větší popularitě se těší jednoduchá, hloupá videa či memy, které se šíří prostřednictvím sociálních sítí. Za krátkou dobu obletí svět a najdou si miliony fanoušků. Autorka v článku vysvětluje, jak takovému jevu dochází a proč jsou právě idiotské výplody tak oblíbené. Podle ní se tato idiocie v kontextu nových médií nabrala nový rozměr. Není to jen estetický fenomén šířící se naskrz digitálními médii, ale je to také hloupost a nízkost populární produkce, která je kreativní a globálně propojená ve světě sociálních sítí.

Autorka rozlišuje mezi termínem stupidity a idiocie. Podle Boxsella (2004; 187) je stupidita ontologická okolnost lidské existence. Za takovýchto podmínek se lidské bytosti rodí – nejsou schopny se samy o sebe postarat, jsou zcela závislé na cizí pomoci. Stupidita není opakem inteligence, ale opakem nestupidity. Podle Boxsella je nejnebezpečnější kombinací charakterových vlastností člověka inteligentní hlupák. Rozlišuje mezi stupiditou, jako okolností, a stupiditou, jako stylu myšlení. Idiocie je stylem žití, je kreativní a humorná.

Příkladem idiocie na sociálních sítích je videoklip Guitar, který byl na Youtube zveřejněn v dubnu 2007. V klipu vystupuje Peter Nalitch, který lámanou angličtinou s vtipným přízvukem prozpěvuje jednoduchý text a tančí okolo Kopeiky (staré ruské „lidové“ auto). Scéna se odehrává na břehu řeky na ruském venkově. . Zpěvák si prozpěvuje „I´ve never been lonely, cause me is so cool. I have never been clever, cause need it never. Baby, you have a possibility, play it with me. I put on my pyjamas and go to Bahamas“. Refrén je zakončen frází „guitar, guitar, guitar,guitar, come to my budoir“, případně verze zakončená „jump to my Jaguar“.

Půl roku později se písnička stala v Rusku velkým hitem. Autor byl označen za ruskou senzaci, která vzala Internet útokem. V roce 2010 se Nalitch objevil v několika televizních pořadech a reprezentoval Rusko v soutěži Eurovize.V březnu 2011 mělo video více než 5 milionů shlédnutí.
Zajímavé je, že výplod můžeme považovat jak za lokální, tak globální dílo. Autor je sice původem z Ruska, kde se i video odehrává, jakmile byl videoklip zveřejněn, nikdo si nebyl jist zda jde o Arménijce, Řeka či Jihoameričana... Autorova lámaná angličtina je blízká spoustě fanoušků, neboť národy nemající angličtinu za rodný jazyk používají tzv. evropskou angličtinu, spíše paskvil. Video komentují všechny možné národnosti, což svědčí o globálním rozsahu výtvoru.

Šíření těchto internetových obsahů lze přirovnat k šíření virů. Fascinující na těchto videích podle autorky je jejich jednoduchost, vtipnost a kreativita či uměleckost. Úspěch videa Guitar údajně spočívá právě v idiocii v kontextu nových médií. Idiocií je charakteristická pro kreativní neprofesionály, kteří mají dost odvahy na vystupování na veřejnosti.

Humor v klipu, je podle Gorinuové, trojsložkový. První složkou je smích – text a tanec je komický, stejně jako předměty užité v klipu (starý automobil). Druhou složkou je radost, blaho, charisma, které ze zpěváka vyzařuje. Třetí složkou je parodie. Kromě humoru je na produkci zajímavý i jeho DIY charakter (do it yourself – udělej si sám). Klip svou jednoduchostí a neprofesionalitou budí dojem, že by mohl mohl natočit takřka každý ve své vlastní ložnici.

Dalším příkladem idiotství na Internetu je YTMND. Tento web založil v roce 2001 Max Goldberg. Název vznikl podle hlášky Seana Conneryho z filmu Finding Forrester - „You are the man now dog“. Stránka sdružuje krátké gify doprovázené krátkými sekvencemi hudby a vše se opakuje v nekonečné smyčce. Obrovskou popularitu tohoto v podstatě imbecilního výtvoru autorka vysvětluje opět díky idiocii v nových médiích. Opět se zde pojí amatérismus s humorem a kreativitou a oslovuje zdánlivě nesmyslně miliony lidí po celém světě. Aniž by autor kohokoliv k něčemu podobnému nabádal, lidé sami začali jeho díla replikovat. Během krátkého časového období vznikla spousta dalších podobně tematických stránek a z výtvoru se stal hit.

 Cute Dogs jako ukázka YTMND

Idiocie v nových médiích je tedy charakteristická svou jednoduchostí, vtipem a kreativitou či uměleckostí. Pojem je relevantní i pro české prostředí, kde jsou v současné době velmi populární videa např. od Viral Brothers či Nicky Tučkové. Přestože tyto projekty nejsou příliš amatérské, na první pohled budí neprofesionální dojem. Lze očekávat, že popularita idiocie na Internetu a v nových médiích bude i nadále růst. Můžeme se tedy těšit na další přihlouplá videa zahlcující prostředí sociálních sítí.


Zdroje:
Boxsell M. Van (2004). The Encyclopedia of Stupidity. London: Reaktion Books.
Goriunova Olga (2013). New Media Idiocy. Convergence May 2013 vol. 19 no. 2 223-235.

No comments:

Post a Comment