Sunday, November 10, 2013

Kdo si hraje, nezlobí!


Jak již všichni dobře víme, Facebook se stal skvělým místem pro chatování, sdílení zážitků, organizování nejrůznějších setkání, nebo pro komunikaci se starými známými, na které jsme již před lety ztratili kontakt. Je odrazem dnešní uspěchané doby, kdy se stále méně častěji setkáváme se svými známými osobně, a tak si to nahrazujeme alespoň pomocí virtuálního prostředí.

Na Facebooku si navíc můžeme zkrátit čas při dlouhých chvílích. Tato platforma nám nabízí spoustu alternativ. Čas od času Facebook ovládne některá z her, která se šíří napříč společností a boří zeměpisné i věkové hranice. V nedávné době jsem se tam setkala s několika takovými hrami, a tak jsem se rozhodla vám je přiblížit.

Už se z tebe stala žirafa?

Nedávno se spousta mých přátel na Facebooku proměnila v žirafu. Nevykládejte si to špatně, ve skutečnosti mí přátelé zůstali všichni stejní, ale na místo své obvyklé profilové fotky nahráli obrázek žirafy. Když se i v onu žirafu proměnila moje sestra, došla jsem se jí zeptat, co to znamená, a ona mi celou situaci objasnila. Ukázala mi tento text:

„Musela jsem si změnit profilovku, protože jsem neuhodla hádanku. Tři dny musí být jako profilovka žirafa. Zkus to taky, řešení hádanky mi pošli pouze ve zprávě, nepiš ho do komentu, uhodneš-li, můžeš si nechat svoji profilovku. Neuhodneš-li, najdi si žirafu a tři dny ji musíš mít jako profilovku, pokud jsi férový hráč.Teď hádanka... Jsou tři hodiny ráno a za dveřmi nečekaně stojí tvoji rodiče, chtějí s tebou posnídat.Ty máš marmeládu, med, víno, chléb a sýr. Co otevřeš jako první?“


Bylo to velice prosté, šlo o pouhou hádanku. Každý, kdo na ni odpověděl správně, mohl si ponechat svůj profilový obrázek, ale ten, kdo hádanku neuhádl (a takových bylo více), dostal za úkol změnit si svůj obrázek na žirafu. Co byste otevřeli jako první vy? Já bych otevřela dveře a hned bych si mohla jít změnit profilový obrázek. Správnou odpovědí prý totiž byly oči. Zajímalo by mne, kdo tuto hádanku vymyslel? Nebo ještě lépe, koho jako prvního napadlo nahrát ji na Facebook? Je neuvěřitelné, jak rychle se něco takového dokáže rozšířit, ať už se jedná o žirafy, o podobnou hru, či cokoli jiného.

Nechystáš se letos na malý výlet?

Zhruba před půl rokem se na Facebooku objevila obdobná hra, která byla určena pouze ženám a dívkám a muži a chlapci se o ni neměli dozvědět. Doufám, že mi prominete, že ji zde uveřejním. Od kamarádky mi přišla tato zpráva:

„Milé dámy,letos zase hrajeme hru „proti rakovině“.Je to jednoduché a doufám, že se zapojíte všechny! Loni jsme musely napsat do statusu barvu podprsenky a muži byli několik dní zmateni a ptali se nás, proč si píšeme barvu do statusu. A což teprve naše statusy „mám to ráda na …“ Letos je téma cestování. Cíl vaší cesty vám určí váš měsíc narození (viz seznam dole) a den určí na kolik měsíců odjedete. Pokud jste se narodily 20. května, napíšete:„Jedu na 20 měsíců do Francie!“ Leden = Mexiko, únor = Londýn, březen = Miami, duben = Dominikánská republika, květen = Francie, červen = St. Petersburg, červenec = Chorvatsko, srpen = Německo, září = New York, říjen = Amsterdam, listopad = Las Vegas, prosinec = Aljaška. Neodpovídejte na tuto zprávu. Napište si jen tuto větu do statusu a pošlete zprávu dál všem ženám. Loni běžela tato hra tak dlouho, až o ní psali v novinách a dostala se i do televize, a o to se pokusíme i letos. Prosím, zprávu pošli vnitřní poštou pouze na své ženské kontakty. Děkuji mnohokrát.“

Rozhodla jsem se tedy zúčastnit se této hry. Zprávu jsem rozeslala všem kamarádkám a na svém profilu jsem do statusu uvedla, že na jeden měsíc pojedu do St. Petersburgu. Všichni mi v komentářích začali okamžitě gratulovat a psali mi o tom, jak je St. Petersburg krásné město a jak si to tam užiji, aniž by se mě zeptali, za jakým účelem hodlám dané město navštívit. Doma mě čekala zděšená rodina, která o mém měsíčním „výletu“ neměla ani ponětí. Musela jsem je ujistit, že se opravdu na žádnou cestu nechystám a i kdybych se přeci jen chystala, dala bych jim o tom vědět už dávno dopředu. Ale proč se nikdo z mojí rodiny nebo z mých přátel nepozastavil nad tím, že bych najednou z ničeho nic měla na měsíc odjet do ciziny? Proč bez zaváhání věřili mému statusu na Facebooku? Bohužel jsme se internetu naučili slepě důvěřovat, aniž bychom si nově nabyté informace často ověřili.

V současnosti na Facebooku nemají svůj profil pouze soukromé osoby, ale čím dál častěji si zde vytvářejí účty také podnikatelé, webové i kamenné obchody či firmy. Na svých profilech pak uveřejňují nejrůznější nabídky, novinky, fotografie či akce, ba dokonce píší statusy. Když pak vejdete do některého z obchodů, do očí vás udeří modro-bílá cedule s nápisem: „Líbí se Vám u nás? Dejte nám na Facebooku svůj Like.“


V poslední době jsme si zvykli všechno veřejně hodnotit, na všechno píšeme recenze a na Facebooku dáváme palec nahoru, tzv. Like, jehož design, jak uveřejnil Facebook na svém blogu, by se měl v blízké době změnit. Ony „Liky“ jdou ruku v ruce s oblíbeností a prestiží.

Nový design tlačítka Like

Každý z nás má určitě rád, když se mu u něčeho, co napsal nebo nahrál na Facebook, ten tzv. Like objeví. A proč bylo toto tlačítko vytvořeno? Abychom se dočkali určitého zájmu, obdivu či soucitu okolí a bychom se v daných situacích necítili osamoceni. Každý se alespoň na malý okamžik může cítit výjimečně a být v centru zájmu okolí.

Udělej z kamaráda celebritu!

Pokud byste chtěli přenést pozornost na svého kamaráda či kamarádku, využijte na Facebooku aplikace „Udělej z kamaráda celebritu“. Tato aplikace vám pomůže vytvořit bulvární článek o někom z vašich známých.


Přejdete-li na tyto stránky a kliknete-li na „To se mi líbí“, můžete pokračovat dál. Pokud povolíte, že se aplikace dostane k seznamu vašich přátel, již si můžete určit známého, ze kterého budete chtít udělat celebritu. Nyní zvolte titulek článku, který se vám nejvíce líbí. Jen pro příklad uvedu některé z nabízených titulků: „Obléká se do ženských šatů“, „Běhal nahý na náměstí“ či „V noci prolézá popelnice!“ Jestli jste si pro svého kamaráda vybrali ten správný titulek, klikněte na „Vytvořit článek“ a nově stvořený komentář o vašem kamarádovi můžete publikovat na jeho zdi. Na konci článku je samozřejmě uvedeno, že se jedná o smyšlený příběh vytvořený onou aplikací, ale pokud by s ním měl někdo problém, je možné ho smazat.

Ne nadarmo se říká, že kdo si hraje, nezlobí. Pokud se chcete bavit, Facebook vám bude dobrým společníkem. Ovšem nezapomínejte, že není všechno zlato, co se třpytí. Uvažujte nad tím, co právě čtete i sdílíte a nevěřte všemu, co vidíte.

1 comment:

  1. V jádru dobré téma, ale trochu nadužíváte stylistická klišé.

    ReplyDelete