Sunday, November 10, 2013

Khe Oo'lachta B'unreei!

Khe Oo'lachta B'unreei!


Dálnice a spojovací uzly v okolí hlavního města planety Coraab právě zažívají dopravní kolaps. V nekonečné koloně uvízla také dvojice detektivů převážející nebezpečného vězně. Od úspěšného dokončení úkolu je ale kromě množství aut dělí také řada nepříjemných překvapení...“ Rok 2007 a Jakub Hussar právě dokončil studentský film Skeletoni. Velkoryse pojatá galaktická sci-fi komedie s amatérskými kulisami a kostýmy kina nebourala, ale dala za vznik novému fiktivnímu světu, tedy Coraabii. V Coraabii se setkáváme s mnoha typy bytostí. Pestré prostředí skládkosvěta, kde se střetává množství kultur, které se snaží o soužití na planetě.



Krátký čas po filmu přišel Hussar s nápadem použít tento fiktivní svět do online karetní hry, která bude svět rozvíjet a představí ho v plné šíři. Šest let po filmu tedy vznikla i počítačová hra. Klasické přebíjení tak, jak ho známe z her, které jsme hráli jako malí. Máte dvě auta a porovnáváte obsah motoru dvou kartiček a ten, kdo má víc, vyhrává. V Coraabii máte místo aut nebo lodí postavy z planety Coraab, na které žije několik ras, které se sem dostávají díky výhodnému tranzitnímu umístění planety v multivesmíru. Porovnáváte u nich karmu, intelekt, vitalitu a nebezpečnost. Dalšími kartami zvanými konexe, si můžete hodnoty všech karet upravovat a kartami zvanými triky zasáhnout přímo ve hře.




Koho ve hře najdeme? Hra svým rozsahem bude na dlouhou dobu určovat podobu celého světa a lze předpokládat, že další transmediální vyprávění už budou pouhé přílepky, jako je tak tomu u většiny komixů jako Spiderman, Batman a další, ke kterým vzniknul film, kreslený seriál, hra a podobně. Hra zde tvoří velmi pevný a základ. Velké množství typů postav vznikly účelově až pro hru a rozšířili tak to málo, co bylo v původních Skeletonech.
Strážci, Neživí, Xeňani, Padouši a Žoldáci. Tak zní názvy čtyř typů postav, se kterými ve hře hrajete. Na Coraabu se také vyskytuje zhruba čtyřicet typů ras, mezi něž patří například Dungové, Megadontové, Ruukové, Vakanti. Ibarové, Ilokajové a další...

prostředí hry


Hra je venku bezmála rok a dočkala se úspěchu. Pokud se tvůrcům podaří dostat se na zahraniční trh (hra vydělává peníze prodejem takzvaných xotů, což je coraabská měna, která jde jen obtížně sehnat klasickým hraním), možná se dočkáme i velkého filmového zpracování a do české kinematografie přibude po dlouhé době další celovečerní sci-fi. Dalšímu transmediálnímu vyprávění jsou tak dveře otevřené dokořán.

Transmediální vyprávění Coraabie se již teď rozkládá v několika rovinách. Zmíněný film je následován hrou, ke které byl vytvořen i web Coraabopedie. Jakási encyklopedie, kterou tvoří sami tvůrci. Ten, kdo by ve fiktivním světě tápal, může se dočíst něco o jeho historii, demografickém složení, geografii, významných osobnostech, politice, postavách samotné hry a nebo se může rovnou naučit Coraabish, tedy jazyk, který byl uměle vytvořen pro hru a jako originální znění je plánován i do vysněného filmu tvůrců. Svět je to pojatý do nejmenších detailů, ze kterého stačí pochopit základní principy a můžete je použít k transmediálnímu vyprávění vlastní výroby. Nedávno jsem se totiž setkal s několika tvůrci a jeden z nich mi představil i doma vyrobenou hru Hunnar, která s principem online Coraabie nijak nesouvisí, ale používá její prostředí a postavy.

Coraabia Artist: Pierre Raveneau

Pojďme si trochu zafantazírovat a říci si, co by se kolem tohoto světa mohlo ještě vytvořit, aby co nejvíce splňovalo pojetí transmediálního vyprávění podle Henryho Jenkynse. Transmediální vyprávění je podle něj „proces, kdy se nedílné elementy fikce systematicky rozptýlí do různých kanálů. Účelem je vytvoření unifikovaného a koordinovaného zážitku. Ideální je, když každé médium přispěje k rozvinutí příběhu nějak unikátně“.

Co tedy může vzniknout? Dalším médiem tomuto světu blízkým je bezpochyby komiks, nebo alespoň fantasy román, který by nějakým způsobem rozvíjel základní dějové linky a vytvářel ve fiktivním světě jasné příběhy, které v online hře vznikají pouze útržkovitě v podobě zpráv o aktuálním dění na Coraabu. Pokud zůstaneme u děje, další možností pro jeho rozvoj by byla i divadelní, nebo rozhlasová hra. Unikátní způsob pojetí vyprávění by bylo přejmutí prostředí a postav světa do deskové hry, karetní hry, nebo čehokoli offline, vhodného do vašeho obýváku.

Coraab (centropolis C'Ora)
Coraabia Artist: Moisés Martín


Fan svět se ale dá našroubovat na takřka všechny formáty moderních pořadů. Mohou například vzniknout pořady o vaření s Coraabskou tematikou nebo přímo celé kuchařky, kde Xeňani vaří vegetariánskou kuchyni a robotičtí Kopové zase jídla bohatá na železo. Pořad pro kutily o tom, jak si vyrobit transportní kabinu pro blitkočerva. Může také vzniknout coraabská kapela, jejíž texty v coraabish by možná nikdo neměl rád, ale i tak by splňovala unikátnost rozšíření, které zajistí jenom nový, dosud nepoužitý formát. Nabízí se i možnost Lego stavebnice s vesmírnou lodí, vznášedly a postavami. Přejdeme-li k fyzickým aktivitám, jednou budete možná moci provozovat i sport, čerpající z coraabského světa, který třeba bude na rozdíl od potterovského Famfrpálu, hratelný.


Byť je tento fenomén kultovního světa zatím v plenkách, nebude mít pravděpodobně jinou cestu, než že se rozprostře do končin online i offline světa pomocí transmediálního vyprávění a bude dokreslovat svět pomocí technik, na které hra nebo film nestačí. Druhá možnost je, že se zastaví na formátu hry a nebude mít dostatečně aktivní fanoušky světa, kteří by podnítili tvůrce k rozšíření hry do světa komixu a filmu. Třetí možnost je, že zanikne. Nezbývá mi nic jiného, než vám vzkázat Khe Oo'lachta B'unreei! (Buďme dobrými proroky...)

Jan Kára
Kopibor (Mercenary)
Coraabia Artist: Lloyd Allan (Netherlands)

No comments:

Post a Comment