Sunday, November 10, 2013

OK Go! Jako na běžeckém pásu


Jedna kamera, osm spuštěných běžeckých trenažérů, čtyři muzikanti v pohybu, hudební přehrávač, dokonalá choreografie – a to všechno na jeden záběr (na sedmnáctý pokus), 3 minuty a dost. To musí být nejlepší nízkonákladový klip na světě. No, nebo alespoň jeden z nejlepších. A taky je! To přece dokáže každý!

A kdo to dokáže? Jak to udělá? Proč to dělá? Co tím dokáže? A co se pak stane? To uvidíme.

Kdo, co?


Videoklip ke skladbě Here It Goes Again má na svědomí čtyřčlenná americká alternative-rocková kapela OK Go a byl zveřejněn 31. července 2006 na YouTube. V roce 2010 překonalo hranici 50 milionů zhlédnutí, 80 tisíc komentářů a více než čtyřistatisíckrát bylo přidáno do oblíbených. Bylo 46. nejsledovanějším videem, 25. v hudební sekci a 8. nejoblíbenějším videem na YouTube.

OK Go - Here It Goes Again

Kapela Ok Go působící od roku 1998 se proslavila svými inovátorskými a propracovanými hudebními a dalšími videoklipy, jejichž primárním účelem je pobavit. Díky videoklipu ke skladbě Here It Goes Again, jehož režie se ujala Trish Sie, za který roku 2006 obdržela kapela cenu YouTube Video Awards v kategorii kreativní přístup a následně roku 2007 ocenění Grammy za nejlepší krátkou hudební videonahrávku a 2009 cenu MTV Music Video Awards za nejlepší video a který časopis Time zařadil mezi nejzásadnějších 30 videoklipů historie, kapela nejenže velmi rozšířila řady svých fanoušků, ale také rozpoutala vlnu imitací a parodií daného videa nejen na internetu.

Co s tím?


Imitace a parodie amatérské, které byly nejčastěji natočeny na středních školách nebo v posilovnách, které disponovaly dostatečným počtem běžeckých pásů, vystřídaly záznamy ještě amatérštější, které, kromě zkracování stopáže, snižovaly počet běžeckých pásů na dva či jeden. Nakonec je možné shlédnout také imitace zcela bez těchto trenažérů. Následovaly obměny animované, politicky orientované nebo také nepostradatelné Lego verze.

Here It Goes Again z fitcentra

Here It Goes Again Lego verze

Poté video s pásy natočila dvojice bavičů Penn a Teller a scénka s trenažéry byla zařazena do seriálů The Simpsons, Fairly OddParents nebo Foster´s Home for Imaginary Frineds.

Here It Goes Again v seriálu The Simpsons

Here It Goes Again - Penn a Teller

A proč vůbec ´Co s tím´?


Video je zábavné, inovátorské, relativně jednoduše reprodukovatelné, pohybuje se na hranicích kýče a neopomeňme samozřejmě ani chytlavý riff. Z protagonistů jakoby sálá ´Tohle dělat není vůbec složité, je to jen strašná zábava. Zkuste to také´. Video jednoduše vybízí k nápodobě, což vede k ´migraci´ směrem do offline a následně zpět do online. Proč tedy neukázat, že to taky umím (vylepšit)? Nebo… vlastně proč neukázat, že to neumím, ale klidně s jiným hudebním podkladem dokážu také na běžícím trenažéru jen tak bláznit. A nebooo…

Co to znamená?


Online uživatelé nechtějí být pouhými mediálními konzumenty, chtějí a dále pracují a přetvářejí různorodé webové obsahy po svém, kromě suchého sdílení odkazů. Pro tuto skutečnost byl vystavěn koncept produsage, který shrnuje aktivní činnosti uživatelů na webu, kteří nejen přijímají, ale nadále pracují s informacemi a vytvářejí z nich nové. Tyto síťové mánie však pro častou absenci hlubšího smyslu nemají dlouhého trvání a jsou nahrazovány novými a novějšími, které nadále rychle ztrácejí vlastní použitelnost.

A k čemu je to dobré?


Zde se nezabývám otázkou, k čemu je to dobré pro uživatele. Řekli jsme jednoduše, že pro zábavu. Naskýtá se ale otázka, zdali virální úspěch zaručuje zároveň ´úspěch skutečný´. OK Go totiž dokazují, že se nejedná o nic ´zcela jasného´.

Po velkém úspěchu OK Go s Here It Goes Again se očekávalo, že YouTube zcela zboří systém, ve kterém produkce rozhoduje o úspěchu skrze pouštění hudebních videí, které se vysílají v televizi, a vytváří tak superhvězdy. Povedlo se ale tento systém zbořit? Kde jsou tedy všechny ty nezávislé superhvězdy?

K čemu to vede?


Vytváří se zde zvláštní nesoulad. Hudbu kapely, jejíž videa mají neuvěřitelnou popularitu, nikdo nekupuje. Proč?

1.  Virálními videi a jejich přepracováváním lidé totiž spíše zabíjejí čas a upozaďují hudební stránku za zábavnou.
2.   Systém se neboří díky obrannému mechanismu produkčních společností. Vydavatelská společnost EMI například ze strachu z poklesu zisků zakázala kapele OK Go volně šířit nový videoklip v roce 2010, na což kapela reagovala natočením zbrusu nového klipu bez financí společnosti a jeho poskytnutím zdarma.
3.   Interpret si může zachovat nezávislost i při zachování masové popularity. Díky sebeprezentaci na internetu může! potlačit spolupráci s tradičními médii.


Zdroje:


1 comment: