Sunday, April 12, 2015

"Administrátoře stránky, kašleme na tebe," dává najevo Facebook.

Administrátoři firemních stránek (tzv. pages) čelí častým změnám, omezením a zákazům ze strany Facebooku. Novomediální marketingový kanál - Facebook - tak sice přináší zajímavý prostor pro propagaci značky, zároveň je však vykoupen tvrdými a často se měnícími pravidly.

Ať už spravuje firemní stránku na Facebooku zaměstnanec firmy, externí social media editor, agentura a nebo třeba jen dobrovolnický nadšenec, všichni se stále potýkají se stejnými problémy. Ten hlavní a zároveň nejdůležitější je organický (tzn. neplacený) dosah příspěvku na Facebooku. Je to prosté - onen dosah stále klesá. Před několika lety si administrátoři stránek zvykli, že je dosah příspěvků stoprocentní. Nyní to je bohužel naopak. 

Finanční propagace nemusí být řešením

Není to ovšem žádná novinka - Facebook dosah markantně snižuje už více než rok. V posledních měsících však čísla někdy dosahují dokonce méně než 10 - 5 %, a administrátorům tak nezbývá, než příspěvky pravidelně finančně podporovat prostřednictvím tlačítka "boost". I toto řešení má však stinnou stránku - Facebook automaticky neschvaluje všechny příspěvky. Mezi hlavní pravidlo placeného postu patří například omezení, že vizuální příspěvek nesmí tvořit více než 20 % textu. A to může být pro různé firmy a značky velmi limitující.

Zdroj: moonlighthk.com

To však není jediné, co administrátorům ztěžuje práci. Ve chvíli, kdy administrátor stránky finančně zpropaguje příspěvěk (může si vybrat částku, publikum, časové období), musí počkat, až Facebook příspěvek schválí. Často to je hned, ale někdy se z neznámých důvodů začne placený dosah zvyšovat až po několika hodinách, což může být problém u postů týkajících se aktuálních témat (např. stránky zpravodajských a publicistických médií). Ani s textem, který už byl zmíněn výše, si administrátor není jistý ani ve chvíli, kdy je příspěvek oficiálně schválen. Někdy mu až třeba po dni přijde upozornění na e-mail, že finanční propagace příspěvku byla zrušena, a to z důvodu velkého množství textu.

Zdroj: fbcdn-dragon-a.akamaihd.net


Nepřehledné plánování příspěvků

Problémy však rozhodně nekonční u peněžní podpory příspěvků. Existuje mnoho stránek, jejichž administrátoři si z důvodu nulového budgetu na sociální sítě vystačí s klasickým organicickým dosahem a nevyužívají ani žádné placené reklamy (zajímavé je, že na stránkách týkajících se např. nejrůznějších dobrovolnických aktivit je publikum často několikanásobně aktivnější než na klasických firemních stránkách). I tito administrátoři se ovšem ze strany Facebooku musí smířit s mnoho nepraktickými změnami. V minulých dnech například Facebook upravil administraci plánování příspěvků (admnistrátor má možnost post stránky naplánovat dopředu), která je nyní narozdíl od té předchozí nepřehledná a vyžaduje při úpravách více kroků (neboli kliknutí) než dříve.

Mezi další nevyřešený problém, o kterém Facebook ví a kterým se pravidlně věnují autoři z českých (např. Lupa.cz, Tyinternety.cz) i zahraničních (např. Mashable.com) serverů, je nízká kvalita fotografií. Facebook logicky komprimuje snímky do menší kvality, činí tak ovšem i u úvodní fotografie (cover photo) a profilového obrázku (profile picture) firemních stránek. Problém nastává zejména ve chvíli, kdy je součástí těchto fotografií text či vizuálně složitější grafický prvek. Někdy je výsledek po nahrání na Facebook téměř nepoužitelný a změní profesionální fotografii v nehezký a průměrný obrázkek. Grafik musí zkoušet fotky vytvořit v různých formátech, ne vždy je výsledek na Facebooku jistý. Na následujícícm obrázku vidíme rozdíl v cover photo ve formátu v .png a v .jpg.

Zdroj: Depete.sk

Za peníze by měla být kvalita

Všechny tyto neustálé změny a problémy by se Facebooku daly odpustit v případě, kdyby stále šlo o neplacený kanál se stoprocentním dosahem příspěvků. Ve chvíli, kdy se ovšem administrátor rozhodně do stránky investovat peníze, by měl mít k dispozici: 1. kvalitní statistiky (ty sice poměrně kvalitní jsou, ale rozhraní administrace se razantně mění několikrát do roka a vždy nějaké statistiky zmizí a nějaké naopak přibudou), 2. možnost nahrát hlavní fotografie v nejvyšší kvalitě, 3. fungující a praktické rozhraní na plánování příspěvků (aby nemusel využívat externí programy na plánování), 4. jasně daná pravidla ohledně schvalování placených příspěvků, 5. přehledné statistiky ohledně placených reklam a kampaní, 6. pravidelné newslettery o plánovaných změnách, které mohou ovlivnit práci administrátora (změn bylo za poslední rok hned několik). 

Bohužel se nedá předpokládat, že by se v brzké době něco změnilo k lepšímu. Facebook sice občas přidá do administrace FB pages nějakou novou možnost či "vychytávku", většinou ovšem nejde o nic dennodenně použitelného. Navíc se dá předpokládat, že organický dosah bude během pár měsíců 0 %, a tak už nebude jiná možnost než finanční propagace. 

Autor: Johana Fundová

No comments:

Post a Comment