Sunday, April 12, 2015

Let’s Play: Pojďte pane, budeme se dívat



Mají počítač, kameru a chuť sdílet svůj život s ostatními. Internet je jich dnes plný. A věnují se čemukoli, na co si jen vzpomenete. Kdo že to? No přece vloggeři. Stovky a tisíce umělců (amatérů i profíků), kteří zcoverovali vaši oblíbenou písničku. Nebo kreslí karikatury a skládají origami. Co že to, nemáte náladu? Možná chcete prostě jen někoho poslouchat mluvit o tom, co měl zrovna k večeři? Když už jsme u toho jídla, určitě se tu najde i nějaká ta banda Kanaďanů, co dělají z nutely, marshmallows a slaniny tak velké lasagne, že se vám nevejdou do vany.
A co takhle strávit večer sledováním obrýleného kluka s tričkem Thundercats, jak hraje vaši oblíbenou videohru?
Vítejte ve světě let’s playerů. Vítejte ve světě, kde se lidé baví sledováním a živí streamováním počítačových her.


Fenomén let’s playerů vystřelil k výšinám teprve nedávno a můžeme bez okolků říci, že raketově. Důkazem toho budiž Twitch.tv, internetový kanál zasvěcený právě let’s play videím, a také internetový kanál, který se z pouhé subkategorie projektu Justin.tv vyvinul ve čtvrtý největší zdroj webového trafficu v USA během pouhých tří let; a také internetový kanál, za který byl Amazon ochotný zaplatit částku 970 miliónů dolarů. A pokud stále pochybujete, nezapomeňte, že i v čele Youtube stojí jakožto nejpopulárnější streamer PewDiePie, zároveň i nejznámější let’s player světa. Gaming is the new sexy.


Samotná idea let’s play videí samozřejmě svádí k mnoha sarkastickým poznámkám. „Copak jsou lidé už natolik líní, že místo aby hry hráli, dívají se jen, jak je hraje někdo jiný?“ Podobným hlasům musíme dát v jednom za pravdu: videohry jsou skutečně médiem založeným na interakci a participaci hráče. A onen kýžený herní zážitek vyžaduje, aby hráč hru opravdu hrál, nikoli ji jen sledoval. A vězte, že pokud existují let’s watch série vytvářené oddanými milovníky filmů, rozhodně nedosahují zdaleka takové popularity, jako herní odnož. Takže v čem se tedy skrývá ono mojo let‘s play?
Mohou snadno sloužit hráčům, kteří si hru zahrát nemohou (je například mimo možnosti jejich hardwaru či správný hardware nevlastní), ale přesto je průchod hrou zajímá. Rozšiřuje se také nabídka videí s příběhovými cutscénami sestříhanými tak, že se dají sledovat jako několika hodinový film, a hráč (respektive častěji nehráč) si může příběh užít bez nutnosti hrát. Nebo diváci ve videích hledají nové znalosti či strategie. Mnoho hráčů však pravidelně sleduje i let’s play videa her, které hráli a znají. Proč?
 Český let’s player Karel Zvelebil alias FattyPillow v rozhovoru pro Hospodářské noviny tento fenomén osvětluje takto: „Vždycky je lepší dělat věci s přáteli než sám, ne? Takže to funguje i tak, že si prostě pustíte hru a povídáte si u toho s kamarády na internetu nebo koukáte, jak nějaký kamarád naopak hraje, a vy mu do toho přes Skype kecáte, jak to hraje blbě.“ Funkce let’s play videí je i pojítko s komunitou. Vytváří prostor pro diskuzi a rozličné sociální interakce.

Let’s Play je mladý fenomén a na své milníky, výšiny, pády a šokující kauzy teprve čeká. Již teď ale můžeme tušit, co bude zájemcům o streamující hráče dělat vrásky na čele - ostatně, některé z těchto sub-fenoménů už teď vyvolávají mezi hráčskou komunitou přinejmenším rozporuplné reakce.
                                           

Není tajemstvím, že často navštěvovaným youtube účtem či populárním twitch kanálem se dá vydělávat na živobytí (let’s player Amaz může posloužit příkladem). Paradoxně jsou to většinou ti kvalitní let’s playeři, kteří propadnou sítem úspěchu, přestože svou práci odvádí dobře. Byznys však hraje podle jiných pravidel. A tak se nejvíce pozornosti upírá na hráčky s hlubokými výstřihy (které Twitch poslední aktualizací začal omezovat) a hráče, kteří si na požádání během streamování stříkají šlehačku do nosu a začínají vulgární hádky se se svojí matkou. To je však otázka nabídky a poptávky a současná situace zrcadlí jen a pouze přání trhu. 

Rovněž se můžeme ptát, jaký dopad bude mít fenomén let’s playů na marketing. Velké firmy totiž moc dobře vidí potenciál v něm ukrytý a na síti probíhá mnoho šuškand o tom, zda ten a ten let’s player zvolil svou další hru proto, že ji hrát chtěl, či proto, že mu za to vydavatel zaplatili tučnou sumu. Pro distributory jde totiž o jednoduchý a účinný systém cílený rovnou na target audience.

Na každý pád však bude určitě zajímavé sledovat, kam se let’s playe v letech příštích vydají. Konec hraní let's playe pravděpodobně znamenat nebudou. Potenciál se ovšem v tomto fenoménu bezpochyby skrývá.

Zdroje:
http://archiv.ihned.cz/c1-63676140-realna-slava-realne-penize-nerealny-svet
http://www.twitch.tv/
http://en.wikipedia.org/wiki/PewDiePie
http://www.businessinsider.com/amazon-buys-twitch-2014-8

No comments:

Post a Comment