Není
tomu ani 14 dní, co internetem proletělo video, ve kterém se hordy
zombií dobývají do vagónu metra za vyděšenou ženou. Výjev,
který se zdá být jako vytržený z epizody populárního seriálu
Živí mrtví. Vše se ale skutečně odehrálo - alespoň tedy z
pohledu nic netušící cestující. Stala se spolu s dalšími
ženami obětí drsného vtípku, o který se postarala brazilská
televize SBT a pořad Programa Silvio Santos. Pořad je vtípky se
skrytou kamerou známý.
Už
v roce 2012 vzbudila brazilská televize vlnu nesouhlasných
komentářů na svůj výtahový žert, v němž se lidem
nečekaně zjevovala mrtvolně vypadající holčička. Lidem se zdál
vtip morálně nepřijatelný a nebezpečný vůči všem účastníkům,
kteří se mohli zachovat agresivně nebo utrpět újmu na zdraví.
Prank
neboli practical joke je vtip, který se nevypráví ústně, ale
fyzicky se předvádí, a je směřován na nicnetušící lidi, u
kterých se snaží vyvolat překvapivé emoce jako trapnost,
rozpaky, znepokojení, strach aj. Prank může být ve své podstatě
velmi bezprostřední a mnohdy je ve společenských vztazích
„přirozený“. Od dětí, které se snaží vzájemně vylekat,
přes aprílové žertíky až po různé sociologické experimenty,
které dnes často kolují internetem. V nich se během předem
připravených scének zkoumá, jak se lidé zachovají veobvyklých
situacích.
Takto
vypadá jeden z českých experimentů, kdy dvojice kamarádů
zkouší, zda bezdomovci vrátí nalezenou peněženku.
Prank
v moderní době – myslíme tím té, která se vyznačuje
pokročilou medializací oproti tradičním společnostem 19. století
– nabývá specifické formy, která je podmíněna pokročilými
technologiemi. Zatím co tedy přirozené „praktické vtípky“ mohly
být dříve jen otázkou osobní zkušenosti, dnes jsou takové
žerty volně zaznamenatelné a výsledná videa je
možné sdílet skrz masová a síťová média s širokou
veřejností. Prank má značný virálový potenciál.
Tohoto faktu si jsou jeho tvůrci vědomi, a tak videa využívají
jak firmy pro marketingové účely, tak lidé usilující o vyšší
sledovanost svých sdílených videí (například zmínění čeští
komici Viralbrothers).
Prank
jako virálové video koluje mezi uživateli na síti v podstatě
dvojím způsobem – z hlediska obsahu a z hlediska formy. Zaprvé
lidé sdílejí konkrétní videa na sociálních sítích a
duplikují tak již vytvořený obsah. Tato varianta by
odpovídala charakteristice memů a virálů, které typologizoval
Rushkoff v roce 1994 v knize Media Virus. Druhým a možná i
zajímavějším faktem je druhý charakteristický rys prankových
videí, a to jeho šiřitelnost jako svébytné formy. Tento
model cirkulace mediálních obsahů nazval Henry
Jenkins tzv. spreadable mem. Pro tento model je typické,
že namísto mediálního obsahu se přenáší mezi uživateli
a potenciálními dalšími tvůrci forma daných videí, v
podstatě jejich sekundární kódy. (Jenkins, 2009)
Například způsob natáčení na příruční/skrytou kameru;
příběhová linie; zákulisní přípravy; odhalení kamery
nachytaným jednotlivcům. Prank tak vytváří jistou
kulturní kategorii, do níž se nově vzniklá videa dají bez
podivu nad jejich existencí zařadit. Stojí
za úvahu, zda prank nevytváří či není blízko k
vytvoření kategorie nemateriálního sociálního faktu (Durkheim,
1985).
Když
lze jednoznačně říci, že prank má virálový či memový
potenciál, vyvstává otázka, v čem tento potenciál spočívá.
Na rozdíl od plně fikčních mediálních obsahů má prank velmi
znatelný vztah k realitě, a to díky svým obětem, které nic
o nahranosti situace netuší a prožívají ji „opravdově“.
Diváci, kteří obecně tendují k identifikaci s aktéry mediálních
obsahů, proto mohou videa prožívat také více reálně (už jen
ta představa, že i vám by se to mohlo stát a někdo by vás mohl
nachytat). Oběti nahraných pranků jsou přímými účastníky
virtuální reality, a to takové, kterou by charakterizovala
metafora matrixu – tak reálná, že o její fiktivní existenci
netušíte, metarealita.
Brazilská
televize připravila nový děsivý prank plný oživlých mrtvol.
Jestli si zážitek nakonec oběti užily, těžko říci.
Dalším
aspektem oblíbenosti a sdílení videí tohoto typu jsou emoce.
Prvně jsou videa nabitá emocemi těch, co prank zažijí na vlastní
kůži. Zombie útok zmíněný v úvodu hovoří sám za sebe.
Druhotně pak můžeme hovořit o emocích, jež prožívají diváci,
kteří prankové video sledují. Jak je možné, že si jako diváci
můžeme užít sledování metareálných situací, které jsou
nabité negativními emocemi? Jak je možné, že se rádi podíváme
na horor? Proč se dobrovolně a rádi ztotožňujeme s aktéry
vypjatých situací? Tuto paradoxní kauzalitu – radost pramenící
z negativních emocí – dobře vysvětluje koncept metaemocí
představený M. B. Oliverem v roce 1993. Metaemoce lze vnímat jako
druhý stupeň emočních reakcí a nadstavbu, která umožňuje
mysli hodnotit emoce. Zatímco emoce, nazvěme si je pro lepší
orientaci emocemi primárními, jsou bazálními reakcemi na
konkrétní vnější či vnitřní podněty a nemohou být díky své
kauzálnosti impuls-reakce rozumem kontrolovány, metaemoce jsou
vyhodnocovacím procesem primárních emocí. (Bartsch, 2010)
Sepisujeme s médiem jistou dohodu, že to, co vidíme, není
skutečné. Že se můžeme oprostit, že se můžeme u hororu „v
klidu“ bát. Právě to „v klidu“ je metaemocí a fakt, že
pranky mají silnou vazbu k realitě, vypjatost emocí a metaemocí
jen umocňuje.
Metaemoce
jako hodnotící proces vzniká také po odehrání emočně vypjaté
situace, která dobře dopadne. Můžeme s radostí vzpomínat na
něco negativního, právě proto, že již máme odstup a vnímáme
onu „vypjatost situace“. Vypjatost lze spojit s širším
konceptem potřeby emočního zasažení (The Need for Affect). Tento
koncept charakterizoval Maio a Esses v roce 2001. Touto potřebou –
„motivation to engage in emotional media experiences“ (Bartsch,
2010) – publikum více či méně disponuje. Proto někteří rádi
sledují hororové a dramatické filmy, které je více zasáhnou,
než například filmové komedie, a druzí nikoli. A právě proto
prank slaví v moderní době takový nečekaný úspěch.
Zdroje:
Bartsch,
Anne a kol. Predicting Emotions and Meta-Emotions at the Movies: The
Role of the Need for Affect in Audiences Experience of Horror and
Drama. In Communication Research 37, Sage : 2010. s.
167–190.
Jenkins,
Henry. If It Doesn't Spread, It's Dead. [11. 2. 2009
: online] [cit. 2015-04-11] .
IBT. Zombies
in Train, Woman Passes Out; Is Silvio Santos Program Prank Too Cruel?
[2.
4. 2015 : online] [cit. 2015-04-11].
ABC
News. Fresh 'The Silvio Santos Program'
Scare Prank Goes Viral. [7. 12. 2009 : online] [cit.
2015-04-11].
Dostupné
z: http://abcnews.go.com/blogs/entertainment/2012/12/fresh-the-silvio-santos-program-scare-prank-goes-viral/
Novinky.cz. Hrůza
v metru: na ženu v prázdném vagónu se dobývaly zombie.[4. 4.
2015 : online] [cit. 2015-04-11].
Dostupné
z: http://www.novinky.cz/koktejl/366169-hruza-v-metru-na-zenu-v-prazdnem-vagonu-se-dobyvaly-zombie.html
Dictionary.com. Why
is it called a practical joke? What is practical about it?[2015
: online] [cit. 2015-04-11].
No comments:
Post a Comment