Sociální sítě se stávají stále větší součástí života
generace Y. Aby byla sociální síť úspěšná, musí uspokojit nějakou sociální
touhu svých uživatelů. Facebook dosáhl masové obliby a pozice globálního
internetového gigantu díky tomu, že dokonale saturoval odvěké nutkání dozvědět
se co nejvíce o svém okolí. Slastný pocit, který davům přinášelo drbání na
pavlači nebo četba bulvárního tisku, dovedl Facebook k dokonalosti v globálním měřítku.
Facebook se však postupně změnil na dokořán otevřené okno do soukromí mladých lidí, který o jejich životě vypovídá víc než občanský průkaz. Odkrývat takto intimní odraz svého skutečného života se však nechce každému. Prokousat se nepřeberným počtem možností a nastavení soukromí je složité a modrá stránka se tak pro mnoho lidí stala spíše informační a komunikační platformou, kde rádi prezentují svoje názory, ale již nechtějí, aby každý mohl listovat v jejich životě jako v knize.
Ostatně nikdo není zrovna rád, když se stává předmětem
pavlačových klepů. To uvolnilo prostor pro nové typy sociálních sítí. Ty opět
uspokojují odvěkou sociální touhu uživatelů. Tentokrát jde o touhu být viděn
v tom nejlepším možném světle.
Vedoucí sociální sítí v tomto oboru se stal rychle Instagram. Uživatelé mají možnost v aplikaci upravit nasnímané fotky skrze kombinaci různých filtrů tak, aby ve výsledku vypadaly co nejvíc „cool“. Vycizelované fotky se pak objevují na profilu uživatele, který se kochá počtem lajků a lidí, kteří ho sledují. Tato narcistní touha překonala mnohá očekávání a internet zaplavila vlna fotek jídla a především fotek sebe sama, neboli selfies. Mnohé světově proslulé celebrity si na selfies dokonce vybudovaly závislost. Za všechny jmenujme například Kim Kardashian nebo Zdeňka Škromacha.
Instagram. Proč ne!
Vedoucí sociální sítí v tomto oboru se stal rychle Instagram. Uživatelé mají možnost v aplikaci upravit nasnímané fotky skrze kombinaci různých filtrů tak, aby ve výsledku vypadaly co nejvíc „cool“. Vycizelované fotky se pak objevují na profilu uživatele, který se kochá počtem lajků a lidí, kteří ho sledují. Tato narcistní touha překonala mnohá očekávání a internet zaplavila vlna fotek jídla a především fotek sebe sama, neboli selfies. Mnohé světově proslulé celebrity si na selfies dokonce vybudovaly závislost. Za všechny jmenujme například Kim Kardashian nebo Zdeňka Škromacha.
Sociálně demokratický politik se s nějakou sáhodlouhou
úpravou na Instagramu sice příliš nepáře a selfies hází pěkně po staru přímo na
Facebook, ale v jeho počínání lze vysledovat evidentně tvůrčí umělecký
záměr. Zdeňkova naturalistická estetika, která svým nadčasovým záměrem zaujala
pozornost globálních médií zejména v kontrastu s terezínskou tryznou
za oběti holocaustu, nemůže být náhoda. Sociální expert Škromach o Instagramu
jistě ví, ale z podstaty věci nechává buržoazně laděný Instagram stranou a
svá díla umisťuje do galerií na lidověji pojatém Facebooku. Ne každý však
dokáže následovat příkladnou Škromachovu sociální askezi a Instagram tak hlásí
již přes 300 milionů aktivních měsíčních uživatelů. Co na tom, že ho (ten Instagram) již
v roce 2012 stejně koupil Facebook za kulatou miliardu dolarů.
Požitkářskou touhu jednotlivců, dát masám najevo, že zrovna jejich vkus je ten, kterým by se měli řídit, však nemohl plně saturovat ani Instagram. Prvním problém je, že i přes znepokojivě přemrštěný počet populárních hashtagů je obtížné stát se na Instagramu opravdovou star. Podařit se to může, ale ne každý má kolem sebe neustále stádo polonahých, rádoby modelek, zbraní a supersportovních aut jako Dan Bilzerian se 7,5 milionem fanoušků, kteří sledují jeho profil. Tím se dostáváme k druhému problému. Fotit někdy není co a navíc fotit všechno, co se člověku líbí, je často otrava. Proč taky, když už je všechno lépe vyfocené někde na internetu.
Pinterest je ještě cool!
Přesně toho využívá sociální síť Pinterest, která je právě teď v kurzu. Oficiálně jde o aplikaci, do které si můžete nahrávat obrázky z počítače nebo internetu, co se vám líbí. V jednoduchaosti je síla. Po přihlášení do Pinterestu vám sociální síť nabídne, abyste na svůj prohlížeč nainstalovali rozšíření s magickým červeným tlačítkem „pin it“. Když pak při nezávazném surfování narazíte na obrazový vjem, který vás náhle zaujme, jednoduše zmáčknete tlačítko a obrázek se připne na váš profil. Tam si můžete jednotlivé obrázky řadit do úhledných nástěnek a vnímaví uživatelé sociální sítě si jistě brzy všimnou vašeho vytříbeného vkusu.
Profil na Pinterestu je totiž povinnou výbavou všech hipsterů, foodies, fashionblogerů a vůbec všech, kteří jdou s dobou. A jistě nepřekvapí, že s dobou jdou především ženy, kterých je na Pinterestu dvakrát více než mužů. Pomocí nezbytných lajků, sledování a dalších pinů se tak můžete doslova od píky stát opravdovým módním guru, diktátorem vkusu, mesiášem stylu. Prostě tím, na kterého si Češi vzpomenou, až si budou na boso obouvat sandály. Ale spěchejte, dokud je to ještě cool. S 50 miliony aktivních uživatelů se již Pinterest stává skoro mainstreamem.
Zdroje
What's Pinterest
(staženo 5. 4. 2015)
"Instagram users"
danbilzerian, kimkardashian
(staženo 5. 4. 2015)
"selfie Zdeněk Škromach"
(staženo 5. 4. 2015)
Pinterest
(staženo 5. 4. 2015)
No comments:
Post a Comment