Poslední dobou v online médiích stále častěji narážíme na
takzvané youtube blogery či vlogery. Tyto
termíny vznikly v návaznosti na internetový server YouTube, který byl
vytvořen pro sdílení videosouborů v roce 2005 a rychle si získal na
popularitě a rozšířil se po celém světě. Od roku 2008 má YouTube i české
rozhraní a fenomén vlogování se tak rozmohl i u nás.
Youtube bloger či vloger je označení pro osobu, která sdílí
svoje videa na serveru YouTube nebo na jiných sociálních sítích.
Jednou z forem vlogování, se kterou se v dnešní době
hojně setkáváme, je prezentace produktů či služeb amatéry – mladými lidmi,
teenagery či přímo dětmi. Takovýto vloger se na svém YouTube kanálu snaží
atraktivně recenzovat ostatním uživatelům YouTubu či dalším divákům věc, která
ho zaujala. U diváků je tato forma prezentace populární, mnozí totiž dají
přednost laickému zhodnocení produktu před profesionální reklamní kampaní. Společnost
už odhalila mnoho podbízivých triků marketingové komunikace a propůjčených
tváří mediálních hvězd. Vlogování se tak stává novou formou marketingu, který
působí přirozeně a nenuceně. Diváci spíše uvěří ,,lidštějšímu“ podání youtube blogerů, kteří dle svých možností
odprezentují produkt a seznámí nás s jeho klady a zápory přímo ve videu,
než vyumělkované reklamě.
Populárnější youtube blogeři, kteří dosáhnou vyššího počtu zhlédnutí,
jsou serverem podporováni i finančně. Ve svých videích zmiňují, že jsou vázáni
jakousi smlouvou, ale o konkrétních částkách nemluví. Zavážou se tak tomu, že musí pravidelně spravovat
svůj kanál a publikovat videa a následně jsou potom podle úspěšnosti (měřeno
podle počtu zhlédnutí, sdílení a ,,To se mi líbí“) zpětně ohodnoceni. YouTube
také oceňuje vlogery tím, že jim po dosažení miliónu počtu odběratelů pošle
balíček, ve kterém je symbolický YouTube Gold Play Button, kterým se vlogeři
mohou pyšnit.
Vloger a jeho YouTube Gold Play Button |
Tito vlogeři se díky své popularitě mohou dostat do povědomí
některých firem, které je následně osloví s nabídkou vyzkoušet a zhodnotit
jejich produkt zadarmo a třeba se nechat i nadále sponzorovat. Existují také
zajímavé spolupráce, kdy určité stránky s různými typy produktů vyzývají
kohokoli, aby vyzkoušel jejich testovací balíčky, které zadarmo zašlou v
případě, že uděláte zpětnou recenzi na internetu formou unboxingu – tedy jak už název napovídá, rozbalení balíčku.
Postup použitý při produktovém vlogování bývá do jisté míry
podobný. Video začíná klasicky pozdravem a u zdatnějších vlogerů animovanou znělkou.
Vloger se ve videu dívá přímo do objektiu kamery a vede svůj monolog k divákovi.
Věci, které prezentuje, jsou ve vidu přítomny a tradičně se zaměřuje na jejich funkčnost,
kvalitu a design.
Bizarní je sledovat většinou ne příliš známé blogery, kteří
dobrovolně předvádějí nejrůznější značky, ovšem pouze a jenom ze své vlastní
iniciativy. Nejsou finančně odměněni a nejspíše nejsou do hloubky seznámeni s
možnostmi spolupráce, čímž dochází k tomu, že aniž by si to mnohdy uvědomovali
(zejména v případě dětských vlogerů), dělají zdarma reklamu určité firmě. Takováto
videa natáčí zřejmě pro to, že chtějí následovat svého oblíbeného populárního
youtube blogera a podobat se mu, což často dopadne úsměvně.
Zajímavé je, že cílová věková skupina těchto recenzentů se nejčastěji
pohybuje v rozpětí 13 – 20 let a spíše než o kvalitní přehlídku produktu
jde mnohdy o formu zábavy jak pro blogery, tak pro diváky samotné. Existuje i
mnoho diváků, kteří nesledují videa primárně pro to, že mají o produkt zájem. Sledují
spíše to, jaká je zvolena forma prezentace, gesta a chování vlogerů, videa vnímají
jako formu odpočinku a zábavy a produkt samotný je až ve druhé řadě. Tomu
nahrávají i samotní youtube blogeři, kteří svá videa obohacují o vlastní
životní zážitky a se zájmem je exhibují.
Zdroje:
http://cs.wikipedia.org/wiki/YouTube
https://www.youtube.com/
https://support.google.com/youtube/answer/97527?hl=cs
https://support.google.com/youtube/answer/97527?hl=cs
Havlíková Anna
No comments:
Post a Comment