Trendy
nových médií dnes již zcela bezpochyby ovlivňují běh celé společnosti.
Neoddiskutovatelným faktem je, že v dnešní době nemají vliv pouze na mladší
generaci mediálních konzumentů. V dobách
jednosměrného toku sdělení od medií ke klasickému a konzumentovi docházelo k minimální zpětné vazbě od spotřebitele. I
před vznikem prostředí síťové kultury média vždy ovlivňovala společnost
v nezměrné míře, ovšem jejich účinek na společnost
byl pozorovatelný spíše v dlouhodobém měřítku.
Kooperace seriálů a nových médií
Po
příchodu internetu, vytvoření „síťového“ prostředí Web 2.0, kdy se z konzumenta stal zároveň přispěvatel, jsou účinky na
společnost a především na jednotlivce pozorovatelné daleko lépe a rychleji.
Rozvoj blogů, vyvíjejících se do všemožných sociálních sítí, zintenzivnil
zpětnou vazbu, která v této době přichází od konzumentů (tedy spíš
prosumerů) směrem k médiím, a zase o stupeň zvýšil penetraci obyvatelstva „síťovou kulturou“.
Typický
příklad můžeme zpozorovat u televizních seriálů (pojmenování „televizní“ v dnešní
době už také nevystihuje charakter těchto pořadů). Ty byly fenoménem již od
doby vzniku televize a jsou stále, tedy při pozorování "komunikace" vysílatele a diváka lze velice dobře pozorovat onu změnu.
V dřívější
době, řekněme v 80. letech, byl seriál vysílán pouze skrze televizní médium. Jedním
z nejúspěšnějších seriálů té doby (nejen ve Spojených státech, ale v celé oblasti západní kultury) byl Dallas.
Diváci poskytovali tvůrcům zpětnou vazbou „po staru“, tedy sledovaností pořadu
nebo výjimečnými aktivními reakcemi, pakliže tvůrci seriálu přestřelili.
Typickým příkladem byla reakce publika na usmrcení postava Bobbyho Ewinga. Diváci dali
relativně rychle tvůrcům najevo svůj nesouhlas a scénáristé tak byli nuceni na
tuto zpětnou vazbu rychle reagovat. Postava byla ve seriálovém nebi téměř po celou jednu
sérii, než scénáristé vrátili lidem Bobbyho známou scénou „Bobby Ewing
Taking A Shower“.
Pam se probouzí a zjišťuje, že smrt jejího manžela a následné několikaměsíční truchlení bylo pouze její snovou fantazií.
Dá se říci, že se dnešní seriály (všemožných žánrů) liší od Dallasu zaprvé druhem média, kterým se k divákovi dostávají, a zadruhé flexibilitou v „komunikaci“ s divákem. Jestliže si představíme, že by byl seriál vysílán
v dnešní době, patrně by tvůrci tuto scénu zařadili do show maximálně v
řádu týdnů po odvysílání dílu s Bobbyho skonem. Dnes mají tvůrci v tomto konkrétním ohledu velikou výhodu, a sice možnost
reagovat daleko pružněji. Zpětná reakce od publika je
prakticky okamžitá. Dnešní seriáloví tvůrci si tuto výhodu dobře uvědomují,
dokonce interval mezi dobou natáčení a vysílání se uzpůsobuje těmto možnostem.
Výrazným
pomocníkem umožňujícím onu flexibilitu jsou nová média obecně, jestliže budeme konkrétnější, metlou seriálového světa jsou bezesporu sociální sítě. Díky nim divák dnes
může znát děj seriálu téměř ještě dříve, než stačí být odvysílán.
Seriály o nových médiích
Výrazné
popularitě se dnes těší seriály, které svým obsahem „staví“ na dnešní moderní
době síťové kultury. Za všechny jmenujme patrně nejúspěšnější světový seriál
poslední dekády – sitcom The Big Bang Theory. Tvůrci seriálu vytvořili charaktery
nesmírně inteligentních vědců, kteří zažívají strasti v oblasti sociálních
aktivit, tedy s výjimkou aktivit provozovatelných online. Hlavní charaktery
trpí jakousi sociální fobií, kterou si ovšem kompenzují skrze nová média. Námět seriálu je specializován na moderní dobu.
Big
Bang Theory je moderním sitcom, jehož úspěch je podmíněn několika faktory.
Tradiční, oblíbenou a neodmyslitelnou součástí příběhu jsou lidské osudy
hlavních postav. Komediální charakter příběhu je dalším klíčem k úspěchu seriálu.
Výrazně relevantním faktorem a devízou, kterou seriály 80. a 90. let postrádaly,
může být ona schopnost komunikace v síťové kultuře - tvůrci mají možnost okořenit show příměsí, o kterou si divák sám požádá, urychleně reagovat na přání diváků. Někteří seriáloví
kritici tvrdí, že v dnešní době mají diváci (jakožto prosumers) daleko větší možnost ovlivňovat děj seriálů
v průběhu jejich vzniku, a to právě díky interaktivnímu prostředí, ve kterém
jsou se sledování, sdílení a zpětná vazba neodmyslitelně spjaty.
Dokonalá akomodace seriálů
Vlastní propagací v síťové kultuře se však Bing Bang od většiny svých současníků nijak neliší. Se svými diváky komunikují stejně udatně i tvůrci Two and a half men nebo How I Met Your Mother. V případě "Big Bangu" by
se však dalo uvažovat dokonce o působení těchto faktorů „na druhou“. Abychom nezůstali pouze u jednoho příkladu, jmenujme obdobně laděné seriály - britské The IT Crowd nebo americký seriálový hit posledních několika měsíců Silicon Valley. Tyto sitcomy jsou
obrazně řečeno prošpikovány odkazy na moderní technologie a nová média, jejichž
prostřednictvím hlavní postavy nejraději komunikují se světem.
Seriály se tím stávají
přitažlivějším nejen pro mladší generaci a milovníky moderních technologií, ale
pro daleko širší publikum, jelikož nová média dnes ovlivňují společnost
v nevyčíslitelné míře. A možná je právě tento faktor devízou, kterou vedou u diváků Sheldon s Leonardem před Barneym a Tedem.
Zdroje:
Informace
Obrázky
Videa
No comments:
Post a Comment