‚Vlogování‘ či ‚video blogování‘ se stává
čím dál populárnějším a rozšířenějším způsobem komunikace na internetu. Jeho popularita
odstartovala v roce 2005, avšak raketový vzestup oblíbenosti vlogování zaznamenalo
za poslední dva až tři roky, v Česku za poslední rok. YouTube představuje
hlavní platformu vlogerů. YouTube je v současnosti druhým největším
vyhledávačem, což vlogerům, jež na něm mají svůj kanál, zvyšuje šanci zaujmout. V mnohém se vlogování podobá klasickému blogování,
zásadním rozdílem jsou použité médium a forma – v případě vlogu video a webová
televize. Vychází z vytváření videí, jež jsou doplněná o další metadata,
například fotografie, hudbu nebo doprovodný text.
Vloger se v případě
natáčení videí musí poprat s několika složitostmi. Během psaní článků má
autor větší prostor na případné změny obsahu, formy i grafického zpracování, u
natáčení videa je to složitější. Vloger často může během mluvení sklouznout k jinému
tématu, než měl původně v plánu. Je třeba ovládat několik dovedností, aby
výsledné video dávalo smysl a oslovilo co nejvíce diváků. Vloger musí mluvit
souvisle, zajímavě, srozumitelně a musí si uvědomit, že nedisponuje přílišným
prostorem pro změnu obsahu videa, nechce-li strávit hodiny přetáčením videa a
následným editováním. Jeho divák musí mít pocit, že s ním komunikuje a
vede dialog. Natáčení vlogu by vždy měla předcházet příprava, kde si vloger
vyjasní hlavní cíl plánovaného videa a jeho nejdůležitější body. Dnes již na
YouTube nalezneme mnoho různě tematicky zaměřených kanálů - od lifestylových a beauty
vlogů, přes kanály zabývající se jídlem a módou, až po vlogery diskutující o
politice nebo cestování. Humor a parodie jsou také častým tématem. Hlavním pravidlem, ať jde o jakékoliv
zaměření, je nezbytnost zaujmout, bavit a nalákat diváky na další sledování
kanálu. Vybudování silné komunity fanoušků je nejkrásnější odměnou.
Výhody vlogování
Hlavní výhoda vlogování
pro diváky spočívá v tom, že sledování a poslouchání videí je mnohem snazší,
než je tomu v případě čtení psaných blogů. Přejde-li bloger k natáčení videí,
obvykle mu počet fanoušků a sledovatelů naroste. To odpovídá trendu zkracování
článků ve zpravodajství a doplňování kratších příspěvků v médiích fotografiemi
a videi. Pro vlogery je klíčovým ukazatelem ne počet přečtení, ale množství
zhlédnutých videí a číslo odběratelů kanálu. Pro firmy jsou vlogeři z marketingového
hlediska novým cílem, například tzv. beauty vlogerky, jež ve svých videích často recenzují produkty
zaslané firmami, s nimiž spolupracují. Fanoušci si s vlogerem skrze video vybudovávají
těsnější vazbu, často vzniká až pocit vzájemného přátelství. To je dáno tím, že
mluvený projev a vlastní prezentace ve videu vytváří mnohem těsnější a
autentičtější vazbu mezi vlogerem a jeho sledovateli.
Negativa video blogování
Na straně
druhé vlogování oproti psaní blogu přináší vyšší nároky na čas, protože je nezbytné
videa následně editovat. Roli hraje i kvalita používané techniky. Dnes mají
vlogeři k dispozici velké množství editačních programů, jež jim nabízejí různě
složité funkce, jež zvyšují atraktivitu jejich videí. Videa mohou doplňovat o
různé speciální efekty, vkládat hudbu, fotografie, odkazy apod. Není třeba hned
vlastnit profesionální kameru, mnoho slavných vlogerů dodnes ke svým fanouškům
hovoří skrze webkameru. Současné chytré telefony mohou také posloužit. Jelikož jsou
vlogy založené zejména na autorově osobnosti, je nezbytné, aby byl něčím
zajímavý, nebál se, uměl si získat pozornost a dokázal si vybudovat komunitu
odběratelů. Zde se potvrzuje pravidlo, jež aplikují televize například v případě
výběru moderátorů. Nikdo nebude věnovat pozornost nudnému a strnulému projevu o
ničem.
Osobnost vlogera versus recenze
Vlogy v současné
době nabyly na vysoké popularitě, zejména skrze platformu YouTube, kde dle
poslední studie GlobalWebIndex,
provedené mezi fanoušky vlogování, sleduje videa až 92 % z nich. Vlogy se staly
jedním z cílů, kam firmy umisťují své reklamy. Nutno však říci, že podle této
studie recenze nejsou tím hlavním, proč fanoušci vlogy obecně sledují. Studie
uvádí, že vlogování je stále těsně spojené s hledáním zábavy a rad, než s komerčními
aktivitami skrze doporučování výrobků. Jelikož jsme dnes přesyceni informacemi,
je těžké rychle najít relevantní informace a neztratit se v nich. Vlogeři často
poskytují rychlý a srozumitelný zdroj, doplněný o vlastní zkušenost. Jde-li o
pozitivní recenzi populárního vlogera, dokáže snadno ovlivnit své fanoušky. Z mnohých
vlogerů se totiž staly internetové hvězdy a celebrity.
Čeští a slovenští vlogeři
Také Česká
republika a Slovensko se mohou pochlubit oblíbenými
YouTubery se statisíci odběrateli, kteří několikrát týdně „vpouštějí“ své
fanoušky do svých pokojů. Domácí vlogeři se v poslední době těší velkému
zájmu ze strany značek, stačí porovnat videa beauty vlogerek za poslední dva
roky. Fenomén vlogování na YouTube se u nás stal mnohem populárnější
záležitostí přibližně před rokem. Čeští vlogeři se stávají novodobými
celebritami a idoly teenagerů. Mnoho z nich dokonce překonává počtem
zhlédnutí tradiční tištěná média. YouTube vlogeři jsou stále častěji využívání značkami
pro komerční účely skrze tzv. brand endorsement nebo product placement.
Vlogeři skrze svůj kanál dokáží pro firmy, s nimiž spolupracují, oslovit
taková publika, na která tradiční marketing přestává platit. Na straně druhé
však jejich projevu a popularitě do budoucna může propojení se soukromým
sektorem uškodit, ne z finančního hlediska, kde si spíše polepšují, avšak
z pohledu jejich nezaujatého hodnocení produktů. O popularitě blogování a vlogování hovoří také nově vzniklé soutěže. V Česku se v zimě
uskutečnil již třetí ročník soutěže Blogerka roku, kde byla nově přidána
kategorie Video
Blogerka Roku. Tuto kategorii za rok 2014 vyhrála Teri Blitzen.
Zdroje:
- DREDGE, Stuart. YouTube vloggers are popular, but new study questions their influence. The Guardian [online]. 5. 2. 2015 [cit. 2015-04-10]. Dostupné z: <http://www.theguardian.com/technology/2015/feb/05/youtube-vloggers-popular-study-influence>.
- GAŇOVÁ, Klára. Blog versus Vlog. Brainstorm magazine [online]. 13. 7. 2014 [cit. 2015-04-10]. Dostupné z: <http://www.brainstormag.cz/neco-textu/771-blog-versus-vlog>.
- JRUANES. Vlogging – What is it and How to Create One in 5 Easy Steps. Blogoola [online]. 9. 7. 2012 [cit. 2015-04-10]. Dostupné z: <http://blogoola.com/blog/vlogging-%E2%80%93-create-5-easy-steps/>.
- KOPIJ, Marta. Přidejte si na web videa. Začněte vlogovat!. Webnode [online]. 28. 4. 2013 [cit. 2015-04-10]. Dostupné z: <http://www.webnode.cz/blog/2013/04/pridejte-si-na-web-videa-zacnete-vlogovat/>.
- MICHL, Petr. Rozhovor s Tomášem Gavlasem: Čeští YouTube vlogeři začínají být atraktivní pro značky. Marketingjournal.cz [online]. 4. 2. 2015 [cit. 2015-04-10]. Dostupné z: http://www.m-<journal.cz/cs/internet/rozhovor-s-tomasem-gavlasem--cesti-youtube-vlogeri-zacinaji-byt-atraktivni-pro-znacky__s281x11113.html>.
No comments:
Post a Comment